Kezdőlap Autók DMB Kisokos Életet menthet a fékbetétek cseréje!

Életet menthet a fékbetétek cseréje!

Fotó: Grupa Topex

Annak ellenére, hogy a leggyorsabban kopó alkatrészek közé tartoznak a fékbetétek, mégsem kapnak kellő figyelmet.

Miért kell egyáltalán fékbetétet cserélni?

A fékbetét megfelelő minősége nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy biztonságosan tudj közeledni. Abban az esetben ugyanis, ha már nagyon elhasználódott, rohamos mértékben csökken az autó lassulásának hatékonysága. Ez pedig akár az életedbe is kerülhet, mivel nem leszel képes vészfékezéssel azonnal megállni. Szerencsére könnyedén észreveheted, ha már nem működik megfelelően a fékbetét. Egyrészt az autók többségében jelez a műszerfalon lévő kopásjelző ikon – vagy hangjelzést ad -, másrészt a gyártó is szolgál információval, hogy milyen időközönként ajánlott a fékbetétek cseréje. Az esetek többségében azonban elmondható, hogy 25 000 és 115 000 kilométer között érdemes beiktatni a cserét. Intő jel továbbá, ha furcsa hangokat hallasz vezetés közben, vagy úgy érzed, remeg a kezeid között a kormány.

Biztosan furcsa, hogy miért adnak meg a szakemberek ilyen széles kilométer intervallumot. Ennek az az oka, hogy nehéz meghatározni a fékbetétek cseréjének pontos dátumát. Függ ugyanis az autó típusától, a vezetési stílustól, valamint a mindennapi használat jellegétől. Nem mindegy, hogy adott esetben sportautóról beszélünk, vagy esetleg családi kocsiról, amely reggelente a dugóban araszol. Ha mindenképpen biztosra akarsz menni, ügyelj arra, hogy évente 2-3 alkalommal esedékes legyen a fékbetétek cseréje.

Amire feltétlenül figyelj!

Ha elérkezett az idő, akkor arra mindenképpen figyelj, hogy egyúttal a féktárcsákat is cserélni kell. Ugyanilyen fontos továbbá, hogy egy tengelyen mindig egyszerre cseréld a tárcsákat és a betéteket. Érdemes mind a két alkatrészből minőségi termeket vásárolni, olyat, amelyek valóban kiegészítik a fékrendszeredet. Ha például „high-end” fékbetétekkel rendelkezel, válassz hozzájuk passzoló tárcsákat – az alacsony súrlódási együtthatójúak nem lesznek elég hatékonyak, még kiváló minőségű fékbetétekkel kombinálva sem. Ha nem vagy biztos abban, milyen terméket válassz, fordulj bátran szakemberhez, vagy beszélj akár személyesen a gyártóval. Ha pedig minden információt megszereztél, és nem szeretnéd szervizben elvégeztetni a karbantartást, a fékbetétek cseréje egy kis ügyességgel otthon is elvégezhető. Mutatjuk, mire lesz szükséged hozzá!

(Fotó: Freepik.com/standret)

A fékbetétek cseréje otthon

Mielőtt részletesen ismertetnénk, hogyan kell szakszerűen elvégezni a karbantartást, figyelmedbe ajánljuk, milyen eszközökre lesz szükséged:

  • kulcskészlet (beleértve az akkumulátoros kerékkulcsot és a nyomatékkulcsot)
  • fémreszelő
  • szerelőszalag
  • fékmunkahenger visszanyomó eszköz
  • féktisztító és fékfolyadék
  • fecskendő
  • féklégtelenítő szerszám

Amint ezek az eszközök bekerültek a szerszámosládádba, már neki is állhatsz a cserének. Az első és legfontosabb lépés, hogy az autóval síkfelületre parkolj. Ezután vedd a kezedbe az emelőt, lazítsd meg a kerékcsavarokat, majd az emelési pontoknál emeld fel az autót. Mielőtt nekilátnál a cserének, fontos, hogy a kerékagy is alaposan meg legyen tisztítva. Azt, hogy itt milyen kritériumokra kell figyelned, a gyártók általában megadják. Ha ezzel elkészültél, szereld le a kerekeket, és csavard ki a féknyerget rögzítő csavarokat. Amint ezzel végeztél, tisztítsd meg a féknyerget és az összes rögzítő elemet, majd akaszd le a féknyerget. Távolítsd el a fékbetéteket, ezután egy drótkefe segítségével tisztíts meg minden olyan helyet, amivel az új fékbetét érintkezni fog, és ellenőrizd, hogy a vezetőcsapok szabadon tudnak-e mozogni. Ezt követően nyomd be erősen a dugattyút a nyeregtestbe, amely valószínűleg a kopás következtében túlnyúlt. Ahhoz, hogy ezt megfelelően vissza tudd nyomni, használd a korábban már említett nyomó szerszámot. Minden csere esetén figyelj arra, hogy a fékfolyadék tartályába új, megfelelő típusú folyadékot tölts. Amint ezzel is elkészültél, használj speciális kenőanyagot a féknyereg azon részeire, amelyek érintkeznek az új fékbetéttel. Ügyelj arra, hogy csak a kijelölt részekre jusson belőle. Ezután már felszerelheted az új betéteket és a rögzítólemezeket, majd visszahelyezheted a féknyerget és a kereket, és hozzáláthatsz a túloldali kerék fékbetétjeinek cseréjéhez.

Erre figyelj a fékbetétek cseréje után!

A féktárcsák és fékbetétek cseréje utáni első 100 kilométer során kerülni kell a fékek hirtelen fékezésekkel történő megterhelését. Ennek oka, hogy az alkatrészeknek megfelelően össze kell kopni, amihez a legmegfelelőbb mód a rövid és fokozatos fékezés. Kitűnő lehetőség ez arra is, hogy minél többször használd a motorféket. Néhány szakember pedig azt ajánlja, hogy öt alkalommal egymás után fékezd az autót 100km/órás sebességről 20km/órára, majd továbbhaladással biztosítsd a fékek hűtését.

Támogatott tartalom