Kezdőlap Style&Trend Psziché Kerékcsere-para: vajon mennyire talpraesettek a hazai autósok?

Kerékcsere-para: vajon mennyire talpraesettek a hazai autósok?

A legtöbb autósnak megfelelő pótkerék vagy szervizkerék van a csomagtartójában

Bosszantó, kellemetlen és mindig a legrosszabbkor történik – röviden így lehetne összegezni mindazt, ami legtöbbünknek elsőként ugrik be a defektekkel kapcsolatban. A lapos gumi egy átlagos hétköznap sem lesz a napunk fénypontja, egy hosszú hétvégén vagy külföldi utazás során viszont sok kellemetlenségtől kíméljük meg magunkat, ha van nálunk egy pótkerék és azt is tudjuk, mihez kezdjünk vele. A Hankook online felmérése alapján azonban úgy tűnik, a hazai autósok nem jönnek zavarba egy váratlan kerékcsere során.

Lapos gumi: nekiesünk akár az út szélén is

Az autózás alighanem legbosszantóbb velejárója a defekt. Hiába a korszerű összetétel és a legmodernebb gyártási technológia, még a legstrapabíróbb abronccsal is kiszúrhatnak az úttestre szóródott éles tárgyak és alattomos kátyúk. A Hankook online felmérésében arra kereste a választ, hogyan reagálnak honfitársaink, ha lapos gumi miatt a leállósávba kényszerülnek. A válaszok alapján úgy tűnik, hogy az első ijedtség után a hazai autósok gyorsan feltalálják magukat. A megkérdezettek 73 százaléka – zömében férfiak – a helyszínen, saját kezűleg cserél kereket, ha a szükség úgy hozza.

Pótkerék vagy javítókészlet?

Mivel a pótkerék nem kötelező tartozék és ezért sok autóból hely- és költségtakarékossági okokból hiányzik, defekt esetén a javító szettet is bevethetjük – kisebb, felületes sérülések helyszíni javítására szolgál. A javítókészlet ennek ellenére nem igazán népszerű itthon. Noha a megkérdezettek 62 százaléka tudja, mikor lehet ezt a megoldást alkalmazni lapos gumi esetén, csupán 15 százalék tart egy szettet a csomagtartóban váratlan kerékcsere esetére. A válaszadók 13,6 százaléka ugyanakkor még nem is hallott a javítókészletről. Közel negyede pedig nem tudja használni.

Inkább nekiesünk a szerelésnek, semmint, hogy segítséget kérjünk az út szélén integetve; fotó: Freepik

A Hankook minikutatásából az látszik, hogy a magyar gépjármű-tulajdonosok inkább a legrosszabb eshetőségre készültek fel. A megkérdezettek 70,5 százalékának megfelelő pótkerék vagy szervizkerék van a csomagtartójában, a válaszadók fele (52 százaléka) pedig gyakorlatban is használta már a tartalék abroncsot. Ha azonban nem boldogulunk a váratlan kerékcsere során – például mert az emelő megsérült –, és meg kell várnunk a segítséget, nem árt, ha van egy kis „mentőcsomag” az autóban. A felmérés szerint a magyarok a kényszerpihenővel már kevésbé számolnak. A megkérdezettek csupán harmada (35,9 százaléka) készült fel minden eshetőségre. 33 százalékuk pedig csak vizet és takarót tart az autóban baj esetére. 31,1 százalék viszont úgy döntött, inkább kiböjtöli azt az időt, amíg a segítség megérkezik.

A cikk a következő oldalon folytatódik, ahol az öntömítő abroncsokkal foglalkozunk bővebben.

Defekttűrő vagy öntömítő abroncs?

Ha megkímélnénk magunkat az út szélén rögtönzött, váratlan kerékcsere miatti bosszúságtól, a megoldást a defekttűrő vagy öntömítő abroncsok jelenthetik. Ezek a típusok egyelőre kevésbé elterjedtek. A válaszadók közel 53 százaléka hallott már az ilyen típusú abroncsokról, de még sosem használt hasonlót. A defekttűrő technológiával készült abroncsok előnye, hogy a sérülést követően megállás nélkül eljuthatunk a legközelebbi műhelyig – és nem tovább. Ennél is kényelmesebb megoldást kínálnak az öntömítő abroncsok, mint amilyen a Hankook Ventus Prime2 Sealguard abroncsa. Az innovatív technológiával gyártott öngyógyító gumi lényege, hogy egy speciális réteggel vonják be a futófelület belsejét. Ez a tömítőpaszta zárja el a levegő útját a sérülést okozó tárgy eltávolítása után, és a köpeny élettartamáig 100 százalékos védettséget nyújt.

Aki nem fog hozzá a kerékcseréhez saját maga, az ismerősöket vagy autószerelőt hív; fotó: Freepik

Számíthatunk egymásra váratlan kerékcsere során

A hazai autósok kiváló problémamegoldó képességét mutatja, hogy nagyon kevesen, a felmérésben résztvevők alig 2 százaléka próbál az út szélén integetve segítséget kérni: aki nem fog hozzá saját maga, az ismerősöket, autószerelőt vagy trélert hív. A helyzet azonban akkor sem reménytelen, ha senkit nem érünk el telefonon: a válaszadók 69 százaléka ugyanis készségesen nyújt segítséget a bajbajutott autóstársnak, bár a válaszokból kitűnik, hogy ilyen eshetőségre nagyon ritkán kerül sor. A kerékcsere ugyan ettől még nem lesz a kedvenc időtöltésünk, mégis jó tudni, hogy szorult helyzetben nemcsak magunkra, hanem egymásra is számíthatunk.