A defekt nemcsak kellemetlen és költséges, hanem elsősorban veszélyes. Sokan az egyik legveszélyesebb dolognak tartják, s ez a félelem nem alaptalan. Egy defekt miatt ugyanis még egy tapasztalt, jó vezető is könnyen elveszítheti a kontrollt az autója felett. Amíg pedig nem tudunk defektmentes gumit használni, addig fel kell készülnünk arra, hogy velünk is megtörténhet.
Vedd észre!
Valami kopog? Folyamatosan tartani kell a kormányt? Defekt esetén az autó elkezd az egyik oldalra húzni, egyben instabillá válik a jármű. Ennek az az oka, hogy az autó egyik sarka alacsonyabb lesz. A durrdefekt, azaz a gyors nyomásvesztés a legveszélyesebb – minél nagyobb a tempó, annál inkább. Máskor nem az egyik pillanatról a másikra érezteti hatását. Ez a lassú defekt, amely – ahogy a neve is sugallja – lassan, akár napok alatt zajlik le.
Defekt: mi okozhatja?
Úton szétszórt szög, csavar, egyéb éles, szúrós tárgy a defektek leggyakoribb okozója. Őket követik szinte holtversenyben az éles peremű, gonosz mély kátyúk, ezek ráadásul rendszerint a gumi oldalfalát károsítják, ami nem javítható. Ok lehet a szelep sérülése, a rossz tömítettség, vagy például egy megpadkázott felni is. Az előírtnál alacsonyabb guminyomás is defektet okozhat, hiszen könnyebben utoléri a végzet a kopott, elöregedett gumit. De a túlfújt abroncs sem életbiztosítás, ilyenkor a kelleténél gyorsabban és egyenlőtlenül kopik a gumi. Ezért fontos, hogy kéthetente és hosszú utak előtt mindig ellenőrizzük a nyomást. Fontos, hogy hidegen kell.
A következő oldalon megtudhatod, hogy mit tegyél, ha vezetés közben kapsz defektet.
Csak semmi kapkodás, inkább adj gázt!
Mit csinálj, ha beüt a baj? Nézz előre, és tartsd egyenesen a kormányt! Adj gázt! Nem kell lepadlózni, de légy határozott. Ez bármilyen furcsán hangzik, mégis mentő mozdulat lehet. A defektes guminál ugyanis durván megnő a súrlódás, ami keményen lassítja az autót. De mivel ez a hatás csak egy pontban jelentkezik, a kocsi a fizika törvényeit követve szíve szerint megpördülne. A gázadással azonban stabilizálod az autót. Ha úgy érezed, ura vagy a járműnek, akkor jöhet az óvatos lassítás. Ennek során húzódj le – például a leállósávba, ha az autópályán vagy –, de nagyon óvatosan, kerülve a hirtelen manővereket, éles kormánymozdulatokat. Ha van elegendő hely, a fékezés nélküli kigurulás a legbiztonságosabb.
Ha mindenképpen csere a defekt vége
Az autóból kiszállva saját biztonságodról láthatósági mellénnyel, az autóéról elakadásjelző háromszöggel gondoskodj. Ha autópályán vagy, érdemes bejelenteni az eseményt a 112-es segélyhívó számon, a rendőrség kibójázza az elakadt járművet.
Ha szerencsés vagy, akkor van a kocsiban teljes értékű pótkerék. Nem szerencse, hanem odafigyelés kérdése, hogy nem csak hogy van, de használható állapotban is van. Lapos pótkerékkel nem leszel előrébb, ahogy emelő és kerékkulcs nélkül sem fog menni a csere.
Helytakarékosság miatt sok autóban csak szükségpótkerék, vagy más néven mankókerék van. Szükségmegoldásnak ez is megteszi, vagyis nem maradsz az út szélén,. De ezzel maximum 80 km/h-s sebességgel szabad közlekedni nagyjából 80-100 km-es távon, azaz pont amíg eljutsz a gumiszervizbe.
Mivel a pótkerék nem kötelező tartozék, sok autóból hely- és költségtakarékossági okból hiányzik, helyette defektjavító készlettel látják el. A készlethez mellékelt folyadékot kell a gumiba juttatni, előre-hátra mozgatni a kereket, és egy kis várakozás után a szetthez tartozó kompresszorral felfújni az abroncsot. Ez azonban csak kisebb probléma – pl. egy szög – esetében lehet SZIGORÚAN ideiglenes megoldás, azaz amíg megérkezünk a gumishoz. Hasonlóan rövid távú megoldást ad a benzinkutakon kapható defektjavító spray. Itt a palackban lévő gáznyomás egyben fel is fújja az abroncsot, azaz elviekben nincs szükség kompresszorra sem. Ráadásul a habbal kezelt gumit sok gumiszerviz nem javítja.
Egyedül nem megy
Ha pótkerék híján, vagy egyéb okból nem tudjuk egyedül megoldani a kerékcserét, hívhatsz autómentőt, márkád assistance szolgáltatását, vagy segít a mobil gumis. Van köztük olyan, aki pótkereket visz a helyszínre, hogy segítsen eljutni a műhelyébe. A felszereltebbek furgonjában abroncsok és kerékszerelő berendezés is van, így – ha nem javítható a gumi -, pikk-pakk elvégzik a cserét, és már mehetsz is az utadra. Fontos, hogy tengelyenként teljesen azonos abroncsokat kell használni, vagyis egy ilyen gumicsere rendszerint legalább két gumi cseréjét jelenti. Nem olcsó, de a tréler drágább, főleg, ha családdal vagyunk, és még taxit is kell hívni.