Kezdőlap Autók DMB Kisokos Itt a nagy kenőanyag kisokos! Minden, amit tudnod kell róla

Itt a nagy kenőanyag kisokos! Minden, amit tudnod kell róla

Kenőanyag? Kenőolaj? Viszkozitás? Ne ess pánikba, mi most megtanítjuk neked, mit jelentenek ezek a kifejezések. Ha te sem vagy teljesen tisztában a kenőanyagok hasznos tulajdonságaival, olvasd el kisokosunkat, amelyet Tóth Gáborral, a Favorit kenőanyagok szakértőjével állítottunk össze.

Az autó éltetője, a kenőanyag

A kenőanyag az autó megfelelő működéséhez szükséges segédanyag. Feladata elsősorban az, hogy megakadályozza az egymáson gördülő vagy csúszó felületek közvetlen érintkezését. Ezzel pedig elősegíti az alkatrészek minél későbbi kopását, berágódását és felmelegedését. A kenőanyag mindemellett egyenletes terhelést biztosít a felületek között. Ha pedig még ez sem lenne elég, zajcsökkentő képességgel és bizonyos esetekben túlmelegedés elleni védelemmel is rendelkezik, valamint a felgyülemlett szennyeződések lerakódását is megakadályozza.

Egy jól megválasztott kenőanyag tehát nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy kedvenc négykerekűnk életét minél kényelmesebbé és hosszabbá tegyük. Ehhez azonban érdemes tisztában lenni azzal, hogy milyen minőségű és típusú kenőanyagot kell az autóba töltenünk. De egyelőre ne szaladjunk ennyire előre. Nézzük meg, milyen fődarabokhoz, alkatrészekhez szükséges kenőanyagot biztosítani.

Fotó: Freepik/senivpetro

A következő oldalon megtudhatod, hogy miért kell cserélni és utántölteni a kenőanyagokat.

Kenőanyag, de hová?

Fotó: pexels.com

A járművön belül számos olyan rendszer vagy alkatrész található, amelynek szüksége van kenőanyagra ahhoz, hogy biztonságosan tudjon működni. Lényegében úgy kell elképzelni a kenőanyag szükségességét, mint az emberi szervezet számára a vért. Ha megfelelő mennyiségben és minőségben van jelen, akkor az egészséges, hosszú távú élet szinte garantált.

Az autó esetében a legfontosabb kenőanyag a motorolaj, a sebességváltó olaj, a szervóolaj, valamint a fékfolyadék. Érdemes figyelemmel kísérni, hogy ezeknek a rendszereknek, hogyan áll a töltöttségi szintje. Az ellenőrzéshez azonban nem muszáj egyből a szervizbe rohanni, könnyedén megoldhatjuk saját magunk is. A mai modern autók többsége ugyanis a műszerfalon kijelzi, ha valamelyik folyadék szintje vészesen csökken, vagy a minimum közelében van. Ha pedig jobban hiszünk a saját szemünknek, nyissuk fel a motorháztetőt, és keressük meg a különböző kenőanyag-tartályokat. Az esetek többségében szabad szemmel is látható a minimum és maximum jelzés, vagy nívó pálca segít az ellenőrzésben.

Miért kell egyáltalán lecserélni vagy utántölteni?

Fotó: Freepik/aleksandarlittlewolf

Mint minden dolog az életben, egy idő után sajnos a kenőanyag is elhasználódik. A különböző olajok esetében ez leginkább az elsavasodásban és a kenőképesség csökkenésében nyilvánul meg. Ha pedig a különböző szennyeződések, mint a levegőből bekerült por, vagy a lekopott fémmolekulák úgymond eliszaposítják a kenőolajat, a kenőanyag már nem tudja teljesíteni az elvárt követelményeket. Ekkor válik szükségessé a csere. Azt azonban, hogy milyen mennyiségű és minőségű kenőanyagot kell az autóba tölteni, minden autó saját gépkönyve határozza meg. Emiatt kiemelten fontos, hogy mindig a gyártói előírásoknak megfelelő segédanyagot juttassuk az autóba. Ugyanez igaz az utántöltésre, hiszen nem tanácsos más típusú kenőanyagot utántölteni, mint amilyen eleve már az autóban van. Érdemes mindemellett tisztában lenni az adott kenőanyag viszkozitásával is.

Lapozz, és megtudod, mit jelent a viszkozitás. És azt is eláruljuk, hogy hol szerezhetsz be jó minőségű, megbízható kenőanyagokat.

Viszkozitás? Az meg mi a fene?!

Illusztráció: Freepik/vectorpouch

A kenőanyag viszkozitása a legegyszerűbben megfogalmazva az adott olaj folyási képességét jelenti (bonyolultabban pedig az áramló folyadékrétegek egymáson való elmozdulásakor fellépő belső súrlódás mértéke). Nem mindegy ugyanis, hogy milyen viszkozitása van egy motorolajnak például a sarkvidéki hidegben, vagy a szavannai melegben. A viszkozitás úgy csökken, ahogyan a hőmérséklet nő. Ugyanez igazi fordítva is.

A viszkozitás esetében az olajokat két számmal és egy betűvel jelzik. A betű minden esetben a W (vagyis Winter, azaz Tél), amely mellett egy szám található, ez a hidegindítási képességre utal, míg a második szám a hőtűrését fejezi ki. Az 5W-30 jelzés például azt jelenti, hogy 5 és 30 Celsius-fok között a legjobb az adott motorolaj viszkozitása. Lényegében minél kisebb a téli érték, annál jobban birkózik meg a hideggel a motorolaj, és minél magasabb a második szám, annál jobban viseli el a magasabb üzemi hőmérsékletet.

Cserélni kell! De mikor?

Miután megismertük, mit jelent a kenőanyagon fellelhető jelzés, érdemes tisztázni, hogy mikor kell cserélni az olajat. Az egyes kenőanyagokat sajnos eltérő időközönként kell cserélni. De hogy ennél konkrétabbak legyünk, vegyük például előre az egyik legfontosabb adalékot, a motorolajat. Ezt érdemes leginkább évente, vagy a gyártó által meghatározott időközönként cserélni. Egy másik megközelítés viszont a meghatározott kilométerenkénti cserét írja elő, amit szintén a gyártó határoz meg. Amit azonban érdemes megtenni mind a két esetben, hogy legalább 5000 kilométerenként ellenőrizzük a megfelelő kenőanyagszintet.

fotó: Rawpixel/McKinsey

Hol tudom megvenni?

Ha tökéletes tisztaságú kenőanyagot szeretnél vásárolni, bátran fordulj a 2007 óta működő Favorithoz. Itt nem csak a legfontosabb és legmagasabb minőségű kenőanyagokat tudod megvásárolni, de számos autóápolási cikket is elérsz. Ráadásul nem kell tartanod attól, hogy túl sokat vásárolsz, hiszen a kenőanyagaik szavatossága 5 év. A cég 25 éves szakmai tapasztalata mellett ráadásul két szakértő hölgy is a segítségedre lesz a választásban.

Támogatott megjelenés