A mai világban minden eddiginél jobban keressük az egyedit, a különlegeset. Jól tudják ezt a francia DS autómárkánál is és mindent meg is tesznek azért, hogy ne tucat autót kapjunk a pénzünkért. Kipróbáltuk a márka városi modelljét a DS3-at, ráadásul környezetbarát elektromos hajtással, a legmagasabb Opera felszereltséggel. Mit tapasztaltunk? Mutatjuk! DS3 E-Tense teszt.
DS, a francia luxusautó márka
Bevezetőnek mindenképpen érdemes pár szót ejteni a gyártóról és a tervezési, gyártási filozófiájukról. Egyrészt azért, mert a nem autó-fanatikusoknak lehet, hogy már maga a márkanév is ismeretlen. Másrészt azért, mert egy picit megismerve a márka szemléletét, könnyebb megérteni a DS-eket. A márka honlapján a következőket találjuk a DS-ről: 1955-ben, a Párizsi Autószalonon mutatták be az első DS modellt, ahol nagy szenzációt keltett, és örökre beírta nevét az autóipar történetébe. Az innovatív, könnyed stílusú és elegáns megjelenésű modell a francia szakértelmet és az avantgárd szellemet testesíti meg. Ezt a filozófiát a márka mindmáig magában hordozza és ebből merít ihletet. A 2014-ben létrehozott DS Automobiles a merészség és az innováció szimbóluma. A múlt századi DS-től kezdve a jelenlegi és a jövőbeni modellekig, az avantgárd szellem, az egyediség és az elegancia a fő szempont a tervezéskor. Olyan határozott stíluselemek megalkotása a cél, amelyek megkülönböztetik a DS-t a többi márkától.
DS3: francia elegancia egy városi mini SUV-ba sűrítve
Ahogy a márkafilozófia is sugallja, a DS dizájn egészen egyedi. Pont így van ez a DS3 E-Tense esetében is. Kitűnik a tömegből extravagáns, merész külsejével. Mindezt pedig úgy teszi, hogy megmarad a szó jó értelmében klasszikus autónak. A francia kézműves vonal luxus világából merít, éppen ezért érezhető rajta a hűvös elegancia. Abszolút egy prémium, kifinomult egyedi, stílusos autót kapunk, amiből egyelőre – és vélhetően ez így is marad – nem jön szembe minden sarkon egy másik. A tesztek alatt valahogy zsigerből figyeli az ember, hogy hány ugyanolyan modellt lát az utakon, mint amiben éppen ül. DS3-ból egyet sem láttam. Ez azonban nem azt jelenti, hogy ez az autó valamiben kevés. Sőt! Abszolút helye van a piacon, akár benzines, akár dízeles, akár elektromos kivitelben. A célcsoport véleményem szerint egyértelműen, mi nők vagyunk. Azonban azt le kell szögezni már a teszt elején, hogy ez nem egy családi autó és nem is hivatott az lenni. Egy magasabb kategóriás, alapvetően városi modell a DS3, ami azonban hosszabb úton sem fog cserben hagyni minket.
Egyedülálló karosszéria, merész megoldásokkal
Az általunk kipróbált DS3 E-Tense egyértelműen magára vonta a figyelmet az utakon. Köszönhető ez egyrészt annak, hogy kevés van belőle, másrészt a tesztautó kettős fényezése is vonzza a szemeket. Ez ugyan jelentősen megdobja az árat, véleményem szerint azonban annyira jól áll az autónak, hogy ha saját használatra összeállíthatnám a DS3-amat, csakis így hoznám haza. Összesen 9 féle árnyalatból választhatunk egyébként. Ez a díva vörös-fekete klasszikus párosítás abszolút ad egy „dögösebb” és sportosabb stílust az amúgy elegáns kivitelnek. Sokan próbálják hasonlítani különböző márkák hasonló méretű modelljeihez. Részletesen tanulmányozva természetesen találhatunk egyezést, de a DS3 E-Tense nem egy tucatautó. Az autó elején a különleges, egyedi, rombusz alakokra hajazó mintával kialakított hűtőrács befalazott, hiszen az elektromos hajtás miatt nem igényel akkora hűtést a motortér. Elől LED-es fényszórókat találunk (alapár része), szintén egyedi kialakítással, a lámpatestek felső ívén egy különleges, hullámos dizájnnal.
Karosszériába simuló kilincsek teszik áramvonalassá
Alapvetően a DS3 E-Tense egy SUV, de abból mindenképpen a kisebb kategóriát képviseli. A kerékjárati íveken és padlólemezen végigfut a szokásos SUV-os műanyag fekete elem, de enélkül az „optikai csalódás” nélkül sem tűnne nagynak az autó. Mivel nem is az: hosszúsága 4118 mm, szélessége 1791 mm, a tengelytávja 2558 mm, magassága pedig alig több mint 1,5 méter. Az eleganciát már az autó külsején, az átlagnál több helyen feltűnő fényezett, lakozott elemek is sugallják. (Elárulom, a beltérben még tovább csilloghatunk majd.) Az autóhoz választhatunk 17-18-19 colos keréktárcsát. A tesztelt DS3 E-Tense 18 colossal volt szerelve, egy szintén dizájnos felnivel (ebből szintén választhatunk többfélét). Az autón „besüllyedő” kilincseket találunk, amelyek egyrészt elektromos hajtásnál jól jönnek a légellenállás szempontjából. Másrészt nyilván egy újabb dizájn megoldást hivatottak bemutatni. A kulcs nélküli nyitás alapáron jár az autóhoz – tehát ha nálunk van, ahogy távolodunk/közeledünk, záródik/nyílik az autó – illetve pattannak elő az ajtó síkból a kilincsek. Egyébként enyhe nyomásra is „előhívhatók” a szintén krómfényezést kapott ajtónyitók.
Szokatlan hátsó ablakívet kapott a DS3
Az egyediségnek sokszor az az ára, hogy furcsa megoldásokat is találunk az autón. A DS3 esetében ez egyértelműen a hátsó ablakok kialakítására vonatkozik. Nem találkoztam még olyan emberrel, vagy hallottam olyan véleményt, akinek ez bejött. Kívülről kétség kívül még jól is állhatna az autónak. Praktikum szempontjából azonban szinte „bezárja” a hátsó ülésen utazókat, tovább csökkentve ezzel a térérzetet. Figyelembe véve viszont azt, amit a cikk elején már említettünk, hogy nem egy családi autó és főként egy/kétszemélyes használatra látjuk a létjogosultságát, így a hátsó ülésen viszonylag keveset és rövid távon utazók nem fognak panaszkodni a kilátás miatt. Gyereküléses gyerekekkel viszont nem ajánljuk, mert egyrészt ki sem látnak, másrészt az ajtók sem nyithatók túl szélesre, a hely is szűk. Nagyobb, általában inkább a telefont nyomkodó kamaszok rövid távú vagy időszakos utaztatására – iskolába/edzésre/barátokhoz – viszont bőven megfelel. Vélhetően a DS sem hosszútávú utazásokhoz és masszív használatra tervezte ezt a hátsó traktust.
Az autó hátulja kissé csapott, ami jól illik a formához. Több helyen megtaláljuk rajta a DS feliratot. A kicsi spoiler és a két műanyag dizájnív lentebb, a csomagtartó mellett két oldalt szintén jól áll az autónak. A csomagtartó alapesetben 352 liter, ami a kategória szintjét tükrözi. Amivel számolni kell elektromos hajtásnál, hogy a DS3 E-Tense esetében a töltőkábelt is itt tudjuk tartani, nincs erre külön kialakított rész. A csomagtartó nyitása viszont sajnos nem a legkényelmesebb – a rendszámnál, a lökhárító fölött találjuk a nyitógombot. Meg lehet szokni, de nem biztos, hogy szeretni is fogja a tulaj.
