Vannak autók, tanulmányautók, tuningolt autók és itt vannak a szuperautók. A szuperautó egy olyan különleges autókategória, amely totálisan a sebességre és az erőre lett tuningolva. Ezek a kocsik általában csak a különleges, ilyen modelleknek kialakított versenyeken, gyorsulási versenyeken jelennek meg.
Nem véletlenül, hiszen a szabályozások alapján ezek az autók nem minősülhetnek közúti járműnek. Azonban egyes nemzetközi versenyeken éppen az az előírás, hogy a nevezett autóknak kell, hogy legyen közúti verziója is. A gyártóknak persze más sem kellett, alakítottak rajtuk éppen annyit, hogy eladhatók legyenek mindennapi használatra is. Így született meg minden autórajongó kedvenc szava: a homologizáció.
A teljesség igénye nélkül íme 10 elfeledett szuperautó, amelyek kimondottan utcai használatra lettek tervezve, és ma is személygépjárműként funkcionálhatnak.
1. 1968-as Chevrolet Camaro ZL-1
- 7,0 literes V8-as motor
- 430 lóerő
- 241 km/h-ás végsebesség
2. 1993-as Dauer 962
Egy szuperautó, ami szinte hihetetlen, hogy megkapta az utcai használati engedélyt. 730 lóerős motorral, 404 km/h-val ennek a bestiának a gyorsulási versenyeken lenne a helye. A modell alapja egyébként egy Porsche 962, amely a stuttgarti gyárnak sokáig a legsikeresebb versenyautó-modellje volt.
- twin-turbo, 3.0-liter flat-six
- 730 lóerő
- 404/km/h-ás végsebesség
A következő oldalon folytatódik a szuperautók bemutatása.
Szuperautók és a homologozációs folyamat
Számos olyan modell született az autózás történetében, amelyeknek semmi keresnivalójuk nem lenne közúton, hiszen versenypályára, murvára vagy hóra születtek. A homologizációs célból létrejött modelleknél a piaci versengés nagyjából lényegtelen volt, a szabályozások miatt viszont sorozatgyártásba kellett állítani ahhoz, hogy versenyezhessenek velük.
3. 1969 Dodge Charger Daytona
- 7,2 literes motor
- 375 lóerő
- 241 km/h-ás végsebesség
4. 1962 Ferrari 250 GTO
Ez a Ferrari az 1960-as évek egyik legikonikusabb versenyautója volt. A 250 GTO az egyik legértékesebb versenyautó a világon, ma már egy-egy jobb állapotban levő darab több tízmillió dollárért cserél gazdát.
- 3,0 literes V12-es motor
- 296 lóerő
- 254 km/h-ás végsebesség
5. 1982 Lancia 037 Stradale
- supercharged, 2.0-liter four-cylinder
- 205 lóerő
- 220 km/h-ás végsebesség
6. 2004 Maserati MC12
- 6,0 literes V12-es motor
- 621 lóerő
- 330 km/h-ás végsebesség
A következő oldalon folytatódik a szuperautók bemutatása.
7. 1996 McLaren F1 LM
- 6,1 literes V12-es motor
- 671 lóerő
- 370 km/h-ás végsebesség
8. 1997 Mercedes Benz CLK-GTR
- 6,9 literes V12-es motor
- 604 lóerő
- 344 km/h-ás végsebesség
9. 1996 Porsche 911 GT1 Strassenversion
A Porsche 911 GT1 egy igazi hibrid-Porsche, ugyanis az eleje egy 993-as generációs 911-es modell, a hátulját pedig az ikonikus 962-es modell adja.
- flat-six motor
- 537 lóerő
- 307 km/h-végsebesség
10. 1998 Toyota GT-ONE
A versenyautó, amiből úgy lehetett utcai használatú autó, hogy egy jogi kiskaput kihasználva a Toyota meggyőzte az elbíráló bizottságot, hogy az autó tankja amennyiben üres, lényegében használható csomagtartónak. Ugyanis a csomagtartó megléte az egyik alapfeltétele egy autó közúti használatra bocsátásának.
- 3,6 literes V8-as motor
- 600 lóerős
- 380 km/h-ás végsebesség
És ha már szuperautók, akkor érdemes megnézni ezt a közel 300 millió forintot érő Gemballa Mirage-t, amit tulajdonosának sikerült ripityára törnie Manhattan utcáin.
Forrás: TopSpeed