Kezdőlap Utazás Hosszú hétvége Balatoni kutatás: győzött a déli part, imádjuk a strandokat

Balatoni kutatás: győzött a déli part, imádjuk a strandokat

Még mindig a strand az első, ami eszünkbe jut a Balatonról fotó: Pixabay/Ivabalk

Sokan azt gondolják, hogy a Balaton „bezár” augusztus végén, ezért nem meglepő, hogy a többség számára a Balcsi egyenlő a strandolással. Pedig a magyar tenger számtalan élményt tartogat a többi évszakban is: a finom borokhoz, a fesztiválokhoz vagy a biciklizéshez – amelyre szintén sokan asszociálnak a Balaton hallatán – nem kell, hogy nyár legyen. Hogy melyek a leggyakrabban végzett tevékenységek a tó körül, milyen élmények kötnek oda és mivel telnek az esős napok? Egy friss balatoni kutatás ezekre kereste a választ.

Miért szeretjük a Balatont?

A 2019 nyarán, a magyar internetezők körében készült felmérés szerint az emberek háromnegyedének a strandolás jut először eszébe a Balatonról. Talán nem meglepő, hiszen tele vagyunk jobbnál jobb strandokkal: a tó körül alig találunk olyan települést, amelynek fürdőhelye ne kapott volna három-, négy- vagy ötcsillagos minősítést. A finom borok 20%, fesztiválok mindössze 16%, a biciklizés 13% és a kertmozi 11%-nak ugrik be a tó hallatán. A válaszadók közel háromnegyede mondta azt, hogy volt szerelemhez kötődő élménye a Balaton partján. A válaszadók 90%-ának van emlékezetes barátokkal szerzett élménye, 71%-uk soha nem felejt el egy vihar előtti fürdőzést. Hogy a negatív élményeket is említsük: a válaszadók több mint felének a dugóban utazás, 67% számára a magas árak jutnak eszébe.

Sok szerelem szövődött a Balcsi partján; fotó: Pixabay/poszarobert

Hol és mennyi időt töltünk a tónál?

A déli part szerelmesei többen vannak, 31% mondta, hogy jobban szereti a sekélyebb oldalt. 26% az északi mellett tette le a voksát. 40% pedig nem tudott dönteni, mindkét partot egyformán szereti. A kitöltők több mint fele szívesen lenne Balaton környéki lakos. A balatoni kutatás szerint minden negyedik válaszadó évente egyszer látogat a Balatonhoz, 11% évente több mint nyolcszor fordul meg kedvenc tavunknál. A válaszadók fele számára egy balatoni utazás csak pár napig tart, minden harmadik kitöltő egy hetet tölt a Balatonnál. A válaszadók mindössze 10%-a olyan szerencsés, hogy több hetet tölt a tó közelében. A balatoni pihenését minden ötödik válaszadó saját nyaralóban, 28% bérelt apartmanban, 17% szállodában tölti.

A Balaton még mindig a kedvenc úti cél, ha családi nyaralásról van szó fotó: Pixabay/Clker

A balatoni kutatás nyertese a strand

A válaszadók 67%-a jó idő esetén szívesen megy le a strandra. Minden ötödik válaszadó szabadstrandokat, illetve a fizetős strand ingyenes időszakait keresi. És vajon mitől szimpatikusabb egy strand? Ha tiszta, rendezett (64%), kevesen vannak (51%), sok az árnyék (38%) vagy olcsóbb a belépő (38%). Ha épp nem strandra vágynak, akkor a tájegységre jellemző, Balatonhoz köthető programok közül válogatnak a legtöbben: a válaszadók 45%-a járt már balatoni borkóstolón, 44% wellness programon, 35% helyi termelői piacon, 22% tó körüli biciklizésen. A mi személyes kedvencünk idén a siófoki Cars&Coffee rendezvény volt Lamborghinik, Ferrarik és Porschék között. Sokan eveztek, vitorláztak is már a tavon. Ez utóbbi egyébként már nem csak a gazdagok kiváltsága.

Strandolás, lángos, vízibicikli – még mindig ezek a Balatoni nyaralás „fő kellékei” fotó: Pixabay/Sztrapacska74

A balatoni kutatás szerint szeretjük az éttermeket

  • A válaszadók 57%-a járt már koncerten a Balaton partján, 47% kiállításon, cirkuszi programot csupán 16% választott.
  • A válaszadók 57%-a rossz idő esetén is fürdeni szeretne, ezért közeli gyógy- vagy wellnessfürdőt keresnek fel. 51%-uk kulturális programot keres, de sokan ilyenkor a szálláson szeretnek pihenni, tévézni, olvasni.
  • 79% a szálláshoz közeli éttermeket fedezi fel, de sokan esznek a strandon (61%). Éttermet a helyiek ajánlása (23%) és az internetes értékelések (33%) alapján választanak legtöbben. A nemrég megjelent Balatoni Gasztrotérkép 67 színvonalas helyet sorol fel, ez is megkönnyítheti a választást.

Forrás, infografikák: A Bónusz Brigád és a GKI Digital közös kutatása