Toyota Thums

A Toyota bejelentette, hogy az általa kifejlesztett Teljesen Emberi Modell a Biztonságért (THUMS) nevű szoftvert 2021 januárjától ingyen hozzáférhetővé teszi. A THUMS egy virtuális emberitest-modellező szoftver. Lehetővé teszi a járműbalesetek által az emberi testben okozott sérülések számítógépes elemzését. A THUMS ingyenes – és ezáltal sokkal gyakoribb – alkalmazásától azt várja a vállalat, hogy tovább javul majd az autók biztonsága.

Sokkal részletesebben elemezhetők a baleseti sérülések

A 2000-ben megalkotott THUMS a világ első olyan szoftvere volt, ami virtuális modellt alkotott az emberi testről. A rendszer legújabb, 6. változatát tavaly mutatták be. Ez összegezte mindazt a rengeteg fejlesztést, amelyek fokozatosan jelentek meg a korábbi programokban, új meg új modellekkel (nemekkel, korosztályokkal, eltérő csontozatokkal, aggyal, belső szervekkel és izomzatokkal) tökéletesítve a szoftvert. A valós töréstesztekhez használt dummykhoz képest a THUMS-sel sokkal részletesebben elemezhetők a baleseti sérülések. Precízebben modellezi ugyanis az emberi test formáit és teherbírását. A számítógépes szimulációk további előnye, hogy rengeteg különféle ütközési minta értékelhető ki velük, nem beszélve arról, hogy a valós töréstesztekkel együtt alkalmazva drámai mértékben csökkentik a fejlesztési munka idejét és költségét.

Toyota Thums szoftver
Ha többen használják a szoftvert, azzal az egész autóiparban tovább javíthatjuk a járműbiztonságot

A THUMS fejlődése

A THUMS eszközt jelenleg mintegy 100 autógyártó, alkatrész-gyártó, egyetem, kutatóintézet és egyéb intézmény alkalmazza Japánban és a tengerentúlon. A szoftver számos különböző biztonsági technológia kutatásához és fejlesztéséhez használható, legyen szó akár biztonsági övekről, légzsákokról vagy olyan jármű-struktúrákról, amelyek gyalogosgázolásnál mérséklik a sérülés veszélyét. Immár az autók biztonságát kiértékelő szervezetek is azt fontolgatják, hogy a jövőben virtuális teszteket is végeznek a THUMS segítségével.

Az ingyenessé tétellel várhatóan nemcsak egyre több helyen használják majd a szoftvert a járműbiztonsági kutatásokhoz, hanem maga a program is tovább tökéletesedik, mivel a felhasználók hozzáteszik és másokkal is megosztják majd saját fejlesztéseiket. Ha többen használják, azzal az egész autóiparban tovább javíthatjuk a járműbiztonságot, és hozzájárulhatunk a baleseti sérülések és halálesetek számának csökkentéséhez, vagyis a biztonságosabb társadalom megteremtéséhez.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •