Kezdőlap Autók DMB Kisokos Autósok és biciklisek az utakon – íme, az együttélés szabályai

Autósok és biciklisek az utakon – íme, az együttélés szabályai

A követési távolság be nem tartásának súlyos következményei lehetnek; fotó: Freepik

Ősz van, a kerékpárosok egyik kedvenc évszaka – nyeregbe is pattannak sokan ilyenkor, és használják az inkább autók által uralt utakat. Nem rég mi is teszteltük a fővárosi bringahálózatot, élményeinkről ebben a cikkünkben számoltunk be. Vannak azonban szabályok, amelyeket autósként minden esetben követni kell – például komoly szabálysértést követ el az, aki egysávos úton előzést akar végrehajtani. Következzenek a főbb KRESZ szabályok, amelyek autósok és biciklisek számára egyaránt kötelezőek! Vigyázzunk egymásra!

Előzés: figyeljük az oldalsávot!

Az előzés esetköreit részletesen taglalja a KRESZ. A kerékpárosok szempontjából is fontos szabály, hogy előzni abban az esetben szabad, ha az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy – figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre – az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja, és az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani.

Sok olyan úton közlekedhet az ember, ahol a kerékpárosok biztonságos előzése nem végrehajtható, mivel a KRESZ által is megkövetelt oldaltávolság nem biztosítható. Önmagában tehát szabálytalan lehet az előzési kísérlet, ha szűk utcában történik. Különösen, ha a biciklis jobb oldalán várakozó járművek sorakoznak, hiszen a kerekezőnek azoktól is megfelelő távolságot kell tartania. Szintén fontos alapszabály, hogy záróvonalat értelemszerűen nem szabad átlépni, és érinteni sem. Ez alól a szabály alól az sem mentesíti a vezetőt, ha biciklist szeretne előzni!

Biciklisek számára a járda nem opció!; fotó: Freepik/ArthurHidden

Autósok és biciklisek közt is fontos a követési távolság tartása

Az előzés szabályait is figyelembe véve szintén fontos szabály, és biciklis mögött történő közlekedés esetén is betartandó a követési távolságra vonatkozó követelmény. Ennek megfelelően, mivel a kerékpár járműnek minősül, azt autóval csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni. Mondani sem kell, hogy a biciklis testi épségét fokozottan figyelembe kell vennie az autósnak. A követési távolság be nem tartásának sokkal súlyosabb következményei lehetnek egy másik gépjármű mögötti közlekedéshez képest, amely így szigorúbb büntetést vonhat maga után. A biztonságos közlekedés érdekében minden esetben legalább két méter távolságot érdemes tartani a biciklistől a testi épségének védelmében.

A cikk a következő oldalon folytatódik. 

Mikor használható a duda?

Hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében, valamint – lakott területen kívül – az előzési szándék jelzése céljából szabad. Fontos tehát, hogy a városban, lakott területen közlekedve nem használható a duda arra a célra, hogy nyomatékosan jelezze a sofőr a biciklis részére, hogy húzódjon le, és tegye lehetővé az előzést. Ennek megfelelően sietség esetén is szabálytalannak minősül, ha hangjelzővel jelzi az autós az előzési szándékát.

Autósok és biciklisek örök vitája: a járda nem opció!

Kerékpárral főszabály szerint kerékpárúton, kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg – ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik – a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni. Ebből a szabályból is kitűnik, hogy kerékpárral a legtöbb esetben nem lehet szabályosan a járdán közlekedni. Így az autósok nem érvelhetnek azzal, hogy kerékpárral nem az úttesten, hanem a járdán kell közlekedni, ugyanis ez esetben a biciklis szabályt sértene.

Varga Júlia

Forrás: D.A.S. Jogszerviz