A vadonatúj Mercedes EQS a márka elektromos flottájának zászlóshajójaként a karbonsemlegesség felé vezető út egyik fontos mérföldkövét jelenti. A legmagasabb elvárásokat is túlszárnyaló modell mesterséges intelligencia és kivételes anyaghasználat teszi ünneppivé az utazást. München-Berlin, vagy éppen a tengerpart Budapestről megállás nélkül? Ez a táv az EQS akár 770 kilométeres (WLTP) hatótávjának köszönhetően immár elektromosan is valóra válik. A Mercedes EQS a vezetés egy olyan különleges élményét szállítja, amely szinte minden érzékszervünkkel átélhető.
Új magaslatokba emelkedik az S-osztály
Az EQS nem csak a Mercedes-EQ legelső teljesen elektromos prémium limuzinja, de egyben a világ első luxuslimuzin villanyautója is. Ezt a kivételes státuszt azonnal szemlélteti a modell formaterve, amely a funkció és az aerodinamika páratlan egyensúlyát vegyíti az innovatív esztétikával. Az érzéki letisztultság jegyében fogant modell nagyvonalúan kialakított felületekkel és szinte illesztésmentes ívekkel nyit a jövő felé. Bár az EQS sok tekintetben rokonságban van az S-osztállyal, valójában egy teljesen új, kimondottan elektromos járművek számára tervezett platformra épül. Erre az új architektúrára épül a későbbiekben bemutatkozó EQE, valamint az EQS és az EQE SUV változata is.
Látás, hallás, szaglás, érzékelés
Az első és legfontosabb érzékszervünk a szemünk, ezen keresztül észlelhetjük, mennyire ígéretes az EQS előretolt utasfülkéje, és mennyire látványos a kupészerűen ívelő hátsó rész. A különleges kialakítás már első pillantásra megkülönbözteti a modellt a belső égésű motorral felszerelt járművektől, amelyet az első Black Panel és a hátsó megvilágítás kialakítása még inkább kiemel.
A belső tér kialakítása során is teljesen új utakon járhattak a fejlesztők. Ezt a szabadságot testesíti meg az MBUX Hyperscreen – az EQS egyik különlegessége. A konkáv képernyő a műszerfal teljes egészére kiterjedve nyújt olyan látványos és részletes megjelenést, amelytől garantáltan egy új világban érezzük magunkat. A képernyő felett egy különösen lapos légbeömlőív húzódik, amely az MBUX Hyperscreen hullámszerű formáit felvéve igazán avantgárd hangulattal ruházza fel a belső teret.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Az erdők, tengerek vagy záporok megnyugtató hangjai
Hallható észlelés: az emberi fül a hanghullámokat észleli, az EQS esetében ez megnyugtató csendet és az interaktív, érzelmes hangélményt jelent. A Mercedes hangszakértői teljesen új hangokkal gondoskodtak arról, hogy az elektromos meghajtásra való paradigmaváltás hallható is legyen. Az EQS gyárilag a Silver Waves és a Vivid Flux hangzásvilággal kínál modern élményt, amit a központi kijelzőről személyre szabhatunk. Már a járműhöz való közeledést és a beszállást is akusztikai üdvözléssel kíséri az autó, búcsúzásul pedig különleges Aura hangokat hallhatunk.
Az illatok bűvöletében: lélegzéskor folyamatosan illatanyagokat juttatunk szervezetünkbe. Rögtön két rendszer is egymástól függetlenül továbbítja a szaglás adatait az agynak: az orrnyálkahártya receptorai és a háromosztatú ideg végződései. A kellemetlen szagoktól az EQS HEPA-szűrővel (High Efficiency Particulate Air) tisztítja meg a külső levegőt, és egyúttal különösen hatékonyan eltávolítja a finomport, a kisméretű részecskéket és a polleneket. A megfelelő illatokról pedig az AIR-BALANCE csomag részeként elérhető aktív illatosítás gondoskodhat. Az elektromos zászlóshajó számára új illatot komponáltak: a No.6 MOOD zöld jegyeiben a füge frissességét fedezhetjük fel.
