Kezdőlap Autók Autóvilág Három supercar Észak-Európából, amelyektől leesik az állad

Három supercar Észak-Európából, amelyektől leesik az állad

Egy ritkánál is ritkább svéd hiperautó - Koenigsegg CCXS

A sportautó gyártókról valahogy mindig az olaszok, németek, angolok, amerikaiak, esetleg a japánok jutnak eszünkbe. Pedig Észak-Európa is büszkélkedhet egyedi sportkocsi márkákkal, nem is akármilyenekkel! Íme, három skandináv supercar, amelyeket az öreg kontinens északi országainak köszönhetünk.

1. Koenigsegg: 400 km/óra feletti száguldás

Egy gyönyörű plug-in hibrid Koenigsegg Regera a 2019-es Genfi Autószalonon (fotó: DMB)

Egészen biztosan a legismertebb észak-európai supercar márka a Koenigsegg, amelyből Magyarországon mindössze egyetlen egy darab található. Már-már nem is superautók, hanem inkább hiperautók készülnek a márka svédországi gyárában. A Koenigseggek többsége ugyanis több mint 400 km/órás végsebességre képes. Sőt, Niklas Lijla tesztpilótának a 450 km/órát is sikerült túllépnie egy sebességrekord döntés kapcsán egy Koenigsegg  Agera RS modellel.

A svéd exkluzív luxusautó márkát 1994-ben alapította egy köztudottan autóimádó svéd üzletember, Christian von Koenigsegg. Az első svéd supercar azonban csak nyolc évvel később gördült ki a gyárból. Az ängelholmi üzemben körülbelül húsz autót készítenek évente. Mindenképpen szeretnék ezt a számot feltornázni, a cél az évi száz darab lenne. Erre minden esélyük megvan, néhány éve ugyanis bejelentették, hogy a jövőben az elektromos autózás piaca felé is nyitnak.

2. Zenvo: évente csak öt darab készül belőle

Zenoo TSR-S: idén mi is testközelből megcsodálhattuk a Genfi Autószalonon

A dán Zenvo supercar autókból évente mindössze öt darabot gyártanak. Ezeknek a nagy teljesítményű sportkocsiknak szinte minden porcikája kézzel készül, kezdve a legapróbb alkatrészektől a nagyobb, külső elemekig. A design teljes mértékben dán formaterv. Könnyen felismerhető merész, már-már agresszív formáiról, ami az északi stílustól valljuk be, kissé távol áll. Az első prototípus tervéről már 2004-ben döntöttek, de az autó építését végül csak 2006-ban kezdték meg. 2008-ra elkészült az első Zenvo ST1 supercar, 2009-ben pedig végre a nagyközönségnek is bemutatták.

A Zenvo modellek végsebessége 380km/óra körül mozog, így gyorsaságban is simán utolérik a nagy versenytársakat. Inkább élményautók, mint versenyautók, a kényelmi és luxus funkciók széles tárháza sem hiányzik a Zenvo modellekből.  A márka egyre sikeresebb, mára a nemzetközi autókiállítások elengedhetetlen szereplője.

3. Toroidion: a legerősebb elektromos supercar a világon

Jól áll a kék az első finn szuperautónak (Fotó: Toroidion)

A finnek sem akarnak kimaradni a jóból, ám egyelőre csak egy koncepcióautóval készült el a feltörekvő Toroidion. A 21. század kihívásaira és trendjeire reagálva rögtön egy elektromos szuperautót alkottak, ami az 1MW nevet kapta. Az első Toroidion supercar teljes egészében finn találmány, mind a motor, mind a formaterv és az autó is kizárólag Finnországban készült. A csúcstechnológiás sportkocsi a Bugatti és a Koenigsegg méltó versenytársa lehet. Jelenleg a világ legerősebb 1000 kW-os elektromos szuperautója, végsebessége 400km/óra.

A fejlesztő csapat tagja Mika Salo, híres autóversenyző is. Az egykori Forma 1-es pilóta nemcsak a több mint 40 éves versenyzői tapasztalatával járult hozzá az egyedülálló elektromos supercar kifejlesztéséhez, hanem befektetőként is. 2019 elején már arról szóltak a hírek, hogy megkezdődött a Toroidion autók gyártása. Megrendelés alapján várhatóan összesen 75 darab készül belőle.

A magyarországi supercar tulajdonosok minden évben összegyűlnek, hogy megmutassák egymásnak és a nagyközönségnek csodálatos autóikat. Az eseményre mi is ellátogattunk, a kiállított szépségekről készített galériánkat te is megnézheted ide kattintva.