Kezdőlap Autók Hírek Tízből három autós nem adja meg az elsőbbséget a zebránál

Tízből három autós nem adja meg az elsőbbséget a zebránál

A női gyalogosok többször kapnak elsőbbséget zebránál, mint a férfiak (Forrás: Motor1)

„Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni.” – ismerős mondat, igaz? Nem meglepő, hiszen ez az autóvezetési alapismeretek egyik kulcsszabálya. Ezzel kapcsolatban készült egy tanulmány az USA-ban, ahol csak 2019-ben több mint 6500 járókelő halt meg zebránál autós gázolás következményeként. Ez a szám 1988 óta tavaly volt a legmagasabb, és 2009 óta folyamatosan növekszik.

Autóvezetési alapismeretek hiánya?

Érdemes már fiatalkorban elkezdeni ismerkedni a közúti szabályokkal. Szerencsére ebben segítségünkre lehet az ingyenes KRESZ-park, ahol a gyerekek játékosan sajátíthatják el az autóvezetés alapjait.

A sok baleset következtében a Journal of Transport & Health magazin arra volt kíváncsi, hogyan változik az autósok előzékenysége a gyalogosátkelőknél attól függően, hogy ott milyen nemű és bőrszínű embert áll.

Nem, bőrszín vs. luxusautók

A tanulmányt Las Vegas városának két kevésbé forgalmas, nem lámpával irányított zebrájánál végezték el, ahol közel 500 autóst vettek górcső alá. Ez alapján kiderült, hogy az autósok mindössze 28%-a adta meg a gyalogosoknak járó elsőbbséget a zebráknál. A női átkelőknek nagyobb szerencséjük volt, ők az esetek 31%-ában kaptak szabad átkelést, míg a férfiaknak csupán a 24%-át érte hasonló előzékenység.

Autóvezetési alapismeretek mégis sokan semmibe veszik (Fotó: Flora Westbrook/Pexels)

Ami a bőrszínt illeti, a fehérbőrű járókelők többször kapták meg az elsőbbséget, mint a színesbőrű gyalogosok. Végül a tanulmány készítői megfigyeltek még egy érdekességet. Mégpedig azt, hogy minél drágább volt az autó, annak vezetője annál kevésbé volt hajlandó elsőbbséget adni a járókelőknek. Az autó árának növekedésével így átlagosan 3%-ot esett az annak valószínűsége, hogy a vezető megállt átengedni a gyalogosokat a zebránál.

Sok SUV, sok baleset

Tekintve, hogy átlagban tízből mindössze 2,8 autós adja meg az elsőbbséget a gyalogosoknak a kijelölt átkelőhelyeken, nem meglepő, hogy egyre több autógyártó fejleszt gyalogosok védelmét szolgáló újításokat az új modellekbe.

A tanulmány kivitelezői ugyanakkor felhívják a figyelmet egy új trend veszélyeire. Ez pedig nem más, mint az egyre nagyobb crossoverek és SUV-ok népszerűsége az autósok között. És sajnos soknak vannak, akik nem minden esetben képesek ekkora autók vezetésére. A legfontosabb, az autóvezetési alapismeretek pontos betartása. Ha úgy érezzük, ezeket ideje lenne felfrissíteni, azt megtehetjük az ORFK által létrehozott ingyenes KRESZ-teszt segítségével. Ebben a cikkünkben pedig azzal foglalkoztunk, hogyan kerülhetők el a balesetek a zebránál.

Forrás: Motor1, Science Direct