A világon mindössze két műhely létezik, ahol a Peugeot Sport Rally4-es versenyautói épülnek. Az egyik Portugáliában található, a másik pedig hazánkban, egészen pontosan Budakeszin. A budakeszi műhely vezetője Tagai Tamás, aki talán mindenkinél jobban ismeri egy sportautó testét és lelkét.
Rajthoz áll a budakeszi műhely által készített versenyautó
A 2021-es Peugeot kupa tavaszi nyitóversenye különleges jelentőséggel bír a negyedik éve megrendezésre kerülő márkabajnokság történetében. Az idei lesz ugyanis az első futam, ahol már a vadonatúj Peugeot 208 Rally4 versenyautókkal állnak rajthoz a versenyzők. A versenyen egyébként Vogel Adrienn – aki az év magyar autóversenyzője lett – is indul, erről bővebben itt olvashatsz.
A budakeszi műhelyben készült, Tagai Racing Technology (TRT) kezei alól kikerült autók ugyanúgy készülnek, mint elődeik éveken át. A különbség csupán annyi, hogy a Peugeot Sport az új konstrukcióval párhuzamosan, alapjaitól kezdve átdolgozta versenyprogramját, amiben minden eddiginél fontosabb szerepet szánt a Tagai Racing Technology műhelynek – nem csak a régióban, de az egész világon. Tagaiék négy évre, havi három versenyautó gyártására kötöttek szerződést, azzal a kitétellel, hogy igény esetén bármikor képesnek kell lenniük havi hat darab 208-ast összeszerelni. De utazzunk kicsit vissza az időben, és nézzük meg, hogyan jutott el idáig Tagai Tamás és csapata.
Hobbiépítéstől a disztribútori szerződésig
Tagai Tamás az ezredforduló óta épít és ad bérbe versenyautókat. Kezdetben csupán magának, majd később az egyre növekvő számú megrendelőinek. A Peugeot Hungária 2007-ben egy különleges ajánlattal kereste meg: a francia márka az akkoriban futó Super 2000 szériához fejlesztett, Peugeot 207-esen alapuló versenyautó bérlésére keresett partnert a régióban. Így kezdődött Tagai Tamás és a budakeszi műhely kapcsolata a francia márkával.
A sikertörténet a következő oldalon folytatódik!
Akkoriban az S2000-es versenyautók vásárlásakor az ügyfél eldönthette: csupán kit-ként vásárolja meg az autót, majd saját maga összeépíti, vagy pedig helyben, a cég szakértőinek segítségével rakja össze. Az R2-es és R5-ös autók esetében viszont már dönthetett úgy a vásárló, hogy kész autóként szeretné megvásárolni kiszemeltjét. Ekkor került a cég életébe a disztribútori szerződés, és így indult el egy még szorosabb együttműködés Tagai Tamással.
2019-ben aztán újabb kérdéssel lépett a szakember elé a Peugeot. Az R2-es géposztály Rally4-re történő átminősítése apropóján nem csak vadonatúj autót kezdett tervezni a cég, de annak a gyártását és forgalmazását is új alapokra kívánták helyezni. Az új rendszerben így a disztribútorok már nem építenek, csupán forgalmaznak. A feladatot kizárólag két kiemelt minőségű műhelyre bízták: ennek egyike a Tagai Racing Technology.
Rekordszámú autógyártás
„Az első három autó építése rendkívül sok időt és energiát emésztett fel, ám miután azokkal elkészültünk, gyorsan és már külföldi felügyelet nélkül készültek nálunk a Franciaországból érkező, becsövezett karosszériákból a versenyautók. Mintegy 25 darab Rally4-est építettünk az elmúlt másfél év alatt. Nagyjából ugyanannyit, mint ahány Peugeot-t az előző öt évben” – emelte ki Tagai Tamás.
Tagai Tamás elmondta, hogy a budakeszi műhely laboratóriumi tisztasággal rendelkezik, hiszen az autót is ennek megfelelően, makulátlan állapotban kell átadni. A versenyautók egy 300 négyzetméteres műhelyben készülnek, ahol munkamennyiségtől függően három-öt dedikált szerelő dolgozik. Egy-egy autó összeszerelése pedig nagyjából 120-140 munkaórát igényel. A karosszéria előkészítését és a fényezést követően kezdődik az összeépítés, a beállítások, majd egy mintegy 40 kilométeres tesztút. A tesztkör megtétele alatt minden mechanikus és elektronikus rendszert ellenőriznek a szakemberek. Az út végeztével újabb ellenőrzés következik: lecserélik az olajat és a kerekeket is, új felniket és abroncsokat tesznek fel. Még egy végső ellenőrzés következik ezután, majd az autót elszállítják a budakeszi műhely telephelyéről Franciaországba, a Peugeot Sport központjába.
Ha kíváncsi vagy, melyik hazai autógyárban gördült le a negyedmilliómodik darab, kattints ide! Ha pedig azt szeretnéd megtudni, hogy mennyire jött be nekünk a Peugeot 3008, akkor olvasd el tesztünket: Peugeot 2008 GT: a csúcsmodellt teszteltük, alig akartuk visszaadni