A gyorshajtás egyéni előnyeivel szemben könnyű legyinteni a kockázatok és károk növekedésére. Illetve igen, valóban veszélyes a határozatlan, indokolatlanul lassú részvétel is a forgalomban. Ezek azonban nem jelentenek mentséget a gyorshajtásra. Ezért fontos, hogy társadalmi szinten következzen be szemléletváltás: a gyorshajtás nem menő! Ha még mindig nem érted, miért, íme 5 tény, ami téged is elrettenthet.
1. Gyorshajtás és motorbaleset: egyértelmű az összefüggés
A halálos motorosbalesetek több mint kétharmada abszolút sebességtúllépésre vezethető vissza. Amennyiben motorosbaleset másik jármű hibájából történik, sok esetben a személygépkocsi kikanyarodása okozza a balesetet. Ami azt jelzi, hogy a járművezetők rosszul mérik fel a motorosok sebességét, illetve nehezebben észlelik őket. Emiatt a motorosok halálos balesetének esélye 20-30x-osa a gépjárművel utazókénál! De a gyorshajtással a biciklisek életét is veszélyeztetjük – ebben a cikkben elolvashatod, hogyan lehet vigyázni a kétkeréken közlekedőkre.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
2. Szabályt is sértesz, ha gyorsan hajtasz
Gyorshajtás miatt indulhat az objektív felelősség alapján közigazgatási eljárás, de annak sincs akadálya, hogy szabálysértési eljárás keretein belül bírálják el azt. A két eljárás között számos különbség van egyfelől a mentesülést illetően, másfelől a szabálysértési eljárás már a legkisebb sebességtúllépés miatt is megindulhat, szemben az objektív felelősség türelmi határaival.
3. Nem mindig a tábla az irányadó
A megengedett sebesség „betartása” is lehet gyorshajtás, így büntetendő. A KRESZ egyik fontos előírása, hogy a járművel a forgalmi, az időjárási és a látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak megfelelően kell közlekedni. Figyelemmel kell leni az út vonalvezetésére, az útburkolat minőségére és állapotára, ahogyan a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra is. Erre tekintettel a járművezetőnek a járművét az általa belátható távolságon belül és minden olyan akadály előtt meg kell tudni állítani, amelyre az adott körülmények között számítania kell. Abszolút sebességtúllépésről beszélünk, ha a megengedett (tábla vagy jogszabály alapján megállapítható) sebességet lépi túl a vezető, relatív sebességtúllépés áll fenn, amennyiben a járművezető az aktuális közlekedési viszonyoknak nem megfelelően választ sebességet. Ilyen, ha esős időben nem lassít, vagy az út ívéhez mérten hajt gyorsan.
4. Könnyen okozhatja a gyalogos halálát a gyorshajtás
Amennyiben egy jármű 32 km/h-val üti el a gyalogost, az esetek 5%-ban lesz végzetes kimenetelű a baleset, míg 64 km/h sebesség esetén már az esetek 85% -ban okozza a gyalogos halálát. Óriási jelentősége van tehát a lakóövezetekben, gyalogosátkelő-helyeknél a sebesség betartásának.
5. A gyorshajtás még a környezetnek is árt
Gyorshajtáskor hajlamosak vagyunk azt szem előtt tartani, hogy pár perccel lerövidítsük a menetidőt (számoljuk ki, tényleg legfeljebb perceket nyerünk), élvezetesebb a vezetés, miközben sebességünk minden egyes km/h-val való növelése többletkockázat. Emellett növeli a kibocsátott káros anyagot, zajt, ezzel növeli a környezeti ártalmakat és rontja az ottlakók életminőségét, egyúttal a megnövekedett üzemanyag-fogyasztás többletköltséget okoz.
A biztonságos közlekedéshez további tippeket itt olvashatsz.
Forrás: D.A.S. Jogszerviz