A KRESZ amellett, hogy megtanítja az autós közlekedés szabályait, egyben előrevetíti azt is, hogy ezen előírások betartásával, joggal reménykedhetünk a balesetmentes közlekedésben. Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológussal a KRESZ-en túlmutató vezetési kultúra kérdéseiről beszélgettünk, valamint arról, hogy miért nem valósul meg sok esetben az utakon az úgynevezett autós etikett.
Autós etikett: parkolás és cipzár-elv
„Ha betartjuk az illemszabályokat, akkor általában ritkán vesszük észre meglétüket. A hiányuk sokkal inkább feltűnő. Magyarországon a KRESZ elég pontosan szabályoz mindent, az autós etikett pedig azokban a helyzetekben kezdődik, amelyekre a KRESZ nem ad választ. Vagy ami nem a KRESZ szabályai alá tartozik” – magyarázza Zerkovitz Dávid.
Ilyen esetek adódhatnak többek között parkoláskor. Noha a KRESZ és a közlekedési táblák megfelelően szabályozzák, hogy hol és milyen módon parkolhatunk, mégis sok konfliktus-helyzet keletkezik a nem megfelelő parkolás következtében. Például amikor végre megtaláljuk a hőn áhított parkolóhelyet, ám mielőtt elfoglalnánk, valaki hirtelen elorozza előlünk. De gyakori az alábbi gifben megörökített eset is:
Ugyanilyen kellemetlen szituációt eredményezhet néhány vezetőnél a sávjába bekéredzkedő autós is. „Az autós etikett megléte, vagy hiánya a legjobban a cipzár-elv, más néven fésű-szabály esetében érhető leginkább tetten. Lényege, hogy amikor két sáv halad egymás mellett, de az egyik hirtelen megszűnik, akkor a cipzár-elvnek megfelelően mindenki beenged maga elé egy járművet, ami a beszűkülő sávból érkezik. Ha ezt valaki betartja, akkor nem csak udvariasan viselkedik, de forgalmi torlódást sem okoz.”
A cikk a következő oldalon folytatódik.
A gyalogosok is az autós etikett részét képezik
Az autós etikett további eleme például, hogy nem szemetelünk az autóból. Egy ablakon kidobott hulladék, vagy akár csikk is megzavarhatja a mögöttünk haladót, amelynek következtében könnyen kialakulhat egy baleset. Továbbá nem haladunk rosszul beállított fényszóróval, és nem közlekedünk a többiekhez viszonyítva túl nagy sebességkülönbséggel sem. Az pedig, hogy a zebra előtt lelassítunk, kevésbé etikett-kérdés, sokkal inkább a balesetek megelőzése miatt fontos. Ha pedig az út szélén járókelők állnak, akkor nem illik nagy sebességgel elhaladni mellettük, mert a kialakuló menetszél miatt a gyalogos elveszítheti az egyensúlyát és az úttestre eshet. A járdán várakozó gyalogosok mellett esős időben pedig úgy haladunk el, hogy nem zúdítjuk nyakukba az úttesten felgyülemlett esővizet.
„A járművezetőnek mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy vigyázzon a gyalogosokra. Sokan úgy vélik, hogy a gyalogos átengedése a zebrán az illemtan kategóriájába tartozik, pedig ez nem így van. Ez nem az autós etikett része, hanem kötelező előírás” – mondja a közlekedéspszichológus.
Az autó, mint Avatar
„Mivel egyre több az autó, egyre szűkebb helyeken kell közlekednünk, ezért egyre több a konfliktushelyzet. Ekkor pedig már előtérbe kerül a személyiség. Azt szoktam mondani, hogy az autó az ember fizikai meghosszabbodása. Mondhatni egyfajta avatar. Egy saját autóért általában sokat kell dolgozni. Emiatt sokkal jobban kötődünk hozzá, s egyfajta státusz szimbólummá válik a kocsi.
Amint pedig a volán mögé ülünk, úgy érzékeljük, hogy a külső világ megszűnik, és a saját kis mikrovilágunkban vagyunk. Ugyanakkor a technológia előrehaladásával az autók egyre erősebbek és ügyesebbek, ez pedig hamis biztonságérzetet teremt. Azt sugallja a vezetőnek, hogy: Megvédelek! Minket nem érhet semmi baj. Velem biztonságban, együtt bármire képesek vagyunk!”
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Kerüljük az agressziót!
A közlekedésben mindannyian kölcsönhatásban vagyunk egymással. Egy rosszul eltervezett manőver akár 15-20 autót is feltarthat, sőt, balesethez is vezethet. „Felmérések szerint nem szeretjük azokat, akik másképpen vezetnek, mint mi. Képesek vagyunk akár a másik személyiségére is következtetni abból, hogy miként vált sávot, vagy éppen hogyan indul el. (Ebből a tesztből megtudhatod, hogy milyen sofőr vagy, melyik típusba tartozol.) Egy agresszív embernek pedig már az is elég, ha akár más sebességet választunk, mint ő.
Az agresszív vezetőt inkább kerüljük el, és ne kezdjük el nevelni. A dudálás még hagyján, de ha utána megyek és folyamatosan villogtatok, miközben megállás nélkül nyomom a dudát, azzal nem fogom megtanítani semmire. Ezekkel a meccsekkel feleslegesen hergeljük egymást, a szituációból kikerülve pedig a következő kereszteződésben akár balesetet is okozhat valamelyik felidegesített fél egy vétlen harmadiknak.”
Íratlan szabályok az autós etikett „nagykönyvéből”
Az autós etikett csupán akkor tud megvalósulni, ha a közlekedésben résztvevő összes szereplő képes betartani a KRESZ rá vonatkozó szabályait, emellett pedig segítő kezet nyújt abban, hogy társai is minél könnyebben betarthassák. Ha ez a két feltétel teljesül, akkor beszélhetünk a jó vezetési kultúra meglétéről és egy olyan közlekedési morálról, amely mindenki számára biztonságos és élvezhető.
Időben sorolj be! Az irányváltási szándékot ne hagyd az utolsó pillanatra. Ha eléd szeretne valaki besorolni – még, ha ezt az utolsó pillanatban is teszi – engedd be, így nem akadályozod a forgalmat, és elkerülheted a felesleges feszültséget.
Ne feledkezz meg a köszönet kinyilvánításáról! Noha nem KRESZ előírás, mégis udvarias gesztus, ráadásul megkímélhet az agresszív vezető haragjától. A jobb kéz felemelése, vagy az elakadás-jelző pár másodperces felvillantása csupán néhány pillanat, mégis enyhítheti a feszültséget.
Tartsd tiszteletben más parkolási szándékát! Gyakran bosszantó lehet, hogy amiatt nem tudsz haladni a forgalomban, mert valaki előtted parkol. Próbálj türelmesen várakozni a manőver befejeztéig, hiszen vezetőként te is tudod, mekkora kincs manapság parkolóhelyet találni.
Közlekedj a megfelelő sávban! A KRESZ előírások szerint mindig a jobb szélső forgalmi sávban kell haladni. A többi sávot előzés, megfordulás, vagy kanyarodás esetén használd.
Mindig használd az irányjelzőt! Az irányjelző nem csupán téged véd, hanem utastársaidat is segíti, hiszen így könnyebben engedhetnek be maguk elé a sávba, és használata csökkenti a balesetek kialakulását.
A dudát csak indokolt esetben használd! A dudálás sajnos általános jelenségnek számít a nemtetszés kifejezésére. Kerüld a felesleges dudaszó használatát, csak indokolt esetben jelezz vele.