18 éves kora óta van jogosítványa, 4 évig rallycrossozott. Sok autót vezetett már: versenyautót, tuningolt autót, klasszikusokat, Amerikában rokonoknál nagy benzintemető országúti cirkálót. Svájcban luxusautót, kis teherautót, kis buszt, kabriót, sőt még egy négy kerék kormányzású Hondája is volt. Ma éppen taxisofőrként járja Budapest utcáit Varga Andrea, nem is akármivel. Az első budapesti Tesla taxi tulajdonosával beszélgettünk.
Milyen érzés egy Teslát vezetni?
A Tesla több mint egy autó, egy életérzés, ahogy a kabriózás, vagy a motorozás. Semmivel sem összehasonlítható érzés az elektromos autózás. A magam módján eddig is tettem a környezetvédelemért, de nem többet, mint bárki. Ma már el sem tudom képzelni magam egy fosszilis autóban. Eddig nem éreztem a szmogot, a füstöt a városban, ma már minden jobban zavar. Talán olyan lehet ez, mint amikor valamelyik érzékszervünk megsérül és helyette a többi még érzékenyebb lesz. Kicsit így érzem magam a Teslában: minden füstöt, szagot sokkal erősebben érzek, mint előtte. De ezzel a párom is így van, úgyhogy lehet, hogy Elon Musk valamivel hipnotizálja a Teslásokat.
Teslával járni életérzés. És milyen taxizni vele?
Ez a sárga szín olyan feltűnővé teszi az autót, hogy az is megnézi, akinek ezüstben fel sem tűnne. Kicsit büszke vagyok – na jó nem kicsit – hogy egy ilyen autóval dolgozhatok. Jó érzés, amikor beszáll egy utas és megdicséri az autót, mondjuk ez inkább a külföldiekre jellemző. A magyarok közül soknak fel sem tűnik, miben ülnek, vagy nem is tudják, mi az a Tesla. Esetleg hallottak róla, de nem tudják, hogy ez egy teljesen elektromos kocsi. Van olyan utas is, aki kiugrik a bőréből örömében, hogy végre sikerült kifognia a Tesla taxit. Volt olyan, hogy megrendelt valaki, majd az összes ismerőse eljött velünk és inkább kocsikáztunk címről-címre, csak hogy ők is utazhassanak a Teslával.
Persze van pár ritka eset, amelyekről nem szívesen beszélek, ami irigységnek, rosszindulatnak, vagy csak férfi sovinizmusnak tudható be, nem tudom. Ilyenkor csak hallgatom, hogy milyen hibái vannak a kocsinak, mennyire környezetszennyező és egyébként is halálra van ítélve az elektromos autózás, micsoda butaság elektromos autóval taxizni.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Miért pont Tesla taxi?
Elektromos taxiban gondolkodtunk, a párom Teslát akart, mondván ezzel az autóval egyedi megrendeléseket is ki tudunk elégíteni. Így, ha már az eddigi két taxink helyett egy autónk lesz, akkor az érje meg azt az áldozatot, amit hozunk azzal, hogy egymást váltva dolgozunk. Egészen mostanáig ketten vezettük, júliustól viszont már csak én dolgozom vele, lett egy másik elektromos autónk, egy Hyundai Ioniq.
A másik érv, amivel még meggyőzött a Tesla, az a hatótáv volt. Valamint majdnem ennyibe került volna egy teljesen új elektromos autó (használt autó még alig van eladó, ami megfelel a taxi előírásoknak), amire még várni is kellett volna, rövidebb hatótávval, kisebb utas- és csomagtérrel, kevesebb lehetőséggel, mint amit egy Tesla jelent.
Sokakban felmerül a kérdés, megéri-e egyáltalán Teslával járni. Na, de még taxizni is?
Ezt inkább úgy kérdezném, hogy megéri elektromos autóval taxizni? Mikor mi papíron számolgattunk, hogy mennyibe kerül egy taxi fenntartása egy évben, még a legoptimálisabb üzemanyag fogyasztással és minimális szervizköltséggel számolva, éves amortizációkat kalkulálva, fizetős töltéssel számolva is nagyon megéri elektromos autóval taxizni. De egy vállalkozás-kockázatelemző ezt jobban le tudja vezetni, hogy milyen autóval éri meg taxizni.
Szerintem inkább az a kérdés, hogy melyik elektromos autóval éri meg a legjobban. A mi üzleti tervünkben a Tesla jött ki nyertesen. Nincs 10 ezer km-enként olajcsere, önindító, váltó, kuplung és még sok-sok alkatrész, ami egy taxinál kopik. Futómű az van, de az minden autóban van.
Legviccesebb sztorid taxisként a Teslával?
Talán, ami a leggyakrabban előfordul a Tesla taxi korszakom óta, az az, hogy a legtöbb ember nem tud sokat az elektromos autókról. Gyakran elhangzik, hogy jó, de ha lemerül az akkumulátor, akkor hogy megyek el a töltőig? Egyrészt, amíg üzemanyagos autóm volt akkor is talán egyszer fordult elő, hogy kifogyott az üzemanyag. Miért lenne ez másképp egy elektromos kocsival? Ha lemerül, akkor vontatni kell a töltőig, de ez nem valószínű, hogy elő fog fordulni. Hiszen kiírja az autó, hogy mennyit tudok még menni vele, ahogy a fosszilis autókon is van üzemanyag szint jelzés. A töltőhálózat pedig amúgy is rohamléptekben fejlődik.
Mennyire találkozol a hétköznapokban taxis sztereotípiákkal?
Nap, mint nap belebotlok a neten olyan kommentekbe, ahol megy a „taxisozás”. Személyesen is több ilyenbe belefutottam már. Kicsit bánt, hogy ilyen a taxisok megítélése. Ugyan egy fecske nem csinál nyarat, de próbálok jobb benyomást kelteni az utasoknál. Igyekszem úgy dolgozni, hogy lássák, igenis van olyan taxis, aki szereti, amit csinál. Aki szívesen csacsog bármiről, autókról, utazásról, divatról, zenéről, ételekről, egyedül a politika a tabu téma nálam.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Nőként taxizni sokak szerint veszélyes, nem is tipikus női szakma. Tapasztaltál ezzel kapcsolatban megkülönböztetést akár az utasok, akár a többi taxis részéről?
Veszélytelenebb taxizni, mint mondjuk egy vendéglátóhelyen állni a pult mögött, dohányboltról ne is beszéljünk. Lehet nem tipikus női szakma, (bár külföldön nagyon sok női sofőr van, nemcsak taxisként, hanem például kamionsofőrként is,) viszont ha az ember lánya egy olyan cégnél van, mint a Bolt (korábban Taxify – a szerk.), akkor kicsit talán jobban elfogadják. Startup cég, posztkommunista berögződések nélkül, úgy gondolom, itt egyenlők az esélyeink nőként.
Megkülönböztetést természetesen tapasztaltam az utasok részéről, például az arab országokból érkezők kevésbé fogadják el, hogy egy nő mellé kell beülniük. Szerencsére ez a ritkább eset, a női utasok pedig kifejezetten szeretnek női sofőr mellé beülni. Mellém beülnek az anyós ülésre is akár, férfi kollégáknál inkább hátra.
Kollégák részéről vegyes a fogadtatás. Az idősebb, „öreg róka” taxisok kevésbé fogadják el, hogy már nők is taxiznak, azt meg, hogy Teslával… ezért szemmel ölés jár. Azért szerencsére nem ez az általános, de ahogy minden munkakörben, itt is van rivalizálás a kollégákkal.
Miért pont a Boltot választottad a Teslával?
Nyilván bármelyik cég szívesen vette volna, ha Budapest első Tesla taxija náluk dolgozik, hiszen ennek elég jó marketingértéke van. Viszont úgy gondoltuk, hogy ez az autó igazán egy startup cégbe való. Nem beszélve arról, hogy maga a Tesla is egy startup gyermeke. Egy dinamikusan fejlődő cég a Bolt, így úgy gondoltuk, hogy ez a legjobb választás az autónak, de nekünk is, jelenleg a budapesti taxitársaságok közt a legrugalmasabb és legkötetlenebb munkavégzési feltételek itt vannak. Azért is szeretek velük dolgozni, mert itt én döntöm el, hogy hova megyek utasért és hova nem, így a kétes fuvarokat, környékeket nem kell bevállalnom.
Szinte mindent vezettél már, ami négy keréken gurul, sőt még kamiont, buszt, teherautót is. Ilyen múlttal a hátad mögött, milyen sofőrnek tartod magadat?
Úgy gondolom, mára egy higgadt, kiegyensúlyozott sofőrré váltam, de ez nem volt mindig így. Sokkal bevállalósabban vezettem 20-25 évvel ezelőtt. Ma már nagyon ritkán „gurul el a gyógyszerem”, ha például szerencsétlenkednek előttem. Bár azért a Tesla elég komoly adu ász, felszította a bennem lévő parazsat és gyakran nincs kedvem kivárni egy közlekedési szituáció végét. Inkább ha lehetőség van rá, akkor egy kis elektron-fröccsel odébb állok.
Andrea sárga Teslájának saját Facebook oldala is van, ahol egyéni fuvarrendelésre is van lehetőség. A Tesla taxi pedig garantálja a stílusos megérkezést!