A Renault Clio kisautóként kezdte a karrierjét a márka típuspalettáján 1990-ben, és jelenleg már az ötödik generációnál jár. A két évtized alatt mára kicsit nagyobb és szélesebb lett. Ez jelentette a túlélést számára, hiszen a városi kisautók népszerűsége kissé megkopott a SUV-ok és crossoverek elterjedésével. A legújabb generáció tavaly mutatkozott be, és elődeihez képest jóval merészebb és sportosabb lett. Szerkesztőségünkhöz egy R.S. Line felszereltségű Clio érkezett. Mutatjuk, mit tapasztaltunk!
Ez a Renault Clio jóval több, mint egy kisautó
A legújabb generációt a franciák milliméterről milliméterre újraalkották, lényegében új alapokra helyezték az egész koncepciót, de a jól sikerült formavilág megmaradt. A barátságos, tágas városi kisautóból viszont fiatalos fenevadat csináltak. Az újraértelmezés jegyében a Renault Clio megkapta az eredetileg a Nissannal közösen fejlesztett platformot (CMF-B), amit a Captur és a Nissan Juke is használ. Ennek köszönhetően elődjéhez képest 50 kilogrammal csökkent a tömege, javult a légellenállása, kisebb lett a zajszint, és a korábbinál jóval több vezetéstámogató rendszer beépítése vált lehetővé.
Bár elsőre nehezen észrevehető, karosszériája 12 milliméterrel rövidebb, 8 milliméterrel alacsonyabb és 66 milliméterrel szélesebb lett. Így elől erre a kategóriára nem jellemző széles válltér jött létre és sokat javult a menetstabilitása. Pontosan úgy tapad a kanyarokban, ahogyan a sportautók szoktak. De erről majd később.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Sportautós design elemek
A jelentős technikai módosítások ellenére kívülről csak óvatos csinosítgatásokon esett át az új Renault Clio. Megjelenését lényegében a márka aktuális dizájnkészletéhez igazították, így a LED-nappali fényes lámpatestek, a különféle lemezek domborításai és a lökhárítók is a nagyobb testvért, a Mégane-t idézik. A tervezők ugyanakkor figyeltek arra, hogy a lehető legjobban kidomborítsák a modell sportos jellegét. Ennek megfelelően az oldalablakok övvonala felfelé futó ívben végződik a karosszéria hátsó csücskében. Akárcsak az előző generációnál, a hátsó ajtóknál nem a lemezbe, hanem az ajtók peremén alakították ki kilincseket, így optikailag ügyesen tüntették el az ajtónyitókat.
Az elektronikusan behajtható oldalsó visszapillantó tükrök pedig nem az A-oszlopból, hanem az oldalablakok alatti lemezekhez nőnek ki, ami szintén sportos megoldásnak számít. A minél kisebb légellenállás érdekében az antenna cápauszonyszerű kialakítás kapott, a hátsó ablak fölé pedig szolid spoiler került.
Forma-1-es belső tér
A sportos megjelenés az utastérben is visszaköszön. Az anyagválasztásra a sötét tónusú, bőr, műbőr és kárpit burkolatok jellemzőek, de a tetőkárpit is grafitszürke borítást kapott. Ez utóbbi kicsit sötétté teszi a hátsó traktust. Az R.S. Line felszereltségnek köszönhetően az utastér hangulatát olyan elemek dobják fel, mint a Forma-1 világát idéző légterelők, vagy éppen a műszerfalon végig futó vörös betétek. A sportautó érzést tovább fokozzák az üléseken és a borításoknál alkalmazott piros cérnavarrások. Az erős oldaltámasszal és combtámasszal ellátott első ülések menet közben kiemelkedő tartást és kényelemet biztosítanak. Az alulról hajlított, perforált bőrkormány fogása is kellemes, és akár egy kézzel is könnyen fordítható.
A Renault Clio kategóriájához képest pont elég tágas autó, elől két felnőtt gond nélkül elfér. A kényelmes első ülések mellé viszonylag nagy csomagteret is kapunk. Csak úgy, mint más konkurens modelleknél, a hátsó sor kissé szűkös. A gyerekülés ugyan gond nélkül berakható, de azért nem árt vigyázni, akár csak az év elején tesztelt Toyota Corollánál.
