Kezdőlap Autók Kipróbáltuk Toyota Prius Plus: városi hibrid nagycsaládosoknak

Toyota Prius Plus: városi hibrid nagycsaládosoknak

Állami támogatással is elérhető a Toyota városi hibrid családi autója

Egy hétig volt a társam egy Toyota Hybrid Prius Plus, amire akár a nagycsaládosok autóvásárlására érvényes állami támogatás is felvehető, hiszen hét személyessé alakítható. Na de nézzük, mit tud a piac egyik legnépszerűbb hibrid hajtású kocsija.

A Prius Plus első ránézésre nehezen kategorizálható autónak tűnik annak, aki nem ismeri. Éppúgy látszik kombinak, mint családi egyterűnek. Mindez impozáns méretei miatt van: 4,64 méter hosszú, 1,75 méter széles és 1,6 méter magas. Utóbbi érték még egy SUV-nak is a büszkeségére válna, pedig a Toyota Prius Plus jóval alacsonyabb hasmagassággal rendelkezik, mint egy crossover. Tengelytávja 2,78 méter, ennek köszönhetően nemcsak az első, hanem a hátsó ajtók is elég szélesek. A helyre szükség is van, mert – ahogy a bevezetőben említettük – a Prius Plusban hét fő utazhat egyszerre. A hátsó üléssor mögött található a két, könnyedén felhajtható ülés.

A Toyota Prius Plus utastere olyan, mint a tetris

Ha mégsem teljes létszámban van jelen a család a fedélzeten, akkor egy nagyon könnyen, az igények szerint alakítható utastér áll rendelkezésre. A variációk száma végtelen, aki szereti a tetrist, az a Prius Plust is kedvelni fogja. Ha lehajtjuk a hátsó üléssort, akkor 768 literes, tágas csomagteret kapunk, amennyiben a második üléssort is síkba fektetjük, akkor 1731 literes csomagtér jön létre. Így az sem okoz problémát, ha anya hirtelen gondol egyet, és hazahozat apával néhány lapra szerelt bútort.

Ötszemélyessé alakítva alapjáraton sem kicsi a csomagtér

Külön pozitívum, hogy a középső üléssor sínen tolható előre-hátra, így tetszőlegesen növelhetjük, vagy csökkenthetjük a lábteret. A Toyota Prius Plus második sorában jól megközelíthető ISOFIX-pontokat találunk. És tényleg egy mozdulattal szerelhetők be vagy ki a gyerekülések, teszteltük!

A három teljes értékű ülés külön-külön sínen mozgatható a második sorban

A fedélzeten utazó kicsik pedig biztosan díjazni fogják, hogy a hátsó ablakok a legnagyobbak, ennek köszönhetően tökéletes innen a kilátás. Pozitívum, hogy a nyári hőségben könnyen sötétíthető: a beépített árnyékolók mindkét oldalt, az ablakok alól húzhatók ki. Bár a Prius Plus utastere nemcsak optikailag, hanem fizikailag is rendkívül tágas, ezt az érzést még tovább növelhetjük a tetőablakok elektronikus elhúzásával. Fontos pozitívum még, hogy a második üléssorban is van olvasólámpa, ami a könyvet nézegető gyerekeknek igazán jól jön sötétedéskor.

A cikk a következő oldalon folytatódik.

Elől is, hátul is a kényelemé a főszerep

A Prius Plus az elől ülők számára is kényelmes életteret kínál. A sofőrülésen helyet foglalva furcsa érzések kerítik hatalmába az embert. A Toyota hibridje ugyanis kilép a megszokott, hétköznapi autók világából és egy kicsit újszerű vizuális élményt nyújt. Ez legfőképpen annak köszönhető, hogy a kormánykerék mögött lényegében nincs semmi, csak műanyag borítás. A digitális sebességmérő és egyéb más műszerek a műszerfal tetején kaptak helyet. Ami egyértelmű üzenet: ebben az autóban közérdek az aktuális sebesség, nem lehet elrejteni a Prius Plusban sem a véletlenszerű sebességtúllépést, sem a gyorshajtást.

További pozitívum, hogy nincs sok gomb. Mintha a tervezők törekedtek volna arra, hogy egyszerű legyen a kezelése, így anya, apa, vagy akár a nagyi is tudja, hogyan kell vezetni.

A műszerfal letisztult, praktikus

A műszerfal középpontjában egyértelműen a navigációs rendszerrel kiegészített multimédia rendszer áll, amelyet zongoralakk fekete borítás ölel körbe. Alatta a digitális klíma kapcsolói, illetve az egységhez tartozó kijelző található. Érdekes módon a külső hőmérséklet ezen a kis kijelzőn, nem pedig a nagyobb, sebességmérőn lévő képernyőről olvasható le. De ha belegondolunk, van benne ésszerűség, hiszen a lehető leggazdaságosabb üzemeltetéshez érdemes a külső hőmérséklethez beállítani a légkondit. A műszerfalon, egy ezüstszínű betétben kaptak helyet a jármű vezetéséhez kapcsolódó legfontosabb kezelőszervek, így például az automataváltó karja, a motorindító- és a parkolási üzemmódot aktiváló gomb.

Minden kézre áll a Toyota családi autójában

A Prius Plus vezetéséhez azonban még nem árt megismerkedni a középső kartámaszra szerelt gombokkal sem, amelyek a tisztán elektromos, vagy a gazdaságos üzemmód aktiválását szolgálják. Az ülésfűtés kapcsolója ugyanakkor egészen mélyre, a digitális klíma kezelőegysége alá került. Az első kilométereken azt sem tudtam, hogyan lehet ki-,bekapcsolni, pedig nagyon vágytam rá, ugyanis pont a hűvös őszi idő beköszöntével teszteltük. Nincs is jobb ilyenkor, mint kényelmesen elhelyezkedni egy fűtött ülésben.

A modell műszerfalát kellemes letisztultság és praktikusság jellemzi. A sofőr melletti oldalon kétrészes kesztyűtartót és a műszerfalból előugró pohártartót találunk. A középső kartámaszban pedig egy lapos, szövetborítású rekesz van, amiben tökéletesen elférnek az okostelefonok vagy az iratok.

A saját pohártartót az anyósülésen utazóknak sem kell nélkülözni

A Prius Plus csendes, tiszta alternatíva a Toyotától

A Toyota Prius Plus hajtásáról négyhengeres, 1,8 literes benzinmotor és váltóáramú, elektromos szinkron motor gondoskodik. Hajtásláncának összteljesítménye 136 lóerő. Az elektromos hajtás lényegében folyamatosan rásegít a belső égésű motorra, de alacsonyabb sebességnél leginkább a nulla e-missziós közlekedési mód kerül előtérbe. A Prius Plus vezetése városban éppen ezért inkább hasonlítható egy full elektromoshoz, mint mondjuk egy benzineséhez. Ennek megfelelően csendes és tiszta alternatívát kínál.

Belestünk a motorháztető alá is

A benzinmotor viszont alacsony sebességnél is bekapcsol, ha az autó lítium-ionos akkumulátora nincs rendesen feltöltve. Ez az energiatároló egység ugyanis menet közben, a benzinmotor által és a fékezési energia visszanyerés, más néven a rekuperáció által töltődik fel. Az akkumulátor töltöttsége egyébként indításkor és a motor leállításakor automatikusan megjelenik a középső kijelzőn, de külön is meg lehet nézni.

A cikk a következő oldalon folytatódik. 

Autópályára inkább nem vinnénk

A Prius Plus még akkor sem túlságosan hangos, amikor a benzinmotor dolgozik benne, autópályán viszont nagyon zajossá válik. 120-130-as tempónál olyan lesz a hangja, mint egy kis háromhengeres blokknak. Éppen ezért nagyon gyorsan kialakult bennem az a kép, hogy ezt az autót inkább szánták városi és regionális közlekedésre, mint arra, hogy valaki az autópályán hasítson vele. Ráadásul az emelkedőket is nehezen veszi, jóval lomhább, mint egy erősebb benzinmotorral, vagy tisztán villanymotorral szerelt autó.

Sajnos az emelkedőkkel nehezen bírt

A tesztidőszak alatt felmentünk a Normafához és az M1-esen is közlekedtünk vele, ahol a biatorbágyi emelkedő előtt folyamatosan ki kellett mennem a szélső sávba, mert még egy fővel a fedélzeten is nehezen kapaszkodott fel. Mondhatjuk, hogy kissé lomha családi autó ez a Prius, akárcsak a korábban tesztelt Dacia Lodgy. Ettől függetlenül városban tényleg ideális, kormányzása precíz, pontos, és annak ellenére kényelmesen lehet vezetni, hogy kell egy kis idő, mire az ember megszokja az orrát. Menetkomfortja szinte hibátlan, ami az elülső MacPherson felfüggesztésnek és a hátsó torziós rúdnak köszönhető. A nagy tengelytávolság miatt pedig olyan érzés benne ülni, mintha csak siklana az aszfalton.

Csak lejtőn hozta a Toyota Prius Plus az elvárt fogyasztást, ami nem nehéz

Étvágya valóban nem nagy, de a katalógusban feltüntetett átlag 4,9 liter/100 km-t nem sikerült elérni plusz egy utassal és egy gyerekkel a fedélzeten. Persze, a budapesti Istenhegyi úton legurulva egyszer sikerült belőle kihozni az 1,9 l/100 kilométeres fogyasztást, de a vegyes üzemanyag-felhasználása inkább 5,2 – 7,5 l/100 km érték között alakult. Autópályán viszont mindössze 5 litert használt fel 100 kilométeren, de ennek ellenére a nagy motorzajt nem tudom elnézni neki. Nyilván a hibrid szó hallatán sokan alacsonyabb fogyasztást várnak el tőle.

Több mint 2 tonnát nyom ez a Prius Plus

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az autónak nagy tömeget kell mozgásba hoznia. Saját súlya ugyanis legalább 1,5 – 1,57 tonna, össztömege pedig elérheti a 2,11 tonnát. Ekkora súly megmozgatása nem kevés energia- és üzemanyag felhasználással jár. Persze, egy hasonló kategóriájú benzin, vagy akár dízelmotorral szerelt változatot nézve elmondható, hogy a Prius+ még így is gazdaságos választás.

Nézzük a száraz tényeket!

A tesztünkben szereplő autó Active felszereltséggel 11 390 000 forintért hazavihető, és ebben olyan vezetésbiztonsági asszisztensek is benne vannak, mint a gyalogos-felismeréssel kiegészített önálló vészfék asszisztens, az ütközésre figyelmeztető asszisztens, az aktív sebességtartó automatika, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, valamint a jelzőtábla felismerő rendszer.

Városi családi autónak tökéletes választás

Családi autóknál kiemelten fontos a biztonság, ebből a szempontból sem áll rosszul a Prius Plus, hiszen elől-hátul függönylégzsákok (3. sorban is) vannak, de a vezető oldalán térdlégzsákot is beépítettek. Ebben az árban emellett benne vannak olyan kényelmi extrák is, mint az elektronikusan állítható, fűtött külső tükrök, a tisztító funkcióval ellátott automata légkondicionáló, valamint az elől-hátul elérhető elektromos ablakemelő. Fejlett navija pedig nemcsak részletes domborzati térképpel rendelkezik, hanem a trafiknál figyelmeztetést is küld.

A Prius Plust azoknak ajánljuk, akik kedvelik a sokoldalúan variálható, kényelmes, komfortos, gazdaságos családi autókat és leginkább városi közlekedésre keresik a megfelelő modellt.