Koncepcióautó az 1950-es és 1960-as évekből? Igen! Az első tanulmányautók és maga a műfaj leginkább a General Motors tervezőjéhez, Harley Earlhöz köthető. A 1949 és 1961 között megrendezett éves Motorama autókiállítás pedig nagy szerepet töltött be azok népszerűsítésében. A Buick mellett számos amerikai autómárka, így a Ford, a Chevrolet és a Cadillac is számos prototípust mutatott be a Motorama kiállításokon, és úttörőnek számított a tanulmányautó-gyártásban. A közönség természetesen már akkor is ámulva csodálkozott rá ezekre az olykor futurisztikus, olykor pedig álomba illő autókra.
A flamingó-rózsaszín koncepcióautó
A Buick Flamingo is egy ilyen tanulmányautó, amelyet éppen az utolsó, 1961-es Motorama show-n mutattak be New Yorkban. Ez a meglehetősen feltűnő amerikai autó igazi kuriózum volt a maga idejében, amikor a cégek még nem feltétlenül az egyedi és feltűnő kocsik gyártásával voltak elfoglalva. Az egyedi igényekre szabott (festés, fényezés, kárpitozás stb.) autókkal még csak akkoriban kezdtek el kísérletezni, az erre szakosodott ipar is még gyerekcipőben járt. Majd ahogy változtak a vásárlói igények, úgy lehetett egyre extravagánsabb autókat is vásárolni, igényelni.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Forgószék az autóban
A Buick Flamingo önmagában nem volt új modell, hiszen a szintén 1961-es Buick Electra 225-ös kabrió volt az alapja. A Flamingót az akkor még meglehetősen egyedi megjelenése különböztette meg az Electrától. Az 50-es és 60-as években nem volt gyakori látvány egy ilyen feltűnő kocsi, így a gyöngyházrózsaszínű koncepcióautó vélhetően lehengerelte a közönséget. Az autó újításai közé tartozott még a szintén egyedi rózsaszín bőr- és nehézselyem-kárpitozás, valamint a fémdíszítések szerte a kocsiban. Ilyen és hasonló divatelemeket, amik a vezető komfortérzetét voltak hivatottak növelni, még jobbára csak hasonló koncepcióautókon láthattak az érdeklődők. Mindez azonban eltörpül az autó legjellegzetesebb újítása, a 180 fokban forgatható anyósülés mellett, még akkor is, ha az vélhetően minden biztonsági előírásnak ellent mondott.
Sajnos az egyetlen legyártásra került Flamingo sorsa ismeretlen. Azonban valószínűsíthető, hogy a legtöbb egyedileg tervezett GM koncepcióautóhoz hasonlóan ez is megsemmisítésre került.
Tanulmányautók az ipar fejlődéséért
Napjainkban a legnagyobb autógyártók egyre többször sokkolják a világot furcsábbnál furcsább, futurisztikus koncepcióautókkal. Ezek a látványos autócsodák természetesen nem az utakra, de még csak nem is tömeggyártásra készülnek. Az ilyen prototípusok leginkább az ipar fejlődését, valamint a konkurenciával való versengést hivatottak elősegíteni, ami ösztönzi az autógyártókat, hogy törekedjenek a megújulásra.
Forrás: Mac’s Motor City Garage