Renault Clio: a személyre szabott francia autó
A műszerfal sokkal jobban sikerült az előző generációhoz képest. Se nem túl magas, se nem túl széles, ráadásul könnyen áttekinthető. A kormánykerék mögötti műszeregység teljesen digitális lett, a középkonzolon pedig jókora tablet kapott helyet. Ahogy azt azt új modellekben megszokhattuk, többek között a digitális rádió, a navigáció kezelésére is ez a panel szolgál. De itt választhatjuk ki a legoptimálisabb – Eco, MySense, Sport – vezetési módot is, amelyek főbb paramétereit, így például kormányzást és a hajtást tetszés szerint állíthatjuk be. Ami azonban ennél is fontosabb, hogy tényleg egyszerűen, néhány érintéssel szabhatjuk személyre a vezetésbiztonsági asszisztenseket. Ennek azért van jelentősége, mert így nem a fedélzeti komputerben kell lépegetni és keresgélni a különféle opciók között.
A Clio R.S. Line-ban hasznos vezetéstámogató megoldásokból nincs hiány. Aktív vészfékasszisztens, a sávtartó asszisztens, holttérfigyelő rendszer, hogy csak a legalapvetőbbeket említsük. Egyik kedvencünk a az Easy Park Assist volt, amely automata kormányzással segít beállni egy parkolóhelyre, legyen szó párhuzamos vagy merőleges parkolásról. A manőverhez szükséges érzékelők a Renault Clio karosszériájénak minden oldalán megtalálhatók. Ennek köszönhetően a sofőr akkor is visszajelzést kap egy-egy váratlan akadályról, ha éppen éjszaka, az Easy Park Assist használata nélkül parkol.
A multimédiarendszer kijelzőjén megjelenő madártávlati nézet, valamint a tolatókamera képe teljesen biztonságos parkolást tesz lehetővé.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Korlátok nélküli vezetési élmény
A Clio városban és országúton egyaránt dinamikusan vezethető, 130 lóerős benzin motorja agilisan reagál a gázadásokra, így az autó tempósan gyorsul. Könnyedén kapaszkodik fel az emelkedőkön és autópályán is lendületesen lehet vele előzni. A kanyargós, kétsávos szerpentineken sem okoz csalódást, a széles tengelytávnak és a jól eltalált felfüggesztésnek köszönhetően nagyobb sebességnél is stabilan fekszik az úton.
Menet közben komfortos és kényelmes utazást biztosít, futóművei tökéletesen csillapítják az aszfalt utak egyenetlenségeit. Zavaró menetzaj, vagy zörgés nagyobb sebességnél sem jelentkezik. Tényleg nagyon egyben van ez az autó, vezetés közben olyan hatást kelt, mintha az egészet egyetlen formából öntötték volna ki. A gázadáskor és gyorsuláskor keletkező sportos motorzaj pedig csajos dongóvá varázsolja az egyébként uniszex Clio R.S. Line-t. Dicséretet érdemel még a váltókar elhelyezése, bár tesztautónkban automata váltó volt, ennek ellenére tovább fokozza a sportos élmény, hogy a váltó a kormánykerékhez közel helyezkedik el.
Összegzés
Nincs mit köntörfalazni, ezt az autót a pasid is szeretni fogja – persze, ha egyébként kettőtök közül nem csak nálad van a slusszkulcs. Sőt, valószínűleg elég sokszor kéri majd kölcsön. Az új Renault Clio tökéletes Y-generációs autó: megvan benne minden, amit ez a korosztály vár. A modell sportos vezetési élménye nemcsak a kategóriához képest nagy helykínálattal, kényelmes és dizájnos utastérrel, hanem hasznos vezetéstámogató rendszerekkel is társul.
Az új Clio tulajdonosai nemcsak egy jövős-menős autót kapnak, hanem annál sokkal többet: stílust, szenvedélyt és sokoldalúságot. Ráadásul az általunk is tesztelt változatot már 5,4 milliós kezdőártól.