A belső a franciák és a kézműves ipar szoros kapcsolatának autós lenyomata
Ha már utaltunk a csillogásra, bent ezt hatványozottan megkapjuk. Talán picit sok is a belső dizájn egy egyszerűbb, letisztultabb autóbelsőhöz szokott szemnek, viszont abszolút jól áll az autónak. Ahhoz, hogy valós képet kapjunk a DS3-ról, muszáj bemutatnunk az egyedi belső megoldásokat, amit nem lehet nem szeretni. Az ülések mintázatát a luxusóraszíjak ihlették. Az általunk tesztelt autóban olyan bőrüléseket kaptunk, amelyek úgy néznek ki, mintha bronzspray-vel antikolták volna. Az olvasott vélemények alapján ez nem mindenkinek nyeri el a tetszését, de szerencsére többféle belső közül választhatunk. A kézműves vonalra hajaz a látványos, gyöngyszemöltéses díszvarrás, ami az üléseken köszön vissza és mára a DS különleges ismertetőjegyévé vált. A kormány mérete kényelmes, tökéletes, se nem nagy, se nem pici, pont jó, A gyémánt mintázat egyes gombokon itt is megjelenik.
A 10,3 inches kijelző a műszerfal közepén fejlett interfészt, jól működő rendszert (DS IRIS), funkciókat és kiváló sebességet kínál. Semmilyen panaszunk nem volt rá a teszt alatt. Könnyen összekapcsolható a telefonnal – Android Autó és Apple Carplay egyaránt kompatibilis -, a menü átlátható, egyszerűen kezelhető és személyre szabható. A Mirror Screan – telefon tükrözés funkciónak – köszönhetően a támogatott okostelefonos alkalmazásokat közvetlenül használhatjuk az érintőképernyőről. A beépített 3D navigáció szintén tökéletesen működött.
Csillogó középkonzol
A francia különcséget a beltérben a kijelző alatt, a középkonzolon is megtapasztalhatjuk. Egyedi, dizájnos gyémánt alakú érintőgombok (vészvillogót kivéve – az fizikai gomb maradt), melyekkel bizonyos funkciókat közvetlenül vezérelhetünk. A beltér másik „nagy dobása”, az ezüst, króm gombok kialakítása a középkonzolon. Itt kezelhetjük az ablakemelőt elől-hátul, zárhatjuk/nyithatjuk az autót belülről, és blokkolhatjuk a hátsó elektromos ablakok kezelését. Itt kapott helyet az automata váltó és a kézifék („P”). Annyira gyorsan megszokható ez az elsőre szokatlan gombkiosztás, hogy a teszt után még napokig jobb oldalon kerestem az ablakemelőt a saját autómban. Ugyanitt vezeték nélküli töltőt és USB kimeneteket is (C és A) is kapunk.
A hatótávban semmi hiba
A DS3 E-Tense 2022 végén kapott frissített 54 kWh-s akkumulátort és 156 lóerős elektromos hajtómotort. Az előző változathoz képest ez a motor hatékonyabb magas sebességnél és csendesebb alacsonyabb tempónál. A nyomaték és a motorteljesítmény átlagfelhasználóknak tökéletes, tudja amit egy elektromos autónak tudnia kell. Gördülékeny, azonban a 100 km/h-t elektromos autó létére 9 mp alatt éri el, ezt a kritikusok nagyon átlagos eredménynek tartják. Szerintem a célcsoportnak ezzel problémája hétköznapi használat mellett egy percig sem lesz. Az autó vezetési módtól függően reagál a gázadásra: választhatunk eco, normal és sport módot.
