magassarkúban autót vezetni
Nehezített, csúszós pályán próbáltam ki, hogy milyen a különféle cipőkben vezetni

Nem is tudom, hogyan lehetne ideálisabban zárni egy hetet, ha nem úgy, hogy a Hungaroring Groupama Tanpályáján „krúzolok” egy vadonatúj Opel Insignia Country Tourer kombival. De nem akármilyen célból, ugyanis egy speciális tréningen vettem részt, melynek során Hoffer Zsolt, az Opel vezetéstechnikai márkanagykövete volt segítségemre. A vizes, gyantázott tanpályán haladva folyamatosan adta az instrukciókat, hogy az egyes akadályokat miként kell szakszerűen venni. Mindezt pedig különböző cipőkben teszteltem. Kipróbáltam például, hogy milyen bakancsban, sportcipőben, vagy éppen magassarkúban autót vezetni.

Pályanapunk többek között arról szólt, hogy annak tudatában induljak haza, hogy pontosan tudom, mit kell tennem, hogyan kell kezelnem az autót egy hirtelen elém kerülő akadály, bármiféle időjárási viszony, akár egy vízátfolyás esetén, vagy, ha havas, esetleg jeges úton haladok. Nyakunkon a tél, ezért a tréning különösen a hideg, mínuszos napokra lett kihegyezve, melynek teljesítéséhez az egyik legalkalmasabb autót kaptam kézhez.

Vészfékezés csúszós úton

opel insignia country tourer groupama tanpályán
A vizes, gyantás sárga szakasz szimulálja a havas, jeges útfelületet

A tesztnaphoz kapott autóhoz számos vezetéstámogató funkció került, amelyek rendkívül hasznosnak bizonyultak, hiszen pontosan akkor léptek „akcióba”, amikor szükségem volt rájuk. Gondolok itt például az aktív vészfékező rendszerre, vagy a különböző elektronikus rendszerekre, mint mondjuk az ABS-re. Ezek az asszisztenciák egyszerűen nem hagyják, hogy az autó teljes mértékben irányíthatatlanná váljon és azonnal a segítségemre sietnek.

groupama tanpálya opel insignia-vízfal
A vízfal egy váratlan akadályt jelképez, amit ki kell kerülni a csúszós úton

Amikor például vészfékezni kellett a vízfal előtt a csúszós (vizes, gyantás) úton, hogy elkerüljem a vele való ütközést, akkor a benne lévő ABS-nek köszönhetően az autó korlátozottan kormányozható maradt, és az  elektronikája is besegített a manőverbe. Zsolt azonban figyelmeztetett, hogy nem mindegy, milyen cipőben vészfékezek. Ugyanis nem mindegyik lábbeli alkalmas arra, hogy “megrúgjam” vele a fékpedált, és valóban vészfékezzek. Hiszen van olyan cipő, amiben csak lenyomni tudom a féket. Ugyanilyen sarkalatos pont a kormányzási technika. Ha fékezés közben megcsúszik az autó, akkor határozott, nagyobb mozdulatokkal kell kormányozni ahhoz, hogy jobban irányítható maradjon az autó. Arról pedig remélem, hogy senki nem feledkezett meg, hogy ősz vége felé lecserélje a nyári abroncsokat télire!

Tesztünk a következő oldalon folytatódik.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
1
2
3