Kezdőlap Style&Trend Divat Dobd fel a stílusod! – Adidas, divat, dizájn, történelem

Dobd fel a stílusod! – Adidas, divat, dizájn, történelem

Fotó: Unsplash/grailify

Az Adidas rendkívül kalandos múlttal büszkélkedhet közel 75 éves története során. A legnépszerűbb Adidas termék a cipő, melyből az első egy mosókonyhában készült el. A siker titka a folyamatos megújulás, bár a 90-es évek végén majdnem elbúcsúzott a sport- és divatpiac az ikonikussá vált háromcsíkos márkától. A szerencsének és egy kiváló cégvezetőnek köszönhetően az Adidas termékek azonban még most is velünk vannak és népszerűbbek, mint valaha. Titkok, érdekességek és tények, amit feltétlenül tudnod kell a világ második legnagyobb sportmárkájáról.

Honnan indultak az Adidas termékek?

Az Adidas egy német sportruházati és cipőgyártó márka, melyet 1949-ben Adolf „Adi” Dassler alapított. A cég neve a Dassler vezetéknév első három és utolsó két betűjéből áll össze. Az Adidas „három csíkos” védjegyét, 1952-ben vásárolta meg a finn Karhu Sports cégtől két üveg whiskey-ért és mintegy 1600 eurónak megfelelő összegért. Az Adidas Európában a legnagyobb sportruházati gyártó, világszinten pedig második a Nike után.

Milyen ikonikus cipőket gyárt az Adidas?

Az Adidas termékek számos sportágban megjelentek az évek alatt. A márka gyárt ruházati termékeket, cipőt és kiegészítőket futáshoz, labdarúgáshoz, kosárlabdához, teniszhez, golfhoz, edzéshez és úszáshoz. Az Adidas első terméke egy futócipő volt, amelyet Adi Dassler készített anyja mosókonyhájában. A cég hírnevét a 1936-os berlini olimpián alapozta meg, amikor az amerikai Jesse Owens négyszeres aranyérmes futó az Adidas cipőjét viselte. A márka eddigi története során olyan ikonikus cipőket alkotott, mint a Stan Smith, a Superstar, a Gazelle, a Samba, a Yeezy és az Ultraboost. Az Ultraboost technológia a legkönnyebb és legpuhább BOOST középtalpat kínálja a futócipőkben. Ezzel nagy népszerűségre tett szert a sportolók és a sneaker rajongók körében. Az Adidas termékek közül a mai napig a cipők a legkeresettebbek.

Mi az Adidas cipők népszerűségének titka?

Az Adidas cipők nemcsak a sportolók, hanem a divat, a zene és a kultúra rajongói között is kiemelt népszerűségre tettek szert. Az Adidas cipők több mint 60 éve vannak jelen a popkultúrában, kezdve a rock and rolltól a hip-hopig. Az Adidas cipők több film- és tévéműsorban is feltűntek az elmúlt években. Láthatjuk többek között a Trónok harcában, a Star Warsban, a Vissza a jövőbe című filmben és a Breaking Badben is.

Mi köze van a Pumának az Adidas termékeihez?

Kevesen tudják, de az Adidas alapítója, Adi Dassler testvére, Rudolf Dassler a Puma cipőmárka alapítója volt. A testvérek személyes és üzleti ellentéte miatt váltak el egymástól 1948-ban. Két külön céget alapítottak, amellyel azonnal egymás versenytársaivá váltak. Az Adidas egyik legbotrányosabb terméke a JS Roundhouse Mid cipő volt, amelyet Jeremy Scott tervezett 2012-ben. A cipőre láncokat és bilincseket „szereltek”, ezt pedig sokan a rabszolgasághoz hasonlítottak. Az Adidas viszonylag hamar belátta, hogy ez a cipő egy hatalmas tévút a márka számára. A cég végül bocsánatot kért, és visszavonta a terméket.

