Kezdőlap Autók Hírek Így közlekedhetünk az M3 metró középső szakaszának felújítása idején

Így közlekedhetünk az M3 metró középső szakaszának felújítása idején

(Fotó: BKK)

Hamarosan, november 7-én, szombaton kezdődik az M3 metró felújításának harmadik, belvárost érintő üteme. Ez pedig a metróvonal Nagyvárad tér és Lehel tér közötti szakaszának teljes lezárását jelenti. A metrófelújítás ideje alatt a metró hétköznapokon és hétvégén is Kőbánya-Kispest felől a Nagyvárad térig, Újpest-központ felől pedig a Lehel térig jár majd. A kimaradó szakaszon a rendelkezésre álló kapacitás maximális kihasználásával, a legtöbb útszakaszon buszsávban közlekedő, csúcsidőben 45 másodpercenként induló pótlóbuszok állnak rendelkezésre. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk, miként változik a közlekedés a következő másfél évben.

A metrófelújítás egész Budapest és az elővárosok közlekedésére is hatással lesz

A BKK a metró középső szakaszának felújítása idején is bővíti a lezárt szakaszt elkerülő, az északi és a déli metrópótlás során már alkalmazott közösségi közlekedési járatok kínálatát, további alternatívát biztosítva a metrópótló buszok mellett.

A felújítás egész Budapest és a környező elővárosok közlekedésére is hatással lesz, és sajnos sokaknak okoz majd kényelmetlenséget a következő másfél évben. Annak ellenére, hogy a BKK és a BKV mindent megtesz a nehéz közlekedési körülmények enyhítésére, minden közlekedőnek az eddiginél hosszabb utazási időre kell készülnie. A gépjárművel közlekedőknek a Váci úton, a Bajcsy-Zsilinszky úton, az Üllői úton és a Kiskörúton kell a legjelentősebb változásokra számítaniuk.

Az elsőként elkészült északi szakaszon 2019 tavasza óta már felújított állomásokon keresztül utazhatunk. 2020. október 22-én pedig már a metró déli szakaszát is átadták a forgalomnak. (Fotó: BKK)

2017 őszén kezdődött el a napi több százezer utas eljutását biztosító M3 metró vonalának felújítása. Az elsőként elkészült északi szakaszon 2019 tavasza óta már felújított állomásokon keresztül utazhatunk, és 2020. október 22-én, csütörtökön átadták a metró déli szakaszát is a forgalomnak. 2020. november 7-étől, szombattól tervezetten másfél évig a Lehel tér és a Nagyvárad tér között folytatódik a metrórekonstrukció; az északi és déli után ez lesz a felújítás utolsó nagyobb etapja, amelyet már csak rövidebb időigényű, kisebb korlátozásokkal járó korrekciók követnek.

A következő oldalon részletes információt adunk, hogyan érinti a metrófelújítás Budapest közlekedését.

Hogyan közlekedjünk a metró középső szakaszán a következő másfél évben?

A BKK megvizsgálta, várhatóan miként rendeződik majd át a forgalom az érintett hálózaton, és ez alapján részletesen, a városrészeket lakótérségekre bontva dolgozta ki mobilitási terveit. A BKK a tervezéshez felhasználta a felújítás elmúlt három évének tapasztalatait, hiszen a korábbi intézkedések bizonyítottan jól működtek.

A Lehel tér és a Nagyvárad tér közötti szakasz lezárása idején az M3-as metró hétköznap és hétvégén is Újpest-központ felől a Lehel térig, Kőbánya-Kispest felől pedig a Nagyvárad térig jár. A kimaradó szakaszon pótlóbuszok közlekednek majd, a megszokott módon a közúti kapacitások teljes kihasználásával, a csúcsidőben 45 másodpercenként indulva. A Lehel tér és a Nyugati pályaudvar között emellett a metrópótló busz közlekedését sűríti hétköznapokon a legforgalmasabb időszakban az M14-es jelzésű busz.

A pótlóbuszok gyorsabb haladását, előnyben részesítését a teljes vonalon forgalomtechnikai módosítások – például buszsáv – segítik majd. Továbbá egyes végállomásokon és fontosabb csomópontokban esetleges torlódások vagy járatsűrítési igények esetén forgalomba állítható tartalékbuszok is várakoznak majd.

Bővülnek a kötöttpályás lehetőségek a metrófelújítás idejére

Ahogy korábban, a BKK a metró középső szakaszának felújítása idején is a legtöbb városrész felől bővíti a lezárt metrószakaszt elkerülő, közvetlenül a belváros vagy az üzemelő metróvonalak felé közlekedő járatok kínálatát.

Ezért érdemes megfontolni, hogy úti célunkat ne feltétlenül a metrópótló buszokkal érjük el. Használjuk nagy kapacitású, az északi és a déli metrópótlás során már megszokott alternatív utazási lehetőségeket nyújtó járatokat. Törekedjünk az új utazási irányok igénybevételére.

  • A belvárosba, belvárosban utazóknak érdemes megfontolni a kedvező átszállási lehetőségeket kínáló M1, M2 vagy M4 metróvonalakot. A forgalmas csomópontokat összekapcsoló 4-6-os, a megszokottnál sűrűbben induló 2-es, vagy a Kiskörutat feltáró 47-es és 49-es villamos használatát.
Ezért érdemes megfontolni, hogy úti célunkat ne feltétlenül a metrópótló buszokkal, hanem alternatív módon érjük el. (Fotó: BKK)
  • A metróval a Nagyvárad térre érkezők nemcsak a pótlóbuszokkal, hanem az új 2M jelzésű villamosjárattal is elérhetik a belvárost. Az új villamosjárat a Keleti pályaudvartól indulva a 24-es villamos vonalán eléri a Nagyvárad teret. Majd kihasználva a Haller utca és Soroksári út csomópontjában kiépült új villamosvágányt, a Haller utcáról a Soroksári útra fordulva a 2-es villamos útvonalán a Jászai Mari térig közlekedik, kiszolgálva a belváros számos forgalmas csomópontját.

A következő oldalon további információk várnak a metrófelújítást illetően.

Trolivonalakat érintő fejlesztések

A 72-es troli például meghosszabbított útvonalon egészíti ki a metrópótló buszok szolgáltatását. (Fotó: Albert Lugosi/Wikipédia)
  • A 72-es trolibusz 72M jelzéssel hétköznap is meghosszabbított útvonalon, Zugló és – a Bajcsy-Zsilinszky út-Kiskörút–Baross utca érintésével – az Orczy tér között közlekedik, többletszolgáltatást kínálva a metrópótló járat belvárosi útvonalán.
  • A XIII. kerületből a Dózsa György úton át közvetlenül a Keleti pályaudvarig közlekedő 79-es trolijárat a Népfürdői utcai lakótelep közlekedési kapcsolatait bővebben kiszolgálva, 79 M jelzéssel, a Kárpát utca helyett meghosszabbított útvonalon a Népfürdő utcán át a Dagály utcáig jár.
  • A belvárosi kapcsolat erősítése érdekében továbbra is a Bajcsy-Zsilinszky úton át, a Deák Ferenc térig meghosszabbított útvonalon közlekedik a 73-as trolibusz.

Észak-Buda és Észak-Pest

Az északi városrészek és a belváros között a BKK az alábbi alternatív útvonalak igénybevételét ajánlja:

  • Újpest felől érdemes igénybe venni a megszokottnál gyakrabban induló 20E gyorsjáratot. Ez a Rózsa utcai lakótelep jobb kiszolgálása érdekében már november 2-ától, hétfőtől megáll a Keleti pályaudvar irányába a Munkásotthon utca megállóban is.
  • Rákospalota és Újpalota felől a csúcsidőben szintén sűrűbben közlekedő, az 1-es villamosvonalat elérő és a Thököly úton át közvetlenül a belvárosba közlekedő 5-ös és 7E buszt.
  • Óbuda felől a budai fonódó villamoshálózat járatain, valamint az M2-es metróra és a 4-6-os villamosra is közvetlen átszállási kapcsolatot biztosító H5-ös HÉV-en kívül az 1-es villamos menetrendjét Óbuda és a Népliget között sűrítő 1M villamost.
  • Angyalföld felől érdemes a csúcsidőben sűrűbben induló 105-ös busszal utazni.

Déli városrészeket érintő fejlesztések

A metrófelújítás idején sűrűbben jár majd többek között az 1-es villamos is. (Fotó: BKK)

A déli városrészek felől a most átadott déli metrószakasz felújítása idején bevezetett új járatokat a BKK fenntartja:

  • Továbbra is megerősített kínálatot biztosítunk Pesterzsébet felől a Soroksári úton át közvetlenül a Nagykörút felé. Ezentúl is jár a 223M jelzésű közvetlen gyorsjárat Soroksár-Újtelep felől Pesterzsébeten át a Boráros térre. Továbbá a 23-as gyorsjárat sűrített menetrend szerint közlekedik, amely az alternatív belvárosi szolgáltatást tovább bővítve már november 2-ától nemcsak csúcsidőszakban és hétvégén, hanem hétköznap egész nap közlekedik.
  • Továbbra is biztosítjuk a Gloriett- és a Havanna-lakótelepről az Ady Endre úton át az M3-as metró gyors elérését. A metrópótlás idején sikeresen bevált, népszerű 194M gyorsjárat a XVIII. kerületi lakótelelepek és a Határ út metróállomás között közlekedik.
  • Az Alacskai úti lakótelep és Pestszentimre térségéből közlekedő 254M gyorsjárat a lezárt metrószakasz elérése helyett már november 2-ától, hétfőtől a Nagykőrösi út–Illatos út–Soroksári út útvonalon közvetlenül a Nagykörút vonaláig, a Boráros térig közlekedik.
  • Gyál és Pestszentimre felől a VOLÁNBUSZ továbbra is fenntartja a Nagyvárad teret közvetlenül elérő 84M, 94M és 294M gyorsjáratot.
  • Továbbra is közlekedik Rákoskeresztúr felől az M2-es metró elérését segítve a 161E gyorsjárat Rákoscsaba és az Örs vezér tere között.
  • Továbbra is megmarad a bővített kínálat a Dél-Pest felől közvetlenül a Blaha Lujza térre közlekedő buszvonalakon. A Pesterzsébetet és Kispestet feltáró 99-es busz sűrűbben indul. A Pestszentlőrincet a belvárossal a Gyömrői úton át összekapcsoló 217E gyorsjárat pedig hétköznap délután is közlekedik.
  • A 200E autóbusszal nappal Kőbánya-Kispestig, éjszaka pedig a Határ útig lehet utazni.

A MÁV-START dél-pesti térségben közlekedő, felárköteles InterCity, illetve gyorsvonatait a Nyugati pályaudvar és Kőbánya-Kispest, illetve Ferihegy között a Budapest-bérletekkel rendelkező utasok továbbra is felár nélkül vehetik igénybe. Az elővárosok felől vonattal érkező utasok számára a belváros eléréséhez célszerű vonattal továbbutazni Zugló vasútállomás vagy a Nyugati pályaudvar felé.

A következő oldalon megtudhatod, miként érinti a metrófelújítás a közúti közlekedést.

Változások a közúti közlekedésben

A közúton közlekedőknek 2020 novemberétől a pótlóbuszok útvonalán kell jelentősebb változásokra készülni. Ezek a következő szakaszokat érintik:

  • A Váci úton a Lőportár utca és a Ferdinánd híd között mindkét irányba, a Csanády utca és a Nyugati tér között csak a pályaudvar irányába buszsávot jelölnek ki a parkolósáv helyén, így a várakozóhelyek ideiglenesen megszűnnek. A Nyugati téren jelenleg is érvényben lévő forgalmi rend nem változik.
  • A Bajcsy-Zsilinszky út Nagykörút és Alkotmány utca közötti szakaszára a Nagykörút felől nem lehet majd behajtani. Így a Szent István körúton érkezők csak kerülővel, a Podmaniczky utcán át érhetik azt el. A Stollár Béla utca forgalmi iránya a Bajcsy-Zsilinszky út és a Bihari utca között megfordul, biztosítva a Markó utca Bajcsy-Zsilinszky úthoz csatlakozó szakaszának elérhetőségét.
  • A metrópótlás a legjelentősebb hatással a Kiskörút közlekedésére lesz. Az Andrássy út és a Kálvin tér között mindkét irányba buszsáv vezet majd, így a többi közlekedő számára 1-1 forgalmi sáv marad csak meg. A Bajcsy-Zsilinszky úton már a Szent István Bazilikát követően megszűnik az egyik Deák tér irányú forgalmi sáv. Az Andrássy úton pedig a Jókai tértől buszsáv lesz az egyik forgalmi sáv helyén az Erzsébet tér felé. Az Andrássy út torkolatában a sávkiosztás is változik.
  • A Károly körútról a Kossuth Lajos utcába, jobbra kanyarodó forgalom és a metrópótló buszok szeparálása érdekében a Károly körúton a Gerlóczy utcától – jelzőlámpás forgalomirányítás segítségével – helyet cserélnek a sávok: a belső sáv lesz a buszsáv, a külső sávon haladthat a többi közlekedő. Az Astoria Károly körút felőli oldalán a villamosperon melletti szakaszon megszűnik a buszsáv, így egyenesen és jobbra is tovább lehet majd haladni, azonban az egyenesen továbbközlekedőknek sávot kell váltaniuk az autóbuszforgalom akadályozása nélkül. Ugyanitt a kerékpárral közlekedők eltérő ütemben kapnak majd szabad jelzést. Az Astoria csomópont másik oldalán, a Múzeum körút torkolatában az autóbuszok kapnak eltérő ütemű szabad jelzést, hogy az utasok fel- és leszállása után időben át tudjanak haladni a főcsomóponton.
A pótlóbuszok sűrűsége miatt sok helyen ilyen dugók várnak az autósokra a következő másfél évben.
  • A Múzeum körúton a külső forgalmi sávokat buszsávvá alakítják át. A Kálvin téren a Múzeum körútról az Üllői útra forduló két sáv közül az egyik szintén buszsáv lesz. A Vámház körút torkolatában a Lónyay utcától kezdődően változik a sávkiosztás, a Múzeum körút felé csak egy egyenes továbbhaladást biztosító sáv marad.
  • Az Üllői út elején mindkét irányba buszsávot jelölnek ki. A megnövekedő gyalogos forgalomra való tekintettel a Nagykörút irányú oldalon kiszélesítik a járdát. Ezért megszűnik az Üllői útról egyenesen a Kecskeméti utca felé, illetve balra a Vámház körút felé vezető sáv. Aki a Szabadság híd vagy az V. kerület felé szeretne továbbhaladni, annak érdemes a Közraktár utca–Csarnok tér–Vámház körút útvonalat választania.
  • Az Üllői út további szakaszain a külső forgalmi sávok szintén buszsávok lesznek. Többek között a Szentkirályi utca és a Nagyvárad téri jelenlegi kerékpársáv helyén is, már november 2-ától.
  • A Nagyvárad téren október 23-án, pénteken megszűt az ideiglenes buszforduló, helyette új létesül a Delej utcánál. A Nagyvárad téri buszforduló megszűnésével újra két sávon lehet balra kanyarodni az Üllői útról a Haller utcába, az Üllői úton azonban csak két sáv lesz egyenesen járható. Fontos változás, hogy a Nagyvárad téren és az Üllői út Könyves Kálmán körútig tartó szakaszán megszűnik az ideiglenes kerékpársáv.

Aki teheti, kerüljön

Az M3-as metróvonal pótlása által jelentősen érintett útvonalak használata helyett a BKK az autóval közlekedőknek javasolja elkerülni a belvárost. Kerülőútként elsősorban a Hungária körgyűrű ajánlott, emellett érdemes megfontolni az alsó rakpartok használatát is. Az Erzsébet híd–Kossuth Lajos utca–Rákóczi út tengelyt érdemben nem érinti a metrópótlás. Ez az útszakasz az eddigiekhez hasonló módon lesz használható.

A következő oldalon a BKK a metrófelújítás idejére adott javaslatai olvashatók.

Mit javasol a BKK a kerékpárral közlekedőknek?

A metrófelújítás ideje alatt kerékpárral az eddiginél is gyorsabb lehet a belvárosi közlekedés.
  • Az Árpád hídtól a Szent István körútig

A Nagykörút vonalának eléréséhez több útvonal is rendelkezésre áll az Árpád híd felől érkezve. A BKK elsősorban a Duna menti Moszkva sétányt és a pesti felső rakparti útvonalat ajánlja. A Szent István körút irányába rendelkezésre áll továbbá a Párkány utca–Pannónia utca útvonal, valamint az Árpád híd felé a Hegedűs Gyula utca–Esztergomi út nyomvonal is. A pótlóbuszok útvonala a Váci utat érinti, ahol buszsávot alakítanak ki, ezért kerékpározni a szélső sávban lesz lehetséges.

  • A Nagykörúton és azon belül

A BKK a belvároson való áthaladásra az idén a kerékpározók számára hamar népszerűvé vált Nagykörutat ajánlja. A Szent István körút felől a Deák Ferenc tér felé a Bajcsy-Zsilinszky úti kerékpársáv, illetve az Alkotmány utcától a gyalog-és kerékpárút használata javasolt, emellett jó választás a Duna part–Kossuth Lajos tér–Nádor utca–József Nádor tér útvonal is. A Deák térről a Szent István körút felé az Október 6. utca, Arany János utca, Hercegprímás utca, Hold utca és Alkotmány utca útvonal ajánlott a Kossuth Lajos térig.

A Deák Ferenc tér és a Kálvin tér között elsősorban a Bécsi utca–Petőfi Sándor utca–Ferenciek tere–Egyetem tér útvonal ajánlható. Az Egyetem tértől a Kálvin térig innen a Királyi Pál utcán, ellenkező irányban a Kecskeméti utcán érdemes tekerni. A Kálvin tér felől a Ferenc körút felé az Üllői út helyett a Ráday utca–Bakáts tér–Tompa utca útvonalon ajánlott kerékpározni.

A Kiskörút használata során a pótlóbuszok folyamatos közlekedését elősegítő forgalomtechnikai megoldásokat vezetnek be, ami kerékpározva jelentős komfortcsökkenést jelent, főként az Astoria és a Kálvin tér környékén. További változás, hogy a Bajcsy-Zsilinszky úti buszsávok kerékpározhatósága a metrópótlás ideje alatt megszűnik.

A Kálvin tér nagy része a metróállomás felújítása miatt építési terület lesz. Ezért kerékpárral a Baross utca csak szűk, gyalogosokkal közösen használható területen keresztül lesz elérhető. Az Üllői út Nagykörúton belüli szakaszán a pótlóbuszok járatsűrűsége miatt megszűnik az autóbusszal is járható ideiglenes kerékpársáv. Szabályosan bringázni csak az általános forgalmi sávban lesz lehetséges.

  • A Ferenc körúton és a József körúton túl

A belváros irányába a Haller utcától a Tűzoltó utca–Angyal utca–Tompa utca, kifelé a Tompa utca–Balázs Béla utca útvonal ajánlott. A Haller utcától a Könyves Kálmán körút eléréshez a Fehér Holló utca–Vágóhíd utca–Albert Flórián út nyomvonalon érdemes kerékpározni. A Nagykörút eléréséhez érdemes igénybe venni a Baross utca–Kőbányai úti tengelyt is. Az Üllői út külső szakaszán a pótlóbuszok járatsűrűsége miatt megszűnik az autóbusszal is járható ideiglenes kerékpársáv. Szabályosan csak a szélső általános forgalmi sávokban lehet a pótlás ideje alatt kerékpározni.

Közlekedés gyalogosan a metrófelújítás alatt

Nincs mese: a zebrán sietni kell, amennyire lehet; fotó: Pixabay/angrysibarit

A metróállomások között, egy-egy állomásközt érdemes lehet gyalogosan is megtenni, hiszen a pótolt metróállomások egymástól átlagosan 10 perc sétára találhatók. Aki autózás helyett gyalogol, nemcsak Budapest levegőminőségéért tesz sokat, hanem a saját egészségéért is.

A metrópótlás forgalmi rendjét ennél is részletesebben, térképes felületen, lakótérségekre és városrészekre bontva ismerhetik meg bkk.hu/m3felujitas oldalon, az „Interaktív térkép” menüpont alatt. A Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. a fővárosban közlekedők türelmét kéri a metrópótlás utolsó nagyobb ütemének idejére is.