Haptikus észlelés: Az EQS belső terében is rengeteg kellemes észlelés érhet minket. A kiterjedt bőrfelületek művészi varrással vagy dinamikus perforációval, a hasított bőr és a neoprén elegyére emlékeztető NEOTEX modern struktúrája, a nyíltpórusú, valódi fabetétek vagy a 3D-s optikás alumínium. Az MBUX Hyperscreen központi és utas oldali érintőképernyője haptikus visszajelzést nyújt, amely a mechanikus kapcsolók érzetét kelti. Ráadásul, ha erősebben nyomunk a képernyőre, azzal másféle parancsot adhatunk ki, még könnyebbé téve egyes funkciók elérését.
Intelligens vezetés, aktív biztonság
A hálózatba kötött, különösen fejlett asszisztens rendszerek megkönnyítik az EQS vezetőjének a dolgát, miközben nagymértékben fokozzák az aktív biztonságot. A bizonyos országokban várhatóan 2022 első felétől elérhető DRIVE PILOT rendszer képes lesz kimagasló fokú automatizált vezetésre.
Az INTELLIGENT PARK PILOT parkolási rendszer révén az EQS már felkészült a 4-es fokú automatizált parkolásra (Automated Valet Parking). A megfelelő opcionális felszereltség és szolgáltatás megléte esetén az új EQS képes teljesen automatikusan, a vezető közreműködése nélkül beparkolni AVP infrastruktúrával rendelkező parkolóházakba, majd később igény szerint automatikusan ki is parkol onnan. A parkoló asszisztens ebben a formában még csak a jövő zenéje. Az Intelligent Park Pilot használatához szükséges szabályozások és infrastruktúra ugyanis egyelőre még nem áll rendelkezésre elég helyen.
- Nézd meg az intelligens park pilothoz készült vicces reklámot is: Videó: A Mercedes végleg leszámol a parkolóinasokkal
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Hatalmas teljesítmény, kivételes megbízhatóság
Minden EQS modell hajtásáról egy hátul található elektromotor gondoskodik, az összkerékhajtású 4MATIC változatok esetén pedig az első tengelyt egy másik elektromotor hajtja. A moduláris hajtáslánci koncepció kivételesen széles lehetőségeket kínál: már a piaci bevezetéskor elérhető lesz egy 333 és egy 524 lóerős verzió, az akár 762 lóerős csúcsverzió pedig jelenleg fejlesztés alatt áll. Az optimális kihasználást kivételesen hatásos hűtőrendszer segíti.
Az EQS útja ötmillió tesztkilométeren át vezetett a sorozatgyártásig. A skandináv térség kemény teleitől kezdve a tesztpályák aszfaltján át a közutak és városok dzsungeléig mindenhol kiállta a próbát, beleértve a nagysebességű Nardò tesztpálya kihívását és Dél-Afrika forróságát. A fejlesztés során a mérnökök különösen nagy figyelmet szenteltek az elektromos hajtásláncnak és az akkumulátoroknak, amelyek maguk is több millió tesztkilométert tettek meg a stuttgarti és naberni fejlesztő központokban.
Gyors és kényelmes feltöltés, akár zöld árammal
A Mercedes me Charge ügyfelei 2021-től kezdődően zöld energiával autózhatnak. Ezeken garantáltan megújuló forrásból származó áram lép annak helyére, amelyet az ügyfelek járművükkel a Mercedes me Charge hálózatán keresztül vételeznek. A Plug & Charge funkció megkönnyíti a töltőállomások használatát is: elég csak kompatibilis készülékhez csatlakoztatni az EQS-t, az engedélyezés és a töltés azonnal megkezdődik. A fizetés automatikusan a Mercedes me Charge rendszerén keresztül történik, amely átlátható és jól kalkulálható elszámolást biztosít.
Az EQS forgalmazásának megkezdésekor két modell lesz elérhető, egyaránt a nagyobb, 107,8 kWh-s akkumulátorral. A 400 V-os architektúra akár 200 kW-os töltésre is lehetőséget biztosít, amivel az akkumulátor csupán 31 perc alatt tölthető 10-ről 80 százalékra. Ez 5 perc alatt akár 100 kilométer hatótávot eredményez.
Forrás: Mercedes-Benz Hungária Kft., Fotók: Daimler