Unsplash/Christian Wiediger

Együttműködések más márkákkal

Az Adidas számos márkával működött együtt megalapítása óta. A Prada luxus divatmárkával 2019-ben indította el közös kollekcióját, amely egy Superstar cipőt és egy bowling táskát tartalmazott. A cipő és a táska mindössze 700 darabban készült, és mindegyik egyedi sorszámot viselt. Az Adidas és a LEGO játékmárka 2020-ban kezdte el együttműködését. Ennek célja, hogy inspirálja a gyerekeket és a felnőtteket a kreativitásra és a játékosságra. 2019-ben Beyoncé az Adidas IVY PARK márkájának kreatív partnere és tulajdonosa lett. Az Adidas Kanye West rapperrel 2013-ban kezdte el együttműködését, amelynek eredménye a Yeezy cipőmárka lett. A Yeezy cipők nagy sikert arattak a sneaker rajongók és a divat szerelmesei körében, és több millió dolláros bevételt hoztak a márkának. Az Adidas 2020 októberében azonban szakított Kanye Westtel a rapper közösségi médiában tett antiszemita megjegyzései és botrányos viselkedése miatt.

Fotó: Unsplash/Maureen de Wit

Mi köze a német hadseregnek az Adidas termékekhez?

Az Adidas számos sikert és kudarcot élt meg az alapítása óta eltelt 75 évben. A márka például megnyerte a német hadsereg megbízását a Bundeswehr sportcipő gyártására, amely később German Army Trainer (GAT) néven vált ismertté, és alapvetően meghatározta a sneaker kultúrát. Az Adidas a Run-DMC rapcsapattal 1986-ban egy egymillió dolláros szerződést kötött, amely az első ilyen jellegű együttműködés volt egy sportcipő márka és egy ismert zenekar között, ezzel megalapozva az Adidas és a hip-hop közötti kapcsolatot. A márka történetének egyik legnagyobb kudarcának tartja, amikor Michael Jordan a Nike-val kötött szerződést, hatalmas ütemben növelve ezzel a Nike piaci részesedését és eladásait kosárlabda cipőkben.

Ki mentette meg az Adidas cipőket?

Az Adidas több rossz stratégiai döntést is hozott a 90-es években, amelyek hátráltatták a cég növekedését és versenyképességét.  Az Adidas piaci részesedése és eladásai csökkentek, és a cég majdnem csődbe ment a 90-es évek végén. Végül azonban Robert Louis-Dreyfus vezérigazgató vezetésével újrastrukturálták és újraépítették a céget, amely rövid idő alatt visszanyerte a versenyképességét és a márkaimázsát. A fő termékekre – sportcipők és sportruházat fókuszált. Növelte a termékfejlesztésre és az innovációra fordított költségvetést, és bevezette az új technológiákat, mint a Predator futballcipő, az Equipment futócipő, vagy az Ultraboost középtalp. Együttműködött olyan hírességekkel, mint David Beckham, Muhammad Ali, vagy Madonna. A legnevesebb sporteseményeket kezdte szponzorálni, köztük az olimpiát, világbajnokságokat, vagy a Bajnokok Ligáját. Robert Louis-Dreyfus 2001-ig vezette az Adidast, és ez alatt az idő alatt megduplázta az eladásokat, és megtízszerezte a nyereséget. 2006-ban az Adidas felvásárolta a Reebokot 3,8 milliárd dollárért, abban a reményben, hogy erősíti a pozícióját a Nike-kal szemben, különösen az amerikai piacon. Azonban az Adidas nem tudta sikeresen integrálni a Reebok termékeket és kultúrát a sajátjába. Így 2021-ben végül az eladás mellett döntött.

Mit tartogat a jelen?

Az Adidas mára a második legértékesebb sportmárka a világon. Megítélése rendkívül pozitív, különösen a sport és a divat területén. Az Adidas cipők legújabb fejlesztései közé tartozik a Gazelle Indoor Shoes, egy retro stílusú cipő, amelyet az 1970-es évekbeli Gazelle cipő ihletett. Egy másik az Ultraboost 1.0 Shoes, ami a legkönnyebb és legpuhább BOOST középtalpat kínálja és 27 színben kapható, köztük a legendás Triple White és Triple Black. A Forum Low CL Shoes pedig egy kosárlabda cipő, amelyet az 1980-as évekbeli Forum cipő ihletett. Az Adidas azt tervezi, hogy rövid időn belül minden terméke újrahasznosított anyagokból készül majd.

Támogatott tartalom.