Kezdőlap Autók DMB Kisokos Lehullott falevelek, eső, köd – 10 tipp a biztonságos őszi autózáshoz

Lehullott falevelek, eső, köd – 10 tipp a biztonságos őszi autózáshoz

Az őszi vezetés első lépése a gumiabroncsok ellenőrzése

Az ősz a színek évszaka. A táj sárga, narancssárga és barna árnyalatai csábító hétvégi kiruccanásokat tesznek lehetővé. Ugyanakkor, az őszi autózás számos kihívást tartogat, mivel utakra hullott levelekkel, hidegebb időjárással, esővel és hosszabb sötét napszakokkal kell szembenéznünk. Mindezek megkövetelik, hogy időnként ellenőrizzük a kocsit, és az évszakhoz igazítsuk a vezetést. Az alábbiakban 10 jó tanács következik a gondtalan őszi vezetéshez.

1. Az őszi vezetés során minden milliméter számít

Az út felszíne ősszel hideg és nedves, ezért az őszi vezetés első lépése a gumiabroncsok ellenőrzése. A futófelület mélysége és a gumi nyomása nagymértékben befolyásolja a tapadást és a fékezési képességet. Ezért a szakértők azt javasolják, hogy a futófelület legyen 2 mm-nél mélyebb és soha ne legyen kevesebb, mint 1,6 mm. 90 km/h sebességgel nedves felületen haladva a gumiabroncs teljesen elveszítheti a tapadását. Mindezek mellett havonta egyszer ellenőrizzük, hogy megfelelő-e a gumiabroncs nyomása.

A cikk a következő oldalon folytatódik.

2. A lehullott levelek ugyanolyan csúszósak, mint a hó

Az úton levő nedves levelek ugyanolyan csúszóssá teszik a felszínt, mint amikor havon vezet az ember. Ezért az őszi vezetés során rendkívül óvatosnak kell lennünk azokon a területeken, ahol a levelek befedik az úttestet. Ott mindig kerülni kell a hirtelen fékezést. Ha egy kanyar kellős közepén találjuk magunkat, ne végezzünk hirtelen kormánymozdulatokat, és ha gumiabroncsok elveszítik tapadásukat, addig ne próbálkozzunk a kormányzás erőltetésével, amíg vissza nem szerezzük az irányítást a gépkocsi felett.

3. Jó láthatóság esőben

Szakértők szerint a rossz állapotban lévő ablaktörlők 20-30%-kal csökkentik a láthatóságot. Ezeket évente egyszer cserélni kell, különösen ősszel, mivel általában ez a legesősebb évszak. A tiszta szélvédő és ablakok megnehezítik a páraképződést, amit megakadályozhat az is, ha a forró levegő fúvókákat a szélvédőre irányítjuk. A sávtartó asszisztens is hasznos akkor, ha rossz a láthatóság, mivel figyelmeztet, ha letérünk a sávból. Sőt, még kisebb kormány-korrekciókat is végrehajt.

A pára és az eső az őszi vezetés során gyakran megnehezíti, hogy tökéletesen kilássunk az autóból

4. Duplázzuk a követési távolságot őszi autózás alatt

Ha köd van, és például csak 50 méterre látunk el, akkor ez a biztonsági távolság: ezt kell tartani minden előttünk haladó járműhöz képest. A sebesség ne haladja meg az 50 km/h-t, így lesz elegendő a fékút vészhelyzet esetén.

Nem kell feltétlenül eső ahhoz, hogy az úttest síkos legyen, a páralecsapódás és az alacsony hőmérséklet is meglepő dolgokat okozhat. Ezért különösen óvatosnak kell lennünk, amikor árnyékos szakaszokon haladunk. Főleg a kanyargós szakaszokon kell figyelni. Nedves úton vezetve kétszer akkora biztonsági távolságot kell tartani, és tanácsos időről időre finoman a fékezni, hogy “kiszáradjon” a fékbetétek nedvessége.

A cikk a következő oldalon folytatódik. 

5. A vízátfolyásnál felejtsük el a fékeket

A heves esőzések gyakoriak ősszel, így fennáll a veszélye a vízátfolyásnak. Ebben a helyzetben soha ne fékezzünk erősen addig, amíg a kerekek nem érintkeznek ismét a burkolattal. Majd a kormánykerék kíméletes mozdulataival korrigáljuk a kormányzást.

6. Tartsuk stabilan a kormánykereket

Az őszi vezetés másik kihívása az erős szél, főként az autópályán. Csökkentsük a sebességet és tartsuk szilárdan a kormányt, amikor teherautókat előzünk meg, mivel a szél hirtelen megváltoztathatja az autó kormányzási képességét.

Az őszi vezetés túlmutat azon, hogy rutinból megoldjuk a kihívásokat – sokkal jobban kell figyleni az autópályán is; fotó: Freepik/fanjianhua

7. Őszi autózás során is figyeljünk a vadon élő állatokra

Ősszel sok vadon élő állat mozog, így nagyon fontos, hogy lassítsunk, ha olyan utakon haladunk, ahol a környéken élő állatokra figyelmeztető táblák vannak. A vadbaleset komoly téma rengeteg kérdéssel: elüssük, rántsuk félre a kormányt, hajtsunk az árokba? Ebben a cikkben adtunk tanácsot ezekre a rázós helyzetekre.

Forrás: Seat