Az elektromos autóknál örök „mumus” a hatótáv kérdése. Írnak valamit a gyártók, aztán az újságírók, aztán a felhasználók, de a valóság örök rejtély marad. A WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) szerint a DS3 E-Tense hivatalos hatótávja 402 km egy töltéssel. A hatótáv egyébként az utolsó frissítéssel nőtt 20%-ot a korábbihoz képest. Teljes hihetetlennek hangzik, de városi használatnál, rövidebb távokon használva, eco módban, úgy hogy nincsenek kint mínuszok, sem forróság, hanem átlagos tavaszi/őszi az idő, simán lehet, hogy hozza az autó. A teszt alatt városban átlagosan 15kw/h-ás fogyasztással mentem vele, de én közben általában próbálgattam a különböző módokat. Autópályán ez azért felkúszik bőven 20 kw/óra fölé és nagyobb sebességnél a hatótáv is vészesebben csökken (mint minden elektromos autónál), de ezt mindig bele kell kalkulálnia egy e-autó tulajdonosnak. A DS3 E-Tense végsebességét egyébként 150 km/h-ában korlátozták, a benzines és a dízel modelleknél ilyen korlátozás természetesen nincs. A minicrossover elektromos változata AC-n kb 5,5 óra alatt tölthető fel. DC villámtöltőn – akárcsak a többi e-autónak általában – körülbelül fél órára van szüksége 10%-ról a 80%-os töltés eléréséhez. Otthon töltve azért közel egy napig állhat az autó, ha szeretnénk megfelelő szintre visszatölteni. A rekuperáció jól működött, a visszatöltést folyamatosan nyomon követhetjük.
Klasszikus elektromos vezetési élményt kaptunk
A DS3 E-Tense vezetési élmény szempontjából egy jól vezethető, szerethető kis SUV. Nincs zavaró menetzaj nagyobb sebességnél sem, a kormányzása lágy. A gázadásra gyorsan reagál, az úthibákat szépen veszi, a futómű se keménynek, se puhának nem nevezhető, valahol a kettő között van félúton. A kormányzása lágy, nincs se túl, se alulkormányzás, se holtjáték. A kanyartartásra/úttartásra sincs semmilyen panaszunk. Vezethetőség szempontjából egy klasszikus, átlagos elektromos autót kapunk, amelyet 3 felszereltségi szinttel hozhatunk haza: Bastilles, Performance Line és Opera.
Az Opera felszereltségű tesztmodellben olyan extrák könnyítették még a vezetést, mint a kibővített táblafelismerő rendszer, az aktív sávtartó asszisztens, holttérfigyelő vagy az automata vészfékező rendszer. A parkolást első-hátsó parkolóradar, tolatókamera és 360 fokos kamerarendszer teszi egyszerűbbé. Működésük a teszt alatt hibátlan volt, a kamera kép éles és pontos. A tesztmodellhez színes Head Up Display is járt, segítve ezzel a vezetőt, hogy valóban az útra koncentrálhasson.
Különleges autót közel 20 millióért?
Bár a tesztösszefoglalóban picit túlsúlyba került most a külső és belső dizájn részletezése, ennél az autónál ez talán abszolút érthető. Mindent egybevetve, a DS3 E-Tense egy csendes, kényelmes és luxusra hajazó kis elektromos SUV, amely otthonosan érzi magát a városban és az autópályán is. Az elegáns, egyben merész megjelenés, az alapáron járó extrák és a megbízható hatótáv méltán emeli be kategóriája élvonalába. Akinek fontos az egyediség és kedveli a francia autókat, a különleges márkákat, már váltott vagy most váltana elektromos hajtásra egészen biztos, megtalálja az igényeinek megfelelő autót a DS3 E-Tenseben. A tesztmodell bruttó ára a kettős fényezéssel 19,5 millió forint felett mozog picivel. Céges kedvezménnyel közel 18,5 millióért vihető haza, de állami támogatással akár 14,8 millió forintért a miénk lehet.
Ezt se hagyd ki: