Kezdőlap Autók DMB Kisokos Olajszűrő kisokos: Mindent a működéséről és a cseréről

Olajszűrő kisokos: Mindent a működéséről és a cseréről

Fotó: Susan Wilkinson/ Unsplash

Az olajszűrő kialakítása ugyan egyszerűnek tűnik, viszont a működési elve határozottan összetett, mondhatni bonyolult. Ha ez az alkatrész nem stimmel, az konkrétan az egész üzemanyagrendszer, és ezen keresztül a kocsi motorjának meghibásodásához vezethet.

Mire képes a szűrő?

Röviden megfogalmazva az alkatrész egyik funkciója a motorolaj megszűrése, azaz tisztán tartása, a másik feladata pedig az olaj jó helyen tartása. A tiszta, hulladékoktól, szennyeződésektől mentes motorolaj biztosítja a jármű motorjának maximális teljesítményét. Egy gyakorlatias példával élve a motorolaj olyan a motornak, mint az emberi szervezetnek a vér. Vagyis az olajszűrő ebben az összefüggésben úgy viselkedik, mint a testben a vesék. Azáltal, hogy a nem kívánatos részecskék fennakadnak a szűrőn, hosszan tartó, jó motorteljesítmény érhető el. A másik lényeges feladata, hogy a megfelelő helyen és időben tartja az olajat. Ha a folyamatot nézzük, akkor roppantul egyszerűen leírhatóak a lépések. Az olaj először is beáramlik a szűrőbe, ahonnan ki is lép, hogy áthaladjon a kisebb lyukakon, a szűrő anyagán, végül a középső lyukon keresztül távozik a motorba.

Példa Kép egy olajszűrőről az autoalkatreszek24.hu oldalról

A szűrő tulajdonképpen egy szintetikus szálakból készített háló, amely olyan, mint egy szita. Az anyag hajtogatott, ami azt jelenti, hogy sokkal nagyobb felülettel rendelkezik annál, mint ami egyébként szabad szemmel látható. Amikor a motor nem jár, akkor az olaj visszaáramlását a leeresztésgátló szelep akadályozza meg, ami lezár, ezzel természetes gátat alkotva. Ha már szelepek, akkor a túlnyomásos szelep is egy kis figyelmet érdemel. Amikor kint hideg van, akkor a motorolaj megvastagodhat, azaz elakadhat a szűrőben, így a nyomáscsökkentő szelep kis mennyiségű szűrhetetlen motorolajat űrít mindaddig, amíg a motor fel nem melegszik.

Az olajszűrő mindkét oldalán két fémből gyártott úgynevezett végtárcsa található, amik ellehetetlenítik a szűrhetetlen olaj bekerülését a motorba. A fentiek a gyakorlatban a pillanat tört része alatt játszódnak le. Ugyanakkor azért ildomos ránézni arra, hogy pontosan mi is történik a háttérben, mert mindez hűen tanúskodik arról, hogy mennyire lényeges az olajszűrő rendszeres cseréje. Ha ez elmarad, az bizony konkrétan az autó életébe is kerülhet. Drága mulatság lenne ez a típusú figyelmetlenség.

Milyen gyakran célszerű cseréltetni?

Amikor a kilométer óra 5000 kilométert mutat, az olaj nagyjából tizenkétezerszer haladt át a szűrőn. A kopásnak, illetve az elpiszkolódásnak köszönhetően az alkatrész hatékonysága idővel egyre csökken. A legtöbb gyártó azt tanácsolja, hogy amikor elérkezik az olajcsere ideje, akkor az új szűrő berakatásáról sem ildomos megfeledkezni. Viszont hozzátartozik az igazsághoz, hogy akár specifikus ajánlások is létezhetnek a témában, ezért mindenképpen kifizetődő taktika a jármű kézikönyvét tanulmányozni.

Mik a szűrő elfáradásának tipikus tünetei?

Gyorsulási problémák, fémes zajok a motorház irányából, alacsony olajnyomás és a kipufogó gáz színváltozása. Az olajszűrőcsere filléres beruházás, ám az értéke megfizethetetlen, már csak ezért sem jó ötlet spórolni rajta!

Támogatott tartalom.