Négy hónapon át izgatottan várta a motorsport világa, vajon sikerül-e Stephan Papadakisnak megháromszoroznia a Toyota GR Supra gyári motorjának teljesítményét. Aztán amikor elkészült, jött a következő kérdés: milyen autóba fogják beépíteni? Most erre is választ kaptunk. Elkészült az 1000 lóerős drift-Supra, be is mutatjuk nektek!
Elemeire szedett Toyota GR Supra: mi lesz ebből?
Amikor a Toyota tavaly bemutatta a vadonatúj GR Supra kupét, sokakban merült fel a kérdés: vajon az ötödik generációs Supra háromliteres, soros hathengeres motorja ugyanolyan készségesen veti majd alá magát a teljesítménynövelő beavatkozásoknak, mint az elődmodell legendásan jól tuningolható, rendkívül tartós 2JZ-GTE blokkja? Az észak-amerikai Papadakis Racing versenyistálló alapítója és vezetője, Stephan Papadakis nem sokat dilemmázott. Inkább vásárolt egyet a 340 lóerős sportautóból, elemeire szedte a motorját, és nekilátott kitalálni, hogyan tudná négy számjegyűvé emelni a teljesítményét.
2019 augusztusától az év végéig tartott az alaposan dokumentált építés. Ennek során vadonatúj injektorokat, 3D nyomtatóval kialakított, alumínium szívócsövet, víz- helyett léghűtéses intercoolert, nagyobb Borg Warner turbófeltöltőt kapott az erőforrás. A gyári 11,0:1 sűrítési arányt nem módosították, de teljesen új motorvezérlő szoftvert írtak. Ehhez saját kábelköteget is terveztek. A dugattyúkat és a hajtókarokat egyedi tervezésű, kovácsolt darabokra cserélték. Előbbiek alumíniumból, utóbbiak acélból készültek. Felmerült, hogy új főtengelyt készítenek, amivel akár a lökettérfogatot is növelni tudják. Végül idő hiányában ezt az ötletet elvetették (pontosabban egy későbbi fejlesztési fázisra tették félre, ami egyszerre ígéretes és félelmetes gondolat). A tuningprogramot szabadabb gázáramlást biztosító leömlő és kipufogó tette teljessé.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Fredric Aasbø lesz az 1000 lóerős drift-Supra pilótája
Miután a motorfékpadon nem 1000, hanem 1048,6 lóerőt mértek, a küldetés első felét teljesítettnek nyilvánították. Ideje volt hozzálátni a drift-Supra tervezésének és megvalósításának. Stephan korábban már megemlítette, hogy a motor segédrendszereit kifejezetten úgy alakították ki, hogy azt a legkülönfélébb versenyszériákban fel lehessen használni. Így annak ellenére nem lehettünk teljesen biztosak a végeredményben, hogy a Papadakis Racing három Formula Drift bajnoki cím tulajdonosaként Észak-Amerika legsikeresebb drift-istállójának számít. Végül persze győzött a papírforma. Az autót saját használatra építették, pilótája pedig Fredric Aasbø lesz. A norvég drift-fenomén ezzel negyedik Toyotájával vághat neki az új szezonnak. A hátsókerék-hajtásra átalakított Auris és Corolla modellek után legutóbb egy szintén 1000 lóerős GT86-ossal versenyzett.
A Suprát szó szerint teljesen lecsupaszították
Még a fényezést is eltávolították a nyers vázról, hogy a nulláról kiindulva építhessék meg a drift-Supra versenyautót. Számos alkatrészt gyártottak 3D nyomtatóval, egyedi bukókeretet építettek hozzá. Módosították a hűtőrendszert, valamint saját elképzeléseik szerint tervezett és gyártott futóművet, fékeket szereltek be. Ahogy a motor építését, ezt a folyamatot is részletesen dokumentálták, a színfalak mögött készült felvételek nyilvánosan elérhetők az interneten. Az építés csúcspontja – ahogy az autógyártásban általában – értelemszerűen a motor és a karosszéria házassága volt. Fredric Aasbø is ekkor találkozott először az autóval.
A nagyközönség április első napjaiban láthatta meg a nyolc hónapnyi megfeszített munka (és persze az azt lehetővé tevő, évtizedes tapasztalat) végeredményét. Habár a 2020-as Formula Drift szezon első versenye elmaradt, az autót leleplezték, még ha csak online is. A számok tehát stimmelnek, a legfontosabb kérdésre azonban még nem kaphattunk választ. Vajon mire lesz képes a vadonatúj, 1000 lóerős Toyota GR Supra a versenypályán? Reméljük hamarosan kiderül, mit tud a drift-Supra!
Fotók: papadakisracing.com