Fáradékonyság vashiány tünetei fáradt nő
A túlzott fáradékonyság a vashiány leggyakoribb tünetei közé tartozik. (Fotó: Freepik)
Noha a vérszegénységnek több fajtája létezik, a vashiányos vérszegénység a leggyakoribb a világon. A vashiány kialakulása általában a nem megfelelő étkezésre, helytelen diétákra vagy gyulladásos bélbetegségekre vezethető vissza, illetve vérzéses állapotok és a tlvárandósdág is előidézhetik. Bármi is legyen az ok, kellemetlen tüneteket okozhat, melyek életminőségünkre is kihatással lehetnek. Tünetek egyébként nem minden esetben tapasztalhatók, de azért általánosságban elmondható, hogy az alábbiak közül egyszerre több is szokott jelentkezni.

1. Szokatlan fáradtság

Aludtunk eleget éjszaka, mégis már délelőtt úgy érezzük, hogy vonz az ágy? A fáradtság, tartós kimerültség a vashiány egyik leggyakoribb jele. Szervezetünk szövetei kevesebb oxigénhez jutnak, ezáltal csökken az energiaszintünk.

2. Fejfájás és szédülés

fejfájás migrén vashiányos vérszegénység vashiány tünetei
(Fotó: Freepik)

Igen, ezek is lehetnek a vashiány tünetei, hiszen az előző ponthoz hasonlóan az agyunk sem jut megfelelő mennyiségű oxigénhez.

3. Légszomj

Mivel a vashiány miatt alacsony a hemoglobinszint, a test nem képes elegendő oxigént juttatni az izmokhoz és a szövetekhez.

4. Sápadtság

Az arc sápadtsága, az alsó, belső szemhéj színtelensége vagy a körmök „sápadt” árnyalata egyaránt vashiányra utalhat. Oka az alacsony hemoglobinszint, amely a vér vörös színét biztosítja.

5. Tördezett vagy kanál alakú köröm

Ha könnyen beszakad, letörik a körmünk, netán kialakul rajta egy nagyobb mélyedés, szintén gyanakodhatunk vashiányra.

A vashiány további tünetei a következő oldalon találhatók.