Audi RS3 Sportback – A méregzsák

Audi RS3 SB szemből, naplementében, egy fekete hajú nővel az előtérben, szemből.

Maga az Audi A3 már régóta meghatározó szereplő a prémium kompakt kategóriában. Az Audi RS3 Sportback viszont egy teljesen más szint. Nem csupán egy kigyúrt A3, nem egy utcai autó, amit pályán is használhatsz. Ez egy pályaautó, amit valahogy utcára is engedélyeztek.

Audi RS3 Sportback Kemoraszürke színben oldalról.

Az első teljes egészében hazai RS modell

Az RS3 Sportback a márka első olyan RS modellje, amelyhez már nem csupán a motort vagy az alkatrészeket gyártják hazánkban. A modell teljes egészében nálunk születik, ám szemernyit sem nélkülöz a német precizitásból és minőségből.

No de nem ám csak úgy leesik a polcról! Az Audi 150 millió forintos fejlesztési beruházása előzte meg a gyártást, amelynek köszönhetően nem csupán az RS3 de a TT Coupé, TT Roadster és az A3 Cabriolet modellek is Győrben érintenek előszőr aszfaltot.

Audi RS3 Sportback Kemoraszürke színben oldalról.

Senkit nem versz át az öt ajtóval, ez sportautó

És ez kívülről, a laikus számára is azonnal egyértelmű. Az RS3 Sportback szélesebb kerékjáratokat kapott, mélyebbre húzott sportos lökhárítókat, hatalmas légbeömlőket és egyedi diffúzort hátra. Az ovális kipufogóvégek mára az RS-modellek védjegyeivé váltak, itt is hangsúlyos szerepet kapnak, nem csupán látványban, hanem hangélményben is.

Audi RS3 Sportback Kemoraszürke színben, ovális kipufogóvégekkel.

Az autó karakterét a Matrix LED fényszórók teszik teljessé, amelyek vizuálisan is agresszív, elszánt fizimiskát kölcsönöznek a Sportbacknek. Plusz extraként a fényszórók LED elrendezését is kedved szerint változtathatod. Számomra egyértelmű volt, hogy a versenyekről ismert fekete-fehér kockás zászló minta lesz a befutó.

Audi RS3 Sportback Kemoraszürke színben szemből

A brutális méretű, fekete SingleFrame hűtőmaszk mellett találni az autón nem is egy karbonszálas részletet. Ilyen például a légbeömlő, a visszapillantó tükör, a hátsó lökhárító bizonyos elemei, valamint az ülések váza. Szerény véleményem szerint azért még elférne egy kis szénszál a motorháztetőn vagy magán a tetőn, de ez már ízlés dolga. Én szeretem a Carbon mintát na!

Audi RS3 Sportback első logó.

A Kemoraszürke fényezés árnyalata olyannyira jól sikerült, hogy az alapból mély szürkeszín, fényviszonyoktól függően hol kékes, hol melegebb árnyaltokban pompázik. Erős napsütésben pedig, engem a gyártó klasszikus Nardo Grey egy kicsit sötétebb, gonoszabb változatára emlékeztet. Röviden: Nagyon jó!

Úristen, azok a sportcipők!

Szoktam mondani, hogy minél több a küllő, annál jobb! Így az RS3 10 kereszt-küllős, 19 colos fegyverszükre kerekeit még a nappalimban is szívesen nézegetném. Arról nem is beszélve, hogy a tesztautót az opcionálisan rendelhető közel 19 colos tárcsákkal ellátott kerámia fékekkel kaptam, akkora nyergekkel mint a fejem. Hát ezek is jól mutatnak, valljuk be őszintén!

Audi RS3 Sportback RS kerámia féktárcsa és nyereg.

A beltér sem tagadja az RS3 valódi természetét

Belül is egyértelmű a különbség a sima A3-hoz képest. A sportülések erőteljes oldaltartást biztosítanak, mégis kényelmesek. A Nappa bőr kárpitozás és a kontrasztos varrások látványban és tapintásban is prémium szintet hoznak.

A biztonság kedvéért az RS logó sem maradt le az ülések fejtámlája alól, bár az autentikus kagyló kialakítás miatt valójában nincs különálló, állítható fejtámla. Csupán két szolid luk van a későbbiekben beszerelendő ötpontos biztonsági övek részére. Már ha értitek mire célzok! 🙂

A lapos aljú sportkormány azonnal jelzi, hogy egy RS-ben ülünk, az RS Mode gombokkal pedig egyetlen érintéssel élesíthető az autó teljes rendszere és tudása. Az Audi Virtual Cockpit ilyenkor külön RS Layout kijelzést is kínál, amely középre helyezi a fordulatszámmérőt, és extra információkat jelenít meg. Például a G-erőket, a nyomaték eloszlását vagy éppen a köridőket. Minden erős utcai tudja nem? HÁT NEM!

Audi RS3 Sportback kormány és digitális műszerfal.

Persze mindene meg van az utcai élethez is

A multimédia és a komfortfunkciók sem maradnak el. A központi MMI kijelző 10,1 colos érintőképernyőn kínál hozzáférést a navigációhoz, az online szolgáltatásokhoz és a jármű funkcióihoz. Az Audi connect és az Audi Application Store révén különféle alkalmazások, streaming szolgáltatások és valós idejű adatok érhetők el közvetlenül a kijelzőről.

A myAudi applikációval távolról is vezérelhetők egyes funkciók, például ellenőrizhető az autó állapota vagy előkondicionálható a belső hőmérséklet. A zenei élményről a választható SONOS vagy Bang & Olufsen prémium hangrendszer gondoskodik, amely térhatású koncert hangzással tölti meg az utasteret.

Mondjuk úgy, örültem, hogy van szépen zenélő hangrendszer. Csakhogy van szépen zenélő motor, fütyürésző turbó és maori torokéneket zengő kipufogó rendszer is. Ennél a modellnél inkább az utóbb említett, 5 hengeres szimfóniát választottam. Hiszen ez mégis csak egy Audi RS3 Sportback!

Straight up Villain! – A méregzsák elszabadult

Az RS6 kistestvérének végsebessége alapértelmezésben 250 km/óra, de opciós csomaggal akár 290 km/órára is kitolható. Egy ötajtós, családi formájú karosszériától szinte hihetetlen adat. Persze ha már mellette mész vagy benne ülsz nagyon is hihetővé válik hirtelen. A motorháztető alatt egy 2,5 literes, öthengeres, turbós motor döngicsél, akarom mondani morgolódik.

294 kW, 400 lóerő és 500 Nm nyomaték dolgozik érted és a brutális vezetési élményért. A futómű is egyértelműen az RS világába tartozik. Az alapváltozatokhoz képest az RS3 jóval feszesebbre hangolt, agilisebb. 10 milliméterrel alacsonyabb mint az S3, illetve 25 milliméterrel mint az A3.

Az adaptív RS sportfutómű valós időben képes reagálni az útviszonyokra, így egyszerre nyújt feszes, sportos vezetési élményt, és meglepően jó komfortot is, ha arra van szükség. A fékrendszer már alapból is masszív acéltárcsákkal dolgozik, de rendelhető karbon-kerámia fék is, amely 19 colos tárcsákon keresztül adja vissza a versenypályás teljesítményt az utcára.

Az Audi RS modellekhez hűen az RS3 Sportback is Quattro összkerékhajtással érkezik, ám ez itt különösen kifinomult és kihegyezett formában teszi a dolgát. A Torque Splitter funkció teljesen változó módon képes elosztani a nyomatékot a hátsó kerekek között, így kanyarban mindig az a kerék kap több erőt, amelyik jobban kihasználhatja azt.

Ez a megoldás nem csak a tapadást növeli, hanem a kanyarodási élményt is drámaian fokozza. Az autó könnyedén, szinte játékosan fordul, miközben stabil marad, még nagy tempónál is. Akad továbbá egy baloldali bűvös piros gombunk is, amellyel a nyomatékot az egyenletes összkerékhajtás helyett inkább a hátsótengelyre irányíthatjuk, így még a „driftelés” sem lehetetlen a modell számára.

A haladás technikája

Mindezek alapján elmondhatom, az Audi RS3 Sportback egy olyan autó, amelyben a hétköznapi használhatóság és a motorsport élmény robbanásszerűen találkozik. Egy kompakt, ötajtós karosszériába csomagolt sportautó, amely képes a mindennapi közlekedésben is kényelmet nyújtani, de bármikor előhozható belőle a versenypályás karakter.

Tökéletes választás mindazok számára akik nem tudnak és nem is akarnak beolvadni a hétköznapokba és kifejezetten vágynak egy kalandra képes modellere. De nem ám a szolid hétvégi túraautókázásra gondolok. Hanem arra az igazi lélekbemarkoló, gyomorszorító, hátbarúgós adrenalin fröccsre, amitől még két hét múlva is libabőrös lesz a karod. Na ilyen az Audi RS3 Sportback!

fotók: Rupa Adrienn