Kezdőlap Autók E-Mobility Hol, mennyibe kerül az e-autó töltés? Íme, az országos lista!

Hol, mennyibe kerül az e-autó töltés? Íme, az országos lista!

Egymás után szűnnek meg az ingyenes töltési lehetőségek és vezetik be a szolgáltatók a fizetős rendszert; fotó: Freepik/senivpetro

Akinek elektromos autója van, az jelenleg legkényelmesebben otthon, a saját garázsában tudja tölteni, egyébként hamarosan ez lesz a legolcsóbb megoldás is. De mit tehet az a villanyautós, akinek nincs otthoni töltési lehetősége vagy elektromos autóval utazna a hatótávon kívülre? Az elmúlt években a legtöbb töltő ingyenes volt, ámn ahogy nő a villanyautók száma és ezzel együtt a töltések száma is, úgy egyre nehezebb szabad töltőoszlopot találni. Íme, a lista, hogy hol és mennyibe kerül ma az e-autó töltés – mely cégek üzemeltetnek ma Magyarországon töltőt, és ezeknél mennyibe kerül a töltés? A cikkben ezeket soroljuk fel: E.ON, Lidl, Polyfazer – Penny Market, IKEA, önkormányzati töltők, Nissan CHAdeMO töltők, MOL Plugee, ELMŰ-ÉMÁSZ, Optimum Way (Lukoil), Mobiliti (e-Mobi, SPAR, Decathlon), NOVA FUTURA, Shell, Ionity, Tesla Supercharger.

Egyre ritkább az ingyenes e-autó töltés, applikáció segít rájuk bukkanni

Jelenleg a változás közepén járunk. Egymás után szűnnek meg az ingyenes töltési lehetőségek és vezetik be a szolgáltatók a fizetős rendszert. Sokaknak fáj ez a lépés, de nyilván mindenki tudta, hogy nem maradhat örökre ingyenes egy olyan szolgáltatás, ami a cégek számára az elektromos autók számának növekedésével egyre többe kerül. A fizetős töltésnek kellemes hatása, hogy megszűnik a töltőoszlopok közelében élő vagy dolgozó autósok potyázása, így aki távolról érkezik, annak kevésbé kell aggódni azért, hogy talál-e majd szabad töltőt.

Egyre több cég töltőihez használhatunk mobiltelefonos alkalmazást is, így távolról ellenőrizni tudjuk, hogy egy adott töltő szabad-e és működőképes-e, ami hatalmas segítség. Több alkalmazás kínál további kényelmi funkciókat, például értesítést kérhetünk egy foglalt töltő felszabadulásáról vagy üzenetet küldhetünk az éppen töltő felhasználónak. Egyes applikációkban lehetőség van érkezés előtt lefoglalni a töltőt, aminek egyaránt vannak előnyei és hátrányai is. Előnyös, hogy biztosan szabad lesz a töltő, mire megérkezünk. Hátrány azonban, hogy ha mindenki fél óráig foglalja már a fél órás töltése előtt a töltőt, akkor az adott oszlop naponta 24 óra helyett csak 12 órán át használható, azaz jelentősen romlik a töltő áteresztő képessége, így dupla töltőszámra lenne szükség.

A legfontosabb változást persze nem az ötletes és hasznos funkciók jelentik, hanem az, hogy fizetni kell a töltésért. Nézzük át tehát – a teljesség igénye nélkül – , hogy mely cégek üzemeltetnek ma Magyarországon töltőt, és ezeknél mennyibe kerül a töltés.

A cikk a következő oldalon folytatódik. 

1. Ma még ingyenes töltők

E.ON

Az E.ON országszerte több mint 100 töltővel rendelkezik, amelyek jelentős része ALDI üzletek parkolójában található. A töltők nagyobb része 2 x 22 kW AC töltő, de van néhány 25 kW DC és 50 kW DC oszlopuk is. A cég az elmúlt hetekben kezdte meg a drivE.ON alkalmazás használatát, korábban a töltés a kábel csatlakoztatásával vagy az oszlop kezelőszerveivel volt indítható. Az E.ON töltők használata ingyenes.

Elektromos autót töltenek Nyíregyházán

Lidl

A Lidl évek óta segíti a villanyautósokat néhány budapesti üzletük parkolójában elhelyezett 50 kW teljesítményű, CCS, CHAdeMO és Type2 töltőcsatlakozóval egyaránt ellátott oszlopaival. Az elmúlt időszakban felgyorsult a töltők telepítése országszerte, ebben a hullámban a nagyobb települések kapnak 2 x 22 kW Type2 aljzattal ellátott AC töltőt. A forgalmasabb üzleteknél két ilyen oszlopot is elhelyeznek. A töltők használata ingyenes, nincs szükség alkalmazásra sem, azonban a töltés 30 perc után automatikusan megszakad, ezzel hangsúlyozva, hogy a töltőt a vásárlók, a vásárlás idejére szánják, nem pedig arra, hogy a környéken élők órákon át felejtsék ott az autóikat.

Polyfazer – Penny Market

A Penny Market az elsők között volt azon üzletek sorában, amely megkezdte az OTÉK rendelet előírásainak megfelelően a töltőoszlopok telepítését az üzletek parkolóiba. Az első néhány évben az ELMŰ-ÉMÁSZ volt a szolgáltató, 2019-ben azonban a cseh Polyfazer céggel kötöttek szerződést a töltők üzemeltetésére. Az átállás jelenleg folyamatban van, a Polyfazer alkalmazásban már távolról ellenőrizhető a töltők állapota, egyes töltők indításához már nélkülözhetetlen az applikáció, mások még automatikusan indulnak a kábel csatlakoztatásakor. A cég 22 kW Type2 aljzattal rendelkező töltőoszlopain a töltés ingyenes.

IKEA

Az IKEA mindhárom, Pest megyében elhelyezkedő áruháza parkolójában ingyenes töltési lehetőséget kínál a villanyautósoknak. A parkolókban számos Type2 aljzattal rendelkező egyenként maximum 22 kW teljesítményre képes AC töltőoszlop vagy fali töltő található, melyeken a töltés automatikusan indul a kábel csatlakoztatásakor.

Önkormányzatok töltői

Országszerte találhatók helyi önkormányzatok által telepített töltőoszlopok, melyek üzemeltetését általában valamelyik erre szakosodott cég végzi. Az ilyen töltők egy részénél az e-autó töltés még ingyenes, másoknál már fizetni kell. A fizetős önkormányzati töltőknél az árazás jellemzően azonos az üzemeltető cég saját töltőin alkalmazott díjakkal.

E-autó töltés Erzsébetvárosban: helyieknek ingyenes

Nissan CHAdeMO töltők

Az ország első villámtöltőit a Nissan adományozta néhány önkormányzatnak, ezzel elősegítve elsősorban a Nissan LEAF vásárlók hosszabb utazásait, de általában egyéb CHAdeMO csatlakozós autókkal is használhattuk a töltőket. Debrecenbe, Győrbe, Siófokra, Szolnokra, Zalaegerszegre és a Hungaroring területén található tanpályára került ebben a projektben töltő. A töltőoszlopok működését tavaly óta ellehetetleníti az új elektromobilitás törvény, mivel már csak CCS csatlakozóval is rendelkező oszlop lesz üzemeltethető az országban, ezért ezeket a töltőket sorra lecserélik vagy leszerelik. A lecserélt töltőket az új oszlopot telepítő szolgáltató árazása alapján lehet használni.

A cikk a következő oldalon a fizetős töltőállomásokkal folytatódik. 

2. Ahol már nem ingyenes az e-autó töltés

MOL Plugee

A MOL Plugee talán a legelső szolgáltató volt az országban, amely fizetős töltést vezetett be. Az első években Budapest területén volt néhány töltőállomáson mindhárom szabványt támogató villámtöltőjük, de az elmúlt fél évben intenzív fejlesztésbe kezdtek és vidéken, valamint autópálya pihenőkben is sorra jelennek meg a MOL Plugee töltőoszlopok. Az aktuális töltőlista itt található. A DC töltés ára 2990 Ft, az AC töltés 1990 Ft-ba kerül. A töltés darabáras, azaz a díj független a töltési időtől és a felvett áram mennyiségétől. A töltésért fizetni a benzinkúton található üzletben lehet, a töltést RFID kártyával a kútkezelő indítja. A rendszer előnye, hogy készpénzzel vagy bankkártyával is fizethetünk a kasszában, hátránya, hogy csak a benzinkút nyitva tartási idejében használhatók a töltők, valamint amíg a kasszánál sorakozunk az autónk töltés nélkül várakozik.

ELMŰ-ÉMÁSZ

Az ELMŰ-ÉMÁSZ elsősorban 2 × 22 kW teljesítményű AC töltőoszlopokat üzemeltet, az első szolgáltatók egyike volt a piacon. Budapest mellett számos vidéki városban is működnek töltői. A saját tulajdonú töltőkön kívül külső partnerek, önkormányzatok vagy cégek számára is végeznek üzemeltetést. A saját töltőoszlopokon 2019-ben kezdték meg a fizetési szolgáltatás tesztelését. A töltés az eCharge+ applikációból indítható. A töltési díj a saját töltők esetében 99 Ft/kWh, a külsős töltők egy része egyelőre ingyenes, de az indításhoz általában ezeknél is szükség van az alkalmazásra.

Optimum Way (Lukoil)

A Lukoil még 2017 nyarán, az elsők között lépett a hazai elektromobilitás piacára. A cég az M3 autópályán Gödöllő térségében mindkét oldalra, valamint Miskolc külvárosában lévő benzinkútjára telepített egy-egy háromszabványos villámtöltőt. Hatalmas segítség volt ez a villanyautósoknak, ezek tették ugyanis lehetővé, hogy óvatosan elérhető legyen Budapest a keleti országrészből. A korai kezdés ellenére a hálózat sokáig nem bővült további töltőkkel. 2018 végén elkészült a BookMyCharging alkalmazás, majd 2019-ben a három töltő az Optimum Way üzemeltetésébe került, így végre további töltőkkel bővült országos hálózattá. Az Optimum Way hálózata egyaránt tartalmaz 22 kW AC és 50/43 kW villámtöltőket. Az applikáció hazánkban elsőként kínált foglalási lehetőséget a töltőoszlopokhoz.

Az alkalmazás további érdekessége, hogy a AC töltőknél kettő, DC töltők esetében pedig háromféle árazásból választhatunk, így a tudatos fogyasztó az autója töltési karakterisztikájához leginkább megfelelő árakat kaphatja. A díjszabások közötti választást segíti az alkalmazásba épített tarifa összehasonlító kalkulátor, amelyben az autónk átlagos töltési teljesítményét és az igényelt energia mennyiségét megadva előre kiszámolhatjuk, hogy melyik tarifával lesz a legkisebb a végösszeg.

22 kW AC töltés esetén

  • 40 Ft/perc vagy
  • 500 Ft/töltés + 90 Ft/kWh

43 kW AC töltés esetén

  • 100 Ft/perc vagy
  • 990 Ft/töltés + 90 Ft/kWh

DC töltés esetén

  • 100 Ft/perc,
  • 990 Ft/töltés + 90 Ft/kWh vagy
  • 300 Ft/töltés + 60 Ft/perc + 40 Ft/kWh

Mobiliti (e-Mobi, SPAR, Decathlon)

A Mobiliti egyértelműen a legdinamikusabban fejlődő elektromobilitás szolgáltató az országban. A cég több mint 100 saját töltőállomást telepített országszerte. A Decathlon áruházakba telepített villámtöltőkkel ők voltak azok, akik jelentős kerülők és várakozások nélkül elérhetővé tették Magyarország legnagyobb részét kisebb akkuval szerelt villanyautósok számára is. Külön dicséretet érdemel, hogy a villámtöltők mellé szinte minden helyszínen került AC töltőoszlop is, így több autó tölthet egyszerre, még ha a később érkező lassabban is. Olyan helyszínekkel is rendelkeznek már az országban, ahol egymás mellett, vagy egymástól néhány kilométerre több DC töltőoszlopot is üzemeltetnek. A SPAR áruházlánccal együttműködve AC töltőoszlopokat telepítettek SPAR áruházak parkolóiba, valamint több önkormányzattal együttműködve is üzemeltet a cég AC töltőket országszerte. 2019-ben a cég megvásárolta az e-Mobi hálózatát, így 336 töltővel bővült a Mobiliti hálózat, így a cég az ország legtöbb töltőpontot üzemeltető szolgáltatója lett.

A Mobiliti töltőin már 2018-ban megkezdték a fizetési rendszer tesztelését

Az e-Mobi töltőkön idén április 1-től illetve május 1-től vezették be a fizetős rendszert. A töltők a Mobiliti (korábban Töltőpont) applikációval valamint az alkalmazásból igényelhető, kulcstartó alakú RFID azonosítóval (fizikai ügyfélkulccsal) indíthatók. A cég sorra köti a roaming szerződéseket külföldi szolgáltatókkal, így jó úton halad az univerzális szolgáltatóvá válás felé, ezen kívül a közeljövőben havidíjas csomagok bevezetését is ígéri.

Az e-autó töltés díja a töltő típusától függ:

  • 22 kW AC töltőoszlopokon 80 Ft/kWh
  • 22 kW DC töltőoszlopokon 500 Ft töltésindítási díj + 80 Ft/kWh
  • 44 és 50 kW DC töltőknél 80 Ft/perc

NOVA FUTURA

A NOVA FUTURA Zrt. viszonylag új szereplő az elektromobilitás szolgáltatók között, és egyelőre nem is rendelkeznek túlságosan sok töltőponttal. A töltőpontok helyének kiválasztása miatt azonban mindenképp említést érdemel a cég, mivel olyan helyszíneken épültek meg az első (mindhárom szabványt támogató) villámtöltői (M3 autópálya Nagyfüged és Oszlár, M6 autópálya Tolna), amelyeket más szolgáltatók viszonylag mostohán kezeltek, így a kisebb akkus autókkal is elérhetővé tették Nyíregyháza, Miskolc, Debrecen és Pécs régióját. Szintén dicséretre ad okot, hogy cég Magyarországon fejlesztett és gyártott AGT töltőoszlopokat telepít a töltőállomásaira.

A NOVA FUTURA oszlopain az e-autó töltés a töltőn elhelyezett és a képernyőn megjelenő QR-kód mobiltelefonos leolvasásával és a böngészőben megjelenő utasításokat követve, bankkártya adatok megadásával indítható, de tetszőleges RFID kártya is a töltőhöz tanítható, így az első alkalmat követően egyszerűbb és gyorsabb lehet a töltők használata.

A töltési díj 90 Ft/kWh + 10 Ft/perc.

A cikk a következő oldalon, további fizetős töltőállomásokkal folytatódik.

Shell

A Shell 2019 második felében telepített két magyarországi, autópálya pihenőben lévő benzinkútjára háromszabványos villámtöltőt, Gelej és Székesfehérvár térségében. A Shell Recharge néven működő szolgáltatás töltőoszlopainál a személyzet indítja RFID kártyával a töltést és az üzletben lévő kasszánál kell kifizetni a bevezető időszakban 1925 forintos töltési díjat, amely független a töltési időtől és a felhasznált áramtól.

Ionity

Az Európában már több mint 260 töltőállomással rendelkező Ionity Magyarországon 4 db töltőállomást üzemeltet, melyek mindegyikén 4-4 csak CCS autók töltésére alkalmas, azonban akár 350 kW teljesítményre is képes töltőoszlop található. A töltők az M1 és M7 autópálya mentén találhatók Bábolna, Kajászó és Balatonkeresztúr közelében.

Ionity Magyarországon

Az e-autó töltés során használható az Ionity saját alkalmazása is, amivel a töltési díj 280 Ft/kWh. Jobban járunk azonban, ha valamelyik partner szolgáltató kártyáját vagy alkalmazását használjuk, így lényegesen olcsóbb, 120-150 Ft/kWh díjért tölthetünk a villámgyors töltőoszlopokról. A legolcsóbb töltésre az Ionity csoport (BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company és a Volkswagen Group az Audival és a Porsche-val, valamint Hyundai és KIA) tagjainak saját elektromobilitás szolgáltatóktól kártyát igénylő autótulajdonosoknak van lehetősége, azonban bárki igényelheti a német Maingau szolgáltató kártyáját is, amivel Európa-szerte 35-65 cent/kWh, Magyarországon kb. 145 Ft az e-autó töltés.

Tesla Supercharger

Kissé kakukktojás a Tesla Supercharger hálózata, amely már 7 magyar helyszínnel rendelkezik. Először is kizárólag a Tesla tulajdonosok használhatják a Superchargereket, ők pedig nyilván tudják hol találnak ilyeneket, hiszen az autók navigációs rendszere is tartalmazza ezeket a töltőket. Másrészt nehéz besorolni a szolgáltatót az ingyenes vagy fizetős kategóriába, hiszen a 2016 előtti Teslák korlátlanul ingyenesen használhatják a töltőket az autó teljes élettartama alatt, a fiatalabb Model S és Model X mellé már csak az első tulajdonos kapott korlátlan ingyenes töltést. A Model 3 tulajdonosoknak elvileg már fizetni kell, a gyakorlatban azonban tudomásom szerint a magyar helyszíneken egyelőre még senkinek sem számláznak, ráadásul a Tesla ajánlási programjában sokan kaptak ingyenes mérföldeket. A lényeg tehát, hogy a Teslások többsége egyelőre ingyenesen tölthet a SuC oszlopokon.

Forrás: Villanyautosok.hu