Kezdőlap Autók Autóvilág Vérbeli utcai versenyautó lesz a vadonatúj Toyota GR Yaris

Vérbeli utcai versenyautó lesz a vadonatúj Toyota GR Yaris

Az új GR Yaris a vadonatúj Yaris-sorozat csúcsmodellje

A Yaris WRC utcai testvérmodellje, az új Toyota GR Yaris a világ rallyversenyein szerzett tapasztalatok alapján készült. A GR Supra után ez a Toyota második GR védjegyet viselő, világszerte forgalomba kerülő modellje, amelyhez vadonatúj, 1,6 literes, háromhengeres turbómotort fejlesztettek. Teljesítménye 261 DIN lóerő/192 kW, míg a különleges, áramvonalas és könnyű karosszéria 4,9 kg/lóerő tömeg/teljesítmény arányt kínál. Mindehhez vadonatúj, kis tömegű GR-FOUR összkerékhajtás dukál. Nagy teljesítményével és alacsony tömegével ennek a gépnek mindene adott a sikerhez – akárcsak ahhoz, hogy sportos utcai kompakt ferdehátúként lélegzetelállító teljesítményt nyújtson. Lássuk, mit tud még!

Engedelmes autó lett az új Toyota GR Yaris

A mérnökök és fejlesztők az aerodinamika és a súlyelosztás tökéletesítésére, illetve a könnyű szerkezetre összpontosítottak. Az alacsonyabb tetővonalnak köszönhetően az autó jobban hasítja a levegőt; az új 1,6 literes turbómotor hátrébb helyezésével és az akkumulátor csomagtartóba telepítésével pedig jobb lett az autó balansza. Ez jobb vezethetőségben, stabilitásban, és engedelmesebb viselkedésben mutatkozik meg. A háromajtós felépítmény könnyű anyagokból, például szénszálas polimerből és alumíniumból készült elemeket is tartalmaz, így a tömeg/teljesítmény arány lenyűgöző. A platformnak köszönhetően a hátsó tengelytáv szélesebb lehet, ami helyet ad az új kettős keresztlengőkaros hátsó futóműnek. Az oldalsó szerkezeti elemeket is megerősítették, így lehetővé válik a futómű teljes potenciáljának kihasználása. Annak érdekében, hogy az elmélet a gyakorlatban is működjön, a fejlesztés során a Toyota GR Yaris tesztelését professzionális pálya- és rallyversenyzők végezték.

Kupészerű sziluett

Különleges felépítés

Habár az új GR Yaris a vadonatúj Yaris-sorozat csúcsmodellje, a háromajtós karosszéria tetővonala 91 milliméterrel alacsonyabb, ami kupészerű sziluettet kölcsönöz az autónak, és ezt a benyomást tovább erősítik a keret nélküli ajtók. Elölről nézve a látványos hűtőrács és a levegőbeömlők mutatják az autó GR státuszát, míg hátul széles a nyomtáv, és az izmos sárvédők alatt 18 colos könnyűfém keréktárcsák terpesztenek.

A cikk a következő oldalon folytatódik. 

A Toyota GR Yaris mérete B, teljesítménye C kategóriás

A GR Yaris fejlesztésénél a jó menetteljesítmények elérése érdekében kulcsfontosságú cél volt a jó tömeg/teljesítmény arány. A karosszéria túlnyomórészt könnyű anyagokból, például egy új szénszálas polimerből készült; ebből állították elő kompressziós formázással a tetőt. A motorháztetőhöz, az ajtókhoz és a csomagtérajtóhoz alumíniumot használtak. Ennek eredményeképpen a GR Yaris teljesítménye a C kategóriás ferdehátúakéval egyezik, de tömege csupán egy B kategóriás ferdehátúé. Így a gyorsulás 0-ról 100 km/órára alig 5,5 másodperc, és az elektronikusan leszabályzott végsebesség 230 km/óra.

Elölről nézve a látványos hűtőrács és a levegőbeömlők mutatják az autó GR státuszát

Speciális padlólemez és futómű

A Toyota GR Yaris a típus számára kifejlesztett speciális platformon alapul, melyet az új, 2020-as Yarishoz tervezett GA-B platform első, és a GA-C platform hátsó részének felhasználásával alakítottak ki. Ez a megoldás lehetővé teszi az újfajta futómű-kialakítást és a GR-FOUR összkerékhajtás használatát. A speciális padlólemez nagy mértékben hozzájárul az autó kitűnő stabilitásához és vezethetőségéhez. Az új Yaris csatolt lengőkaros hátsó futóműve helyett a GR Yarisban kettős keresztlengőkaros rendszer található. Ennek minden elemét a nagy igénybevételre optimalizálták. Elöl MacPherson rugóstagokat használnak.

A Yaris modellsorozat csúcsára pozícionált GR modell – homologizációs modellként – a következő Yaris WRC versenygép alapjául is szolgál. Az ősszel érkező vérbeli utcai versenyautót ez a rövid kis videó mutatja be: