Kezdőlap Autók DMB Kisokos E10 benzin: féljünk vagy ne féljünk az új üzemanyagtól?

E10 benzin: féljünk vagy ne féljünk az új üzemanyagtól?

Túl fogjuk élni az E10 benzint, és túl fogja élni az autónk is, aggodalomra semmi ok; fotó: Pixabay/geralt

Az év elejétől használjuk az E10 üzemanyagot. Van, aki észre sem vette, hogy van ilyen, van, aki viszont annyi mindet olvasott róla, hogy komolyan aggódni kezdett. Nagyjából azonban nincs választásunk, E10 kapható a kutakon, ezért azt javaslom, mindenki nyugodjon le, és használja boldogan! Túl fogjuk élni, és túl fogja élni az autónk is. Németországban 2011-ben vezették be az E10-et, és láss csodát, ott is lecsillapodtak a kedélyek. Annyi minden miatt aggódhatunk, emiatt pont felesleges! Íme, a legfontosabb infók!

A cikk a következő oldalon folytatódik.

5 százalék senkit nem érdekelt

Azok kedvéért, akik ennél többre kíváncsiak, nézzük át gyorsan, miről van szó! Az új E10 benzin nagyjából 90% benzin és 10% alkohol keverékéből áll. Így elsőre soknak tűnhet, de pánikra nincs ok, mert decemberig is volt benne alkohol, körülbelül ennek a mennyiségnek a fele (E5). Sokan ezt sem tudták. Honnan is tudták volna? Nem kellett kiírni… Eleinte még feltüntették ugyan a számlákon, hogy 2-4% biokomponenst tartalmaz, de később ezt szépen elhagyták. Ha tudta is valaki, nem foglalkozott vele. Az autó észre sem vette. Viszont a 10 százalék, az már valami.

Az új benzint Európa számos országában már jó ideje forgalmazzák, és nem jelentkeztek tömegesen gondok; fotó: Pixabay/PublicDomainPictures

E10 benzin: lehet, hogy csak 6 százalék alkoholt tartalmaz

A motorbenzin szabványa, a szép nevű MSZ EN 228, már nagyon régen megengedte a legfeljebb 5% alkohol tartalmat, és 2013 óta pedig már a legfeljebb 10%-ot is. Vagyis, már hét éve is tankolhattunk volna ilyen benzint, csak eddig Magyarországon ezt nem használták ki. Aki külföldön járt (pl. Németországban), jó eséllyel E10 jelzésű benzint tankolt az autójába. A szabvány szerint ma már mindent E10 jelöléssel kell ellátni, amiben 5%-nál több alkohol van. Vagyis a 6% etanol tartalmú benzin is E10-ként kerül a kutakra.

A cikk a következő oldalon folytatódik.

Az alkohol nem méreg

Na jó, az emberi szervezetnek az, de a járműnek nem, mert maga is kiváló üzemanyag. Sok tekintetben jobb, mint a benzin. A versenysportban – ha tehetik – máig is örömmel használják. Ám benzinnel vagy alkohollal, vagy a kettő bármilyen keverékével csak más-más beállítással használható az autót. Ha egészen röviden szeretném vázolni a különbséget, azt kell mondanom, hogy az alkohol alacsonyabb energiamennyiségét kell kompenzálni az üzemanyag-levegő keverékékének változtatásával az azonos működéshez. Egyszerű, nem?

És itt, ennél a pontnál hátradőlhetünk, mert jön a nagyszerű technika, ami elvégzi a dolgát és optimalizálja a jármű számára az üzemanyag-levegő keveréket. Pont azt, amire szüksége van. Bekötjük az övet, indítunk és megyünk a dolgunkra.

Veterán autóba is tankoljunk bátran E10-et!; fotó: Pixabay/wiggijo

Mi van, ha nem új az autó?

Oké, de mi van, ha nem rendelkezünk a legújabb járművel? Ha nem rendelkezünk a legkorszerűbb motorvezérléssel, nem elektronikus a befecskendezés, nincs lambdaszonda az autóban, esetleg karburátoros autónk, motorunk, robogónk van? Azt szerintem mondhatjuk, hogy a kilencvenes évek eleje óta nagyjából minden benzines autóban szabályozott elektronikus befecskendezés van. A futó járművek zöme ezen a koron belül jár. Tehát ha 10, 15, ne adj’ isten 20 éves autónk van, nem kell kétségbeesni! Nagyon okos autót birtokolunk, a probléma ezen részét saját maga megoldja. Inkább figyeljünk a karosszéria rohadásaira. Azzal több bajunk lesz, mint az E10-zel.

Ezt a fajta benzint Európa sok országában (Németország, Belgium, Finnország, Franciaország, Románia és Bulgária) jóval hamarabb kezdték forgalmazni, mint nálunk. És nem jelentkeztek tömegesen azok a problémák, amelyekkel riogatni szoktak. A román és bolgár autóflotta életkora pedig öregebb, mint a magyar.

De a nyugtalanok ezen a linken kiválaszthatják az autójukat, és megkaphatják a megnyugtató választ.

Múlt századi technika és E10 benzin: barátságban vannak

Persze, aki két keréken jár, vagy elvetemült veterános, az bizony olyan járművet is birtokolhat, amiben ilyen okos vezérlés nincs. Csak egy vagy több igen kiváló karburátor gondoskodik az üzemanyag porlasztásáról. Ebben az esetben is tankoljon csak bátran E10-et! Járja ki párszor, tankoljon újra, majd a legkedvesebb szerelőjénél végezzenek CO mérést. Ezután, ha szükséges, egy csavarhúzóval állítsa be a megfelelő benzin-levegő keveréket. Az alkoholhoz kevesebb levegő kell. A tökéletes égés eléréséhez, 1 kg benzin elégetéséhez 14,7 kg levegő, 1 kg alkoholhoz kb. 9,7 kg levegő. Nem könnyű hozzáértő szerelőt találni, de érdemes keresni, mert ezután ismét békesség lesz egy darabig, bátran járhatunk a vénekkel is E10-zel.

A cikk a következő oldalon folytatódik. 

A víz a probléma a veteránoknál

Pár évvel ezelőtt a német Oldtimer Mark magazin végzett egy átfogó tesztet a veteránok E10 használatával kapcsolatban. Vizsgálták az üzemanyag hatásait a csövekre, üzemanyagrendszerre is. A legfőbb probléma nem a motorok működése tekintetében jelentkezett, mert – ahogy már vázoltam – azt könnyű megoldani még az elektronikus világ előtti modellek esetében is. A gond a víz! Pontosabban az alkohol vízmegkötő képességéből adódó probléma, főleg a fém tankok esetében. Ha hosszú időre leállítjuk a járművet – ami veterán jármű, fűnyíró vagy csónak esetében gyakrabban megesik –, akkor nem szabad hagyni, hogy kiszáradjon a rendszer. Teli tankkal kell letenni. Ha csak kevés üzemanyag van a tartályban, a természetes légmozgásból adódóan pára és ezzel víz kerülhet a rendszerbe, amit az üzemanyagban lévő alkohol megköt. Aztán egy idő után telítődik. Szétválik az víz, leülepszik, és némi szennyeződéssel keveredve komoly problémát okozhat. Ha tele tankoljuk a járgányt, nincs akkora légtér, hogy abból telítődjön vízzel az üzemanyag. Az E10 benzin pedig ezen a téren sokkal jobb, mint az eddigi E5, ugyanis kevésbé érzékeny a szétválásra, mert több vizet tud felvenni.

A gumi alkatrészek egyre ellenállóbbak

Ja igen, majdnem elfelejtettem szólni a gumi alkatrészekről, amit megesz az alkohol. Legalábbis évek óta ez az egyik érv, ami mindennemű alkoholos üzemanyag ellen szól. Nehéz vitatkozni, mert valóban vannak olyan gumialkatrészek, amelyek alkohol hatására megduzzadhatnak. Szerencsére erre a járműgyártók is gondolnak, és sok-sok éve igyekeznek minél ellenállóbb anyagból készíteni az üzemanyag-rendszer alkatrészeit. Ha jól emlékszem, körülbelül 10 éve vezették be az 5% alkohol tartalmú üzemanyagot, amit januárig tankoltunk. Lett volna ideje minden gumi alkatrészt elpusztítani, de nem tette.

Ha valaki mégis aggódna járműve épségéért, vagy csak ritkán használja azt, akkor tankoljon prémium üzemanyagot, mert azok esetében a törvény megengedi az alacsonyabb alkoholtartalmat.

Ha véletlenül eltévesztenéd a pisztolyt, és benzint tankolnál dízel helyett, ne ess pánikba, elmondjuk, mi a teendő! Ha pedig szeretnél kevesebbet költeni benzinre, mutatunk pár spórolós tippet, amelyekkel ráadásul a környezetedet is kímélheted. needpix.com