Rácalmáson található a Hankook gyára, amely a világ egyik legkorszerűbb abroncsgyára. 2007 óta folyamatosan fejlődik, bővül, 3000 alkalmazottat foglalkoztat, és személygépkocsik, SUV-ok és könnyű tehergépkocsik számára készülnek itt gumiabroncsok. Mi most belestünk a gyárba, megnéztük, hol és hogyan készülnek az abroncsok. Gyere, tarts velünk!
Az abroncsgyár tesztépülete: az innovációk origója
Az abroncsgyár részlegei közül ez az, ahol a tesztelés történik. Ezt az abroncsiparban szabványos célgépekkel végzik a kor követelményeinek megfelelően. A legfőbb tesztek a teljesség igénye nélkül: abroncs futás és élettartam tesztek, gördülési ellenállás, abroncs szerkezet vizsgálat. A mérnökök szorosan együttműködnek az európai kutatás-fejlesztési központtal, a Magyarországon kinyert adatok pedig fontos szerepet töltenek be és nagy segítséget nyújtanak a cég innovációs törekvéseiben.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Sealant: a speciális abroncsok hazája
A Sealant részlegen készülnek a Hankook speciális abroncsai: a hangelnyelő, úgy nevezett „sound absorber”, illetve a defekttűrő SEALGUARD® technológiával készülő abroncsok. Egy speciális zajelnyelő poliuretán hab betétet alkalmaznak az abroncs belsejében, amelyet a Sealguard anyag vékony rétegével rögzítenek. Az abroncs belső részét a futófelület teljes szélességében egy különleges viszkoelasztikus anyaggal vonják be, amely azonnal és maradéktalanul eltömíti a futófelületi defekteket. A ragacsos bevonat légmentesen zárja le a rést – még azután is, hogy eltávolítottuk az idegen tárgyat (5mm átmérőig).
Building: ahol minden összeáll
A Building-et megelőző folyamatokon a gumiabroncs valamennyi alkotórésze elkészül: oldalfal, a futófelületet alkotó rétegek, perem. Ezek a külön-külön alkotórészek itt, a Building folyamaton kerülnek összeszerelésre. Itt készül el a nyers gumiabroncs (green tire), ami már hasonlít a végleges termékre, de még nincs mintázata. Több mint 50 hasonló funkciójú gépen történik a termelés, valamennyi alkotórész beadagolása és a megfelelő beállítások elvégzése után a gép elkészíti az abroncsot. Az összeszerelés során semmilyen ragasztó anyagot nem használnak. A gumi adhezív tulajdonságát felhasználva, a rétegeket nagy mechanikai erővel nyomják össze, és így épül fel az abroncs.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Curing: az abroncsgyár legvége
A nyers gumiabroncs az utolsó termelési folyamaton, a vulkánon nyeri el a végleges formáját és mintázatát. Itt, az eddigiektől eltérően, a gépekbe a gépkezelő nem egyenként adagolja a félkészterméket, hanem egy automata kiszolgálású gépsoron történik a gyártás. A nyers gumiabroncs szállítószalagon érkezik, egy robot kar helyezi el az abroncsot egy nagy méretű fém szerszámban, ahol lecsukódás után, magas nyomáson és hőmérsékleten történik a vulkanizálás. A vulkanizálási idő gumiabroncs típusonként különböző lehet. A legalacsonyabb 8-10 perctől egészen 30-40 perces vulkanizálási idővel is találkozhatunk. Itt egy gépkezelő teljes gépsorok üzemeltetéséért felel, felügyeleti szerepet lát el, és esetleges fennakadás esetén elhárítja a hibát, vagy megfelelő segítséget kér.
Idehaza is jól működik a társadalmi szerepvállalás
Az elmúlt tíz évben a Hankook Értékteremtő Programja kiemelt helyi kezdeményezésekkel, a felelős mobilitás jegyében zajló és az egészséges életmódra ösztönző aktivitásokkal, abroncsadományozással és oktatási intézmények támogatásával tesz a helyi és regionális közösségekért, illetve nonprofit szervezetekért.