Kezdőlap Style&Trend Trend A Michelin baba egyre fittebb lett az elmúlt 121 évben

A Michelin baba egyre fittebb lett az elmúlt 121 évben

Michelin Mester filmszerepeket is kapott, és nyereményjátékokhoz is adta az "arcát"

Lyonban, az 1894-ben megrendezett gyarmati- és világkiállítás Michelin standjánál kezdődött a Michelin baba (hivatalosan Michelin Mester, de valójában mindenki babaként ismeri) története. A stand rendezője egy óriási, különböző átmérőjű gumiabroncsokból épített tornyot helyezett ki. Édouard Michelin erre azt mondta a testvérének, Andrénak, hogy „csak a karjai hiányoznak, és olyan, mint egy ember!”.

Néhány év múlva a grafikusművész André, O’Galop egyik rajzát meglátva, a gumitoronyhoz hasonló alkatú figura megrajzolására kérte a művészt. 1898-ban pedig megjelentek az első reklámplakátok.

Korabeli Michelin plakát

Éljen Bibendum!

Michelin Mester eleinte a Bibendum, Bib vagy Bibelobis nevet viselte. Az a legenda járja, hogy a francia grafikus először egy korábban visszautasított poszterre rajzolta meg a Michelin grafikai koncepciójának szánt gumiabroncsbabát. Ezen a plakáton azonban véletlenül rajta maradt egy müncheni sörfőző jelmondatának szánt, Horatius ódájából származó „Nunc est bibendum!” (Most inni kell!) idézet.

Üvegdarabok és szegek a Michelin baba poharában

A Párizs–Amszterdam–Párizs versenyen Léon Théry francia autóversenyző, aki nem tudott latinul, miután korábban már látta a plakátot, azt kiáltotta Andrénak, hogy „voila Bibendum, vive Bibendum” (íme Bibendum, éljen Bibendum). Théry a poszter feliratára emlékezve akaratlanul is elnevezte a Michelin babát Bibendumnak. Később a jelmondathoz hozzájött az „Egészségére! A Michelin gumiabroncs megiszik minden akadályt!” kiegészítés, és a képen Bibendum kezében egy pezsgőspohár van tele üvegtörmelékkel és szegekkel – arra utalva, hogy a Michelin gumi beszippant mindent, anélkül, hogy tönkremenne.

Szivarozó Michelin baba

Fekete és fehér Michelin baba

A Michelin baba (Mester) egy egészen szokatlan figura a logóiparban. Melegszívű, jó kedélyű kabalafigura, amely számtalan szituációban megjeleníthető. A 20. század elején született plakátokon még gyakran kissé baljós alakként ábrázolják a nagy, szemüveges, szivarozó alakot. Aztán az 1920-as években már se szemüveg, se szivar. Ezek a kellékek csupán ahhoz kellettek korábban, hogy a társadalom leggazdagabb, potenciális autóvásárló rétegének is felhívja a figyelmét a gumiabroncsokra. A fehér abroncsok helyett 1912-ben, amikor a gyártási folyamat során, az abroncsok tartósságának növelése érdekében kormot kezdtek el használni, megjelent a fekete változat. Később aztán visszatértek a világos színhez – amihez néhányan rasszista gondolatokat is társítottak.

Ma már a sportos Michelin figura a menő

Az 1950-es évek elejére a baba egyre jobban kikerekedett, és 20 év múlva igazi rajzfilm-figurává alakult. A 20. század aztán újabb fordulatot hozott, és a 100 éves centenárium alkalmával 1998-ban csinosabbá, dinamikusabbá vált a Michelin baba. Ezáltal nemcsak a férfiasabb kinézete miatt lett vonzó, de az egészséges testalkat hosszú élettartamra is engedett következtetni.

A francia nők rajongtak Michelin Mesterért

Beduin ruha és saru, vagy sisak és bakancs

A grafikusok mind saját elképzeléseik szerint alkották meg a Michelin figurát. Amikor 1907-ben megnyitott Amerikában, Milltownban a Michelin gyár, a plakát okító jellegű volt: Michelin Mester óriás volt, az utazók tanácsadója. Ezzel szemben Olaszországban hölgyek által csodált diplomata, Afrikában pedig beduinként tűnt fel, saruban. Németországban sisakot, bakancsot és sálat kapott, ha jött a tél, Japánban pedig a nők bálványaként szumó-szerű alakot öltött.

A Michelin Mester fejlődése, 1898-2010

Aztán 1930-tól Michelin egyre kevesebb külsős grafikust foglalkoztatott, és a Michelin baba egyre inkább standard kinézetet kapott.

Chris éppen foglyul ejti Michelin Mestert a Family Guy c. sorozatban

Michelin baba mint filmsztár

A cég vezetése korán felismerte a kabalafigura népszerűségét. Az Asterix Svájcban rajzfilmben vendégszerepet kapott szekérkerék-kereskedőként, az Oscar-díjas animációs rövidfilmben, a Logorama-ban pedig két Michelin-zsaru vadászott a gonosz Ronald McDonaldra. Sőt, nyereményjátékokhoz is felhasználták a figurát.

Nyereményjátékhoz is adta a nevét a figura

Michelin Mester eddigi 121 éve alatt néha megpihent, de újra és újra előkerült, hol ilyen, hol olyan formában. Népszerűsége pedig mit sem apadt, ezt bizonyítja többek között az is, hogy a Financial Times 2000-ben az évszázad reklámikonjának nevezte.