2. Szabályt is sértesz, ha gyorsan hajtasz

Gyorshajtás miatt indulhat az objektív felelősség alapján közigazgatási eljárás, de annak sincs akadálya, hogy szabálysértési eljárás keretein belül bírálják el azt. A két eljárás között számos különbség van egyfelől a mentesülést illetően, másfelől a szabálysértési eljárás már a legkisebb sebességtúllépés miatt is megindulhat, szemben az objektív felelősség türelmi határaival.

gyorshajtás alagút
Alagútban még jobban oda kell figyelni a sebességre; fotó: Freepik/fanjianhua

3. Nem mindig a tábla az irányadó

A megengedett sebesség „betartása” is lehet gyorshajtás, így büntetendő. A KRESZ egyik fontos előírása, hogy a járművel a forgalmi, az időjárási és a látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak megfelelően kell közlekedni. Figyelemmel kell leni az út vonalvezetésére, az útburkolat minőségére és állapotára, ahogyan a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra is. Erre tekintettel a járművezetőnek a járművét az általa belátható távolságon belül és minden olyan akadály előtt meg kell tudni állítani, amelyre az adott körülmények között számítania kell. Abszolút sebességtúllépésről beszélünk, ha a megengedett (tábla vagy jogszabály alapján megállapítható) sebességet lépi túl a vezető, relatív sebességtúllépés áll fenn, amennyiben a járművezető az aktuális közlekedési viszonyoknak nem megfelelően választ sebességet. Ilyen, ha esős időben nem lassít, vagy az út ívéhez mérten hajt gyorsan.

4. Könnyen okozhatja a gyalogos halálát a gyorshajtás

Amennyiben egy jármű 32 km/h-val üti el a gyalogost, az esetek 5%-ban lesz végzetes kimenetelű a baleset, míg 64 km/h sebesség esetén már az esetek 85% -ban okozza a gyalogos halálát. Óriási jelentősége van tehát a lakóövezetekben, gyalogosátkelő-helyeknél a sebesség betartásának.

gyorshajtás kilométeróra
Nem mindegy, hogy 30, 40 vagy 50…; fotó: Freepik/welcomia

5. A gyorshajtás még a környezetnek is árt

Gyorshajtáskor hajlamosak vagyunk azt szem előtt tartani, hogy pár perccel lerövidítsük a menetidőt (számoljuk ki, tényleg legfeljebb perceket nyerünk), élvezetesebb a vezetés, miközben sebességünk minden egyes km/h-val való növelése többletkockázat. Emellett növeli a kibocsátott káros anyagot, zajt, ezzel növeli a környezeti ártalmakat és rontja az ottlakók életminőségét, egyúttal a megnövekedett üzemanyag-fogyasztás többletköltséget okoz.

A biztonságos közlekedéshez további tippeket itt olvashatsz.

Forrás: D.A.S. Jogszerviz

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
1
2