Nemrég adtuk hírül, hogy a 2017 óta eddig 150 000 példányban elkelt Kia Stonic felfrissült – új, magas hatásfokú, tiszta és takarékos üzemű ‘Smartstream’ hajtásláncokkal gazdagodott. És most itt a Stonic GT Line, ami a Kia vonalak legsportosabb elemeiből építkezik látványos és feltűnő külső és belső megjelenéssel, valamint egyedi GT Line részletekkel. A Stonic család más tagjaihoz hasonlóan a GT Line is elérhető lesz kéttónusú fényezéssel, és többféle hajtáslánccal, köztük Hybrid 48V rendszerrel is. De nézzük egy kicsit bővebben, hogy mit is tud ez a sportos Kia.
GT-s külső
A Kia nagyteljesítményű GT modelljei (a Stinger, a Ceed GT, és a ProCeed GT) által inspirált GT Line vonalak sportosságot visznek a Stonic praktikus formáiba. Az új lökhárítók már önmagukban is határozottabbá, sportosabbá teszik a Stonic kiállását. Elöl újak az integrált LED-es ködfények, a három, határozott vonalú légbeömlő és az alsó rész fémbetétje is. A tigrisorr hűtőmaszk megjelenése szintén egyedi, a külső visszapillantók háza pedig fekete. A GT Line modellek fényszórói alapáron LED-esek, jellegzetes világítási képpel. A hátsó rész legfeltűnőbb eleme a kettős kipufogóvéget és diffúzort imitáló lökhárító, a csomagtérfedélen pedig ott a GT Line jelvény.
A többi Stonichoz hasonlóan a GT Line-nál is különleges hangsúlyt kap a modell személyreszabhatósága. A kéttónusú fényezés népszerűségét mi sem jelzi jobban, mint hogy az eddig értékesített Stonicok kétharmada ilyen megjelenéssel talált gazdára. Természetesen a GT Line is elérhető így, piactól függően az alapmodellek vásárlói akár 15 féle tető- és karosszériaszín-kombinációjából választhatnak. A GT Line ezt a választékot megtartva még tovább fokozza a látványt, hiszen a kéttónusú modelleken az első lökhárító légbeömlői is a tető kontrasztos színét kapják. Valamennyi Stonic GT Line 17 colos könnyűfém keréktárcsákkal érkezik.
Egyedi utastéri részleteket kapott a sportos Kia Stonic
A Stonic GT Line utastere is sportosabb az alapmodellekénél. A legfeltűnőbb eltérés a szénszál hatású műszerfali burkolatok megjelenése, ilyeneket a többi kivitel nem kaphat. Az új modellváltozat ülései is újak és egyediek: borításuk fekete szövet és szintetikus bőr kombinációja, fehér szegélyvarrásokkal és fehér tűzéssel. A perforált bőrrel bevont D formájú, GT Line logós kormány varrása kontrasztos, és a főműszerek közötti 4,2 colos kijelző is új.
A többi Stonic modellhez hasonlóan a GT Line-hoz is elérhetők a Kia legújabb infotainment és konnektivitási szolgáltatásai és technológiái. A középkonzol 8,0 colos érintőképernyőjén a márka legfrissebb infotainment rendszere fut, az UVO Connect második generációjával. Az új rendszer Display Audio-val és műholdas navigációval is elérhető felszereltségtől függően. Kiviteltől függetlenül az autóhoz akár egyszerre két okostelefon is csatlakoztatható, az egyik telefonként és médialejátszóként, a másik pedig médialejátszó üzemmódban. A Display Audio-val felszerelt modellekben vezeték nélkül is működik az Apple CarