Az elmúlt évtizedekben triviális volt, hogy a közúti járművek benzinnel vagy gázolajjal mennek, de nem volt, és nem is lesz mindig így. Száz éve, az autóipar egyik legnagyobb alakja, Henry Ford felesége, Clara Ford is elektromos autóval járt a T-modell helyett, az elmúlt években pedig ismét feltaláltuk a villannyal hajtott kereket. Ha te is kipróbálnád, milyen lehet egy e-autó sofőrjének lenni, vágj bele már most, adunk pár tippet az első lépésekhez.
1. Keress egy autómegosztót!
Nem kell ahhoz egy nagy bőröndnyi pénzzel a Tesla-kereskedések ajtaja előtt toporogni, hogy átélhessük az e-autózás élményét. Városon belüli utakhoz jó választás lehet az autómegosztók használata. Egy rövidebb próbaút pár száz forintból is kihozható. A Budapesten elérhető három szolgáltató flottájában mind vannak elektromos autók, közülük a GreenGo pedig csak villanyos kocsikat kínál. Ha nem a rugalmas, perc alapú elszámolásban hiszünk, a nagy autókölcsönzők kínálatában is van jó pár e-autó. Aki pedig adrenalinra vágyik, akár versenypályán is próbára tehet egy-egy sportosabb modellt az erre szakosodott élményautóztatóknál – nagyjából két tank benzin áráért.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
2. Szinte egy pedál is elég az e-autó vezetéséhez
Bármi sok mindenben különböznek hagyományos társaiktól, maga a vezetés nem igényel nagyobb odafigyelést vagy gyakorlatot, legfeljebb egy kis megszokást. Elsőre például furcsa lehet, hogy sok modell erőteljes fékezésbe kezd, ha levesszük a lábunkat a „gázról”. Ilyenkor a fékezési energiával töltik vissza az akkumulátorokat, ez az úgynevezett rekuperálás. Ha ilyen, különösen energiatakarékos üzemmódot választunk, lényegében egy pedál is elég lesz a közlekedéshez. A fékre szinte csak vész esetén kell lépnünk.
3. Ha vásárolnánk, jöhet a matek
Ha egyszer kipróbálják, a tapasztalatok szerint még azok is könnyen rákapnak a villanyautózásra, akiknek az ereiben is benzin csörgedezik. Ilyenkor pedig jöhet a matek, hogy miként válthatná ki a benzines gyerekszállító egységet, vagy a gázolaj hajtotta családi utazóautót egy villanyos verda. Ehhez elsőként érdemes alaposan átgondolni a szokásainkat. Mik a jellemző útjaink, mennyit és milyen távokon használjuk a kocsit? Ne feledjük, a jármű vételára és fogyasztása mellett az értékvesztés és a fenntartás is fontos tényező!
Újonnan az elektromosoknak bizony még komoly felára van a másfél milliós állami támogatás ellenére is. Ám nagy futásteljesítmény mellett az olcsóbb üzemanyag és az egyszerűbb fenntartás miatt már abszolút versenyképesek lehetnek. Városi használatra, rövid ingázáshoz, vagy második kocsinak szuper és takarékos társ lehet egy e-autó, a már nem csak Budapesten elérhető ingyenes parkolás lehetősége pedig komoly érv lehet sokaknak. A több száz kilométeres távokon egyelőre még nehézkesebb a villanyautózás a korlátozott töltési lehetőségek miatt, így a nagy utazóknak jó megoldás lehet, egy plug-in hibrid is. Ezek a modellek jellemzően néhány tíz kilométert tudnak tisztán elektromos üzemmódban megtenni. A benzinmotor beindítása után viszont nincs előttük akadály.
Ám mielőtt a kereskedésekbe futnánk, érdemes végigszámolni azt is, hogy érdemes-e egy saját autóval nekivágni a városi dzsungelnek, vagy jobban jövünk ki a rugalmasabb és egyszeri befektetést nem igénylő autómegosztókkal.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
4. Ne félj, ha használt az e-autó
Az új autók árát nem feltétlenül a magyar pénztárcákhoz szabják. Jó hír viszont, hogy már az e-verdák és tölthetős hibridek használtpiaca is komoly kínálattal bír. A villanyautóknál az akkumulátor állapota a kulcs, ezt érdemes szakszervízben is felméretni vásárlás előtt. Általánosságban igaz, hogy relatíve tartós konstrukciók. Egy újkorában 150 kilométerre képes e-autó 5 évesen is elgurul 100-120 kilométert, és szakértők szerint 10 év és 200 ezer kilométeres futás után is még 50%-os teljesítményt nyújthat az aksi. Jó példázza a tartósságot egy amerikai tulaj Tesla S modellje is, ami nemrég lépte át 900.000 kilométert, és ez idő alatt csak egyszer cseréltek benne akku-csomagot.
És hogy mi lesz az autókból leselejtezett méretes akkumulátorokkal? Erre is van megoldás. Már a piacon vannak azok a technológiák, amelyekkel az autókban már nem hatékony, alacsony energiasűrűségű egységeket napelem rendszerekhez kötik, hogy ezekben tárolják a nappal felvett energiát az autók éjszakai töltéséhez.
5. Ha áram van, minden van
Tagadhatatlan, hogy az e-autók két szempontból még komoly lemaradásban vannak: a köztöltők hálózata és a hatótáv terén. Hazánkban jelenleg 1500 nyilvános töltőpont van, ráadásul ennek csak töredéke az utazást segítő villámtöltő, ami akár fél óra alatt is komoly hatótávot pakol az aksikba – az egyszerűbb, célállomás töltőkön viszont ez háromszor-négyszer annyi időbe is beletelhet. Jó hír, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően mind a gyorstöltők teljesítménye, mint az új modellek felvevőképessége rohamosan növekszik, ami a hálózat fejlesztésével együtt hamarosan már hosszú távú utakra is alkalmassá teszi a villanyautókat. A rossz viszont az, hogy jelenleg négyféle szabvány van a piacon. A csatlakozók pedig egymással nem kompatibilisek.
Hazai viszonyok között tehát egyelőre annak érdemes komolyan gondolkodnia a villanyautózásban, akinek otthonában vagy munkahelyén van lehetősége tölteni, és nincs minden esetben rászorulva a nyilvános töltőhálózatra. Utóbbiról jó áttekintést adnak a mobilalkalmazásként is elérhető E-mobi, PlugShare, TöltőPont adatbázisok. Érdemes ezek segítségével megtervezni a hosszabb utakat.
A kezdeti ingyenes időszak után egyre több helyen árazzák be az e-töltést is, az elszámolás azonban szintén nem egységes: létezik perc-, valamint teljesítmény alapú, illetve ezek kombinációja is. A még díjmentesen elérhető „kutaknál” pedig tartsuk tiszteletben a közösségi szabályokat: ne foglaljuk feleslegesen, és adjuk át a töltőt, ha másnak nagyobb szüksége lenne rá.
Szintén rohamosan fejlődik az akkumulátor-technológia és így az e-autók hatótávja is. Míg néhány éve a 100-150 km volt a jellemző, az új modellek már akár 3-400 kilométert is megtehetnek egy töltéssel, valós körülmények között. Jobb becslést ad erre az amerikai hatóság által használt EPA mérési szabvány, mint az Európában elfogadott WLTP érték. De mindenképpen érdemes összevetni ezeket a valódi tulajdonosok tapasztalataival is, ehhez az internetes fórumok és a közösségi média tökéletes terep.