Az autóipar, az autó-motorsport és általában az autózás kényelme sokat köszönhet azoknak a zseniális női pioníreknek, akik kulcsszerepet játszottak abban, hogy ma már igazi élmény legyen autót vezetni. A 20. század és az autóipar hajnala óta számos női feltaláló és autóversenyző bizonyítja be, hogy nekik is helyük van ebben a világban. Például tudtad, hogy az ablaktörlőt, és az autók központi fűtését is nők alkották meg? Következzenek most azok a hölgyek, akik bebizonyították, hogy az autók iránti lelkesedés, az autóversenyzés és az autóipari szakmák nemtől függetlenek.
1. Wilhelmine Erhardt
Németország első női autóvezetője volt. Az 1899-ben a négy, újonnan bemutatott motor hajtotta Wartburg közül Wilhelmine vezette az egyiket. A korabeli elbeszélések szerint a nő élvezte, ahogy a tömeg figyelme rá irányult és hitetlenkedve nézték, ahogyan egy nő vezeti az újdonságnak számító autót. Wilhelmine-t végül úgy elkapta a gépszíj, hogy hamarosan az első női autóversenyzők egyike lett. A német hölgy motorsport történelmet írt, amikor 1901. augusztus 3-án részt vett az Eisenach – Meiningen – Eisenach állomásokból álló hosszútávú autós versenyen, ami veszélyes hegyvonulatokon vitt keresztül. Annak ellenére, hogy Wilhelmine autója jóval elmaradt az esélyes versenyzőkétől, a hölgyet végül így is csak egy hajszál választotta el a dobogós helyezéstől.
2. Clärenore Stinnes
1929-ben, 26 évesen az első volt, aki körbeautózta a földet. Az akkor már sikeres autóversenyző Clärenore Stinnes és társa, a svéd operatőr, későbbi férje, Carl-Axel Söderström, 1927. május 25-én Frankfurtból indultak útnak egy Adler Standard 6-os modellel. A Balkánon át a Kaukázuson keresztül Szibériába, majd a Góbi sivatagon keresztül Kínába autóztak. A páros Japánba is eljutott, majd onnan hajóval Dél-Amerika felé indultak, majd Mexikón keresztül Amerikába és Kanadába is eljutottak, Washingtonban az akkori amerikai elnökkel, Herbert Hooverrel is találkoztak. Végül hajóval tértek vissza Európába, ahol Franciaországból vágtak neki útjuk utolsó szakaszának. 1929 június 24-én, 47 ezer megtett kilométer után érkeztek meg Berlinbe.
3. Mary Anderson
Látva a New York-i autósok folyamatos küzdelmét az esővel, a feltaláló tudta, hogy segíthetne a helyzeten egy automatizált ablaktörlő rendszer. Anderson nem tétovázott, megalkotta a készüléket, ami 1903. november 10-én megkapta a szabadalmat az Egyesült Államok Szabadalmi Hivatalától. A hivatalos leírás alapján a készülék képes volt az „eső és hó eltávolítására az autómobil vezetője előtti ablakfelületről.” A szabadalom megszerzése után Mary megpróbálta eladni azt egy kanadai autógyártónak, ám elutasították, mondván, hogy ennek soha senki nem venné hasznát. Bár 1913-ra az ablaktörlők az autók alapfelszereltségét képezték, Mary Anderson egy centet sem profitált találmányából, ettől függetlenül szabadalma mérföldkőnek számít az autózás történetében.
A követező oldalon további női feltalálók várnak, akiknek sokat köszönhetett az autóipar.
4. Bertha Benz
Az autózás úttörőjének számít, ugyanis ő volt az első a világon, aki hosszútávú autózásra vállalkozott. A történethez szorosan kapcsolódik Bertha férje, Carl Benz (a mai Daimler AG elődjének, a Daimler-Benz-nek társalapítója), aki megalkotta a modern automobilt a németországi Mannheimben. A „gázmotor hajtású jármű” 1886. január 29-én kapott szabadalmat. Az első autó fogadtatása azonban nem volt felhőtlen, az emberek ugyanis nem bíztak egy ló nélküli járműben. Carl felesége, Bertha, aki maga is mérnöki zseni és feltaláló volt, ezért elhatározta, bebizonyítja, hogy az újfajta közlekedési eszköz igenis biztonságos és megbízható.
1888. augusztus 5-én az akkor 39 éves Bertha Benz, férje tudta és engedélye nélkül, két fiával nekivágott az első hosszútávú autós útnak. Vasúti síneket követve 106 kilométert tett meg Mannheimből Pforzheimig, bár ez idő alatt számos probléma adódott az autóval, a német hölgy ezeket mind sikeresen megoldotta. Bertha sikeres célba érése világszenzáció lett, a vakmerő kaland pedig nagyban hozzájárult az autók iránti kezdeti szkepticizmus eloszlatásához. A teljes történetet itt olvashatod el: Bertha Benz – A nő, aki autós kalandjával történelmet
5. Margaret Wilcox
Az autók komfortérzetéhez nagyban hozzájárul egy amerikai feltalálőnő, Margaret A. Wilcox, akinek az autó fűtését köszönhetjük. A világ egyik első női gépészmérnökeként Margaret A. Wilcox 1893-ban nyújtotta be szabadalmát egy olyan fűtőrendszerre, ami az autó utasterét volt hivatott melegíteni. A korai autókban az autó utastere alatt található vízzel teli csövek fűtése szolgáltatta a hőforrást, az ezt kiszolgáló rendszer szabadalma csak egy azon számos egyéb amerikai találmánynak, amelyek Wilcox nevéhez fűződnek.
A női feltalálók után jöjjenek a női autóversenyzők! Lapozz!
6. Danica Patrick
Az egyik legsikeresebb női autóversenyző a NASCAR és az IndyCar történetében. 2005 és 2018 között, évről évre aktívan részt vett mindkét versenyben, 2008-ban pedig megnyerte a japán nagydíjat. Összesítettben a 2009-es kilencedik helyezés a személyes legjobbja az IndyCar-on, ugyanabban az évben pedig még egy harmadik Indy 500-es és egy Daytonai 24 órás verseny nyolcadik helyezés is befigyelt. Elképesztő teljesítmény! Sajnos azonban 21 év után tavaly nyáron először rendezték meg úgy az Indy 500-at, hogy egyetlen női autóversenyző sem állt rajtrácsra. További infó itt: Hova tűntek a női autóversenyzők az Indy 500-ból?
Danica újabb történelmi sikere 2013-ban következett be, amikor ő lett az első női autóversenyző, aki pole pozícióból indulhatott a rangos Daytona 500 versenyen. Danica 2018-ban a csúcson hagyta abba a profi versenyzést, karrierje során összesen 116 versenyen indult, háromszor pole pozícióból, hétszer lett dobogós.
7. Suzanne Vanderbilt
Az 1950-es években az amerikai General Motors úgy akarta felkelteni a női vásárlók figyelmét, hogy létrehozott egy női autótervezőkből álló csapatot. A reklámkampány nem bizonyult sikeresnek, amihez hozzájárult az is, hogy a GM tervezői részlegének feje, Bill Mitchell kijelentette, hogy egyetlen nő sem lehet egyenrangú a férfi tervezőkkel. A kijelentés és a férfiak által dominált szcéna ellenére az egyik női autótervező, Suzanne Vanderbilt kitartott a cég mellett, és hosszú évek fáradságos munkájával felküzdötte magát a vállalati ranglétrán. Vanderbiltet 1972-ben kinevezték a Chevrolet utasterével foglalkozó részleg vezető tervezőjévé. Vezetőként olyan legendás autómodelleken dolgozott, mint a Nova, a Camaro és a Chevette.
A követező oldalon további női feltalálók és autóversenyzők várnak, akiknek sokat köszönhetett az autóipar.
8. Charlie Martin
A Nürnburgringi 24 órás autóversenyen írt történelmet, amikor csoportjában negyedik helyen ért célba a pálya északi körén. A szenzációs siker azonban csak másodlagos volt Charlie számára, akinek a legfontosabb az volt, hogy bebizonyítsa: nőként is sikeres lehet egy féfiak által dominált sportágban. Mindez azért is nagy szó, hiszen Charlie Martin 1981-ben fiúként született. Az akkor 20 éves transznemű autóversenyző nem csak gyerekkori álmát valósította meg, de egy csapásra példakép is lett. Charlie célja, hogy történetével másokat is inspiráljon és hogy minél több női autóversenyzőt lásson a volán mögött.
9. Lella Lombardi
Lella Lombardi egy gyerekkori sportbalesete ellenére is megvalósította profi sportolói karrierről szőtt álmait. Komoly vállsérülése miatt leszűkültek a lehetőségei, de a sebesség szerelmeseként úgy döntött, autóversenyző lesz, és a Forma-1-be vágyott. Álma végül 1974-ben valósult meg, amikor részt vehetett az akkori Angol Nagydíjon, ám a versenyre sajnos nem sikerült kvalifikálnia magát. 1975. április 27-én azonban történelmet írt az akkor 34 éves Lella, aki hatodik helyen ért célba a Spanyol Nagydíjon, ezzel pedig fél pontot szerzett (azért csak fél pontot, mert a versenyt egy baleset miatt idő előtt le kellett inteni). Lombardi pontszerzése a mai napi egyedülálló, hiszen rajta kívül egyetlen női autóversenyző sem szerzett világbajnoksági pontot Forma-1-es versenyen. Az olasz versenyző végül 1974 és 1976 között tizenkét F1-es verseny vett részt, amelyből hetet be is fejezett.
A következő oldalon bemutatjuk az egyik leginspirálóbb magyar női autóversenyzőt is.
10. Jutta Kleinschmidt
A német off-road versenyző először 1988-ban, motoron vágott neki a Dakarnak, majd ’94-ben már autóval indult a kemény versenyen. 1997-ben pedig történelmet írt, amikor első nőként szakaszgyőzelmet aratott a világ legnehezebb ralijában. Pályája abszolút csúcsa 2001-ben érkezett el, amikor a Mitsubishi csapattal megnyerte a sivatagi futamot. Ezen rekordja pedig máig kitart, ugyanis ennyi év után is ő az egyetlen nő, akinek sikerült diadalmaskodnia a Dakaron. Jutta 20 évig meghatározó része volt a világ legnagyobb motorsport versenyeinek, a versenyző ma már motivációs trénerként dolgozik, előadásokat és szemináriumokat tart a világ vezető vállalatainak.
+1. Vogel Adrienn
Természetesen nem lehet teljes a lista egy inspiráló magyar nő nélkül, aki az egyik legsikeresebb női gyorsasági- és raliversenyző Magyarországon. Vogel Adrienn kimondottan szeret férfiak ellen versenyezni, szerinte ugyanis nem kellene különbséget tenni a két nem vezetési képességei között. „Szerintem ez érzék kérdése. Valakinek nagyon jó érzéke van hozzá, van akinek kevésbé jó, ennyi. Mivel sok vezetési tréninget tartok, látom, hogy mindkét nemnél vannak problémák, de mindkét nemnél vannak kimagaslóan jó vezetők is.” Ha éppen nem raliversenyekre jár Adrienn, akkor a vezetéstechnikai oktatások mellett műsorvezetőként is tevékenykedik, de kipróbálta magát már kamionversenyzésben, sőt még jégbob kormányosként is. Vogel Adriennt 2017 és 2018 után 2020-ban is az Év női autóversenyzőjévé választotta a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség rali szakági bizottsága.
Vele készült interjúnkat itt találod: Vogel Adrienn: szeretek férfiak ellen versenyezni
(Forrás: bmw.com / illusztrációk: Oriana Fenwick)