Kezdőlap Utazás Aktív 3 hegység, 3 őszi túra: Irány az erdő egy Opel Grandland X...

3 hegység, 3 őszi túra: Irány az erdő egy Opel Grandland X Hybrid4-gyel!

Eljött az erdők ideje. Soha ennyire nem volt időszerű, hogy felhúzzuk a túrabakancsot és nagyokat sétáljunk a színesbe boruló természetben. Egyrészt kicsit mindannyiunknak elege van a bezártságból és úgy érezzük, muszáj kimozdulni otthonról. Másrészt viszont figyelni kell a távolságtartásra, és sokkal nagyobb biztonságban vagyunk a természetben, mint egy nagyváros zsúfolt programjain. Harmadrészt meg aktívan kell dolgoznunk az immunrendszerünk megerősítésén, és erre mi más lehetne egyszerűbb és kellemesebb, mint egy nagy erdei séta? Hogy még pihentetőbb, kellemesebb legyen a kirándulás, három olyan túrát mutatok be, ahol a csodás erdőben csörgedező patak mellett haladhatunk. Kisgyörgy Éva, a Travellina blog szerzőjének írása.

Szerencsére az Opeltől egy Grandland X Hybrid4-et kaptam kölcsön (a modellt korábban már teszteltük, tapasztalatainkról ebben a cikkünkben olvashatsz), mellyel biztonságosan útnak indulhattam bármilyen terepre, úgyhogy neki is vágtam a három közeli hegységnek. Kellett is egy minden útra alkalmas jármű, mivel az előző napok esőzései igencsak felpuhították a talajt és a túrák parkolói több esetben földes-füves területen találhatók. Hála a megbízható járgánynak, sikerrel vettem minden akadályt, nem kellett izgulnom, hogy elakadok. Az összekerék meghajtásra is képes plug-in hybrid modellre minden pillanatban számíthattam. Az pedig csak hab volt a tortán, hogy a természetközeli parkolókban be- és kiálláskor tisztán elektromos üzemmódban működött az autó. No, de nézzük is, merre vitt az utunk!

1. Budai-hegység, Jegenye-völgy: Babakocsival is bejárható

Budai lakosként könnyen elérhető számomra Solymár, ahol rögtön a település elején indul a Jegenye-völgyi ösvény. Az autót a Shell-kútnál lehet hagyni és átkelve a Hidegkúti úton már meg is látjuk a sárga sáv és a Mária-út turistajelzést. A körút hossza 5,6 km, nem túl nehéz terepen, de azért egy csúszásmentes túracipő igencsak ajánlott, mert eső után meglehetősen sikamlós az agyagos talaj.

Az út végig egy kis patak mellett halad, melyen bájos kis fahidak vezetnek át. Hamarosan elérjük a túra egyik látványosságát, a vízesést – ha nem is egy Niagara, de ez a négy-öt méter magas zuhatag a Budai-hegység legnagyobb vízesése. Mivel tábla nem jelzi, figyeljünk, hol vezet le a pár falépcső bal oldalon a patakpartra. A harmincas évek végén a vízesés felett strandfürdőt alakítottak ki a patakon. 1944-ben még működött, de a II. világháborúban lerombolták, és később már nem állították helyre. Mára csak a nyomai maradtak meg, a félkör alakú kis betonívek. Nagyon kell figyelni, de a patakparton még fellelhetőek.

Visszatérve az ösvényre haladunk tovább egy fehér homokkőfalig, amely kedvenc mászóhelye a gyerekeknek. A következő érdekesség a Rózsika-forrás, de vigyázzunk, a vize nem iható! Nevét egy Rózsika nevű munkásnőről kapta, aki gyakran vitt kirándulni szegény gyerekeket. Innen már csak pár perc a nagy tisztás, a Millennium-rét, ahol jó időben piknikezni lehet: vannak padok, tűzrakóhely, tágas tér.

Fotó: Adobe Stock

Kis erőt gyűjtve sétálhatunk tovább, és alig negyedóra múlva elérjük a solymári vár alját. Ha tiszta az idő, azaz bízhatunk benne, hogy szép panoráma vár fent ránk, érdemes felkapaszkodni a 14. századi eredetű kővárhoz. Visszafelé lehet egy kis kerülőt tenni az Alsó-patak-hegyre a zöld sáv jelzésen, vagy ha tetszett az erdei út, akkor ugyanazon is visszajuthatunk az autóhoz.

Az ösvény akár babakocsival is járható, valamint kutyabarát – mindig sok négylábút látok a terepen.

A következő oldalon egy újabb izgalmas kirándulás tippet találsz.

2. Pilis, Dera-szurdok: az elvarázsolt völgy

Bár a főváros környékének ez az egyik legnépszerűbb kirándulóhelye, nekem már többször sikerült kifogni, hogy kevesen legyenek. Igyekszem hétköznap jönni, hiszen szabadúszóként, otthonról dolgozva akár a hét közepén is el tudok szabadulni pár órára, legfeljebb este befejezem a tennivalókat.

Pomáz felől érkezve Pilisszentkereszt előtt mintegy két kilométerre balra ágazik le egy aszfaltút a szurdok bejáratánál kialakított parkolóhoz. Sajnos tábla nem jelzi, én rendszeresen túlhajtok rajta, érdemes beírni a navigációs rendszerbe. Az Opel Grandland X Hybrid4 azonban remekül odanavigált engem.

A vadregényes sziklák közt haladó túra oda-vissza csak négy kilométer és végig jól jelzett, nem lehet eltévedni. Hangulatos ösvényeken, sziklákon, romantikus fahidakon haladunk végig, ide-oda kerülgetve a Dera-patakot. Mivel a hidak egy része már leszakadt, helyenként a kis patak kövein kell átevickélni, úgyhogy vízálló, bokát jól fogó cipőben érdemes jönni. A csúszásbiztos cipő az agyagos talajon és a nedves sziklákon is jól jön.

A Dera-szurdok kifejezetten az a hely, amit ősszel érdemes felkeresni, mert a kicsit párás idő, a színes falevelek és a mohás kövek még elvarázsoltabbá teszik a keskeny völgyet. Akkor is jó választás, amikor a fák már ledobják a leveleiket, mert akkor meg még inkább láthatóvá válnak a völgyoldalban az érdekes sziklaalakzatok.

Miután hol a patakmeder egyik, hol a másik oldalán haladunk, a szurdok egyre keskenyebb lesz. Magasabb vízállásnál kicsit kihívás követni az utat, főleg a már leomlott hidaknál, de szerencsére mindig akad pár nagyobb kő vagy fahasáb, amin valahogy át tudunk evickélni a túlsó partra.

Fotó: Adobe Stock

A lépcsők miatt ez a túra babakocsival nem ajánlott, de egyébként gyerekbarát hely: alig van benne emelkedő, így a kicsik is élvezik a terepet.

Lapozz, hogy megismerd Travellina harmadik őszi túra tippjét!

3. Börzsöny, Csarna-völgy: vonatsínek a levegőben

Aki szereti az elhagyatott, pusztuló vonatsínek látványát, és azt, ahogy lassan visszaveszi a természet, ami az övé – annak tökéletes ez a sétaútvonal. A Börzsönyben, Kemence településen kezdődik a túra, melynek során a Csarna völgyben bandukolhatunk a kisvasút évekkel ezelőtt elmosott szakasza mentén.

De mi is történt itt?

A Kemencei Erdei Múzeumvasút pályáját 1913-ban kezdték el kiépíteni a Csarna-patak völgyében a fakitermelés megsegítésére. Az eredeti vonal Kemence–Wirterház–Hamuház–Halyagos vonalon, 9,4 km-en át futott, majd ehhez több mellékvonalat toldtak hozzá. A teherautók elterjedésével azonban a kitermelési helyeket egyre inkább közúton igyekeztek megközelíteni. A 70-es és 80-as években emiatt egyre csökkent a forgalom, majd 1990-ben megrendelések hiányában hivatalosan is leállt a vasút üzemeltetése.

1995 áprilisában a hirtelen eső felduzzasztotta a Csarna-patak vizét. A lezúduló víz hidakat sodort el, számos ponton megrongálta a töltést és a pályát. A Hamuház feletti rész összes hídja megsemmisült, de a Hamuház–Kemence közötti vashidak egyike is megrongálódott. A pálya helyenként több méteres magasságban lógott a levegőben.

Bár 2000-ben megkezdődött a felújítás, csak a pálya egy része készült el, a Feketevölgy Panzióig tartó szakasz. Ami ezután jön, az egy különleges csemege – az elhagyott sínek látványa egyrészt szívfájdító emlék, másrészt viszont igazi kuriózum. A 2,5 km hosszú, kék sáv jelzésű túraútvonal a hatalmas fák közt, a csobogó patak mentén vezet a Hamuházig. A vasúti sínek sok helyen teljesen a levegőben lógnak, máshol a leszakadt sínpárok ingatag hidakat képeznek a patak meredek partjai közt.  Innen visszagyalogolhatunk az autóhoz, vagy tehetünk egy 12 km-es körtúrát. Ez utóbbihoz előbb piros kereszten haladunk tovább, majd amikor az ösvényhez balról becsatlakozik a piros sávjelzésű turistaút, ott folytatjuk. Szebbnél szebb csúcsok következnek (Kövirózsás, Hollő-kő), majd a piros négyzeten tudunk visszagyalogolni a völgy bejáratához.

Mivel a túra során sokszor kell patakokon átkelni, a jó túrabakancs mellett hasznos a kamásli és a túrabot is. Minden nehézség dacára ez egy igazi vadregényes, izgalmas túra, ahol ritkán vannak tömegek.

Hű társam volt az Opel Grandland X Hybrid4

Ennyi fért a két napba, és már vittem is vissza a tesztautómat. Gyönyörű minden porcikája, egyetlen gond van vele: annyira nem veszi észre az ember, ahogy gyorsul, hogy mindig azon kaptam magam, már megint túl gyorsan megyek. Erőlködés nélkül, hangtalanul suhan a 300 lóerőre képes Grandland X Hybrid4, és azt gondolom, igazi erejét országúton mutatja meg.

Bár reménykedtem egy kicsit, hogy sajnálkozva azt mondják majd az Opelnél, nincs náluk szabad parkoló vagy esetleg kiment a divatból az autó színe, ezért inkább tartsam meg. Ám erre nem került sor, úgyhogy elbúcsúztunk. De talán nem örökre..:)

Az Opel plug-in hibrid modelljéről további információt ezen az oldalon találsz.

Fotók és szöveg: Kisgyörgy Éva, Travellina

*Támogatott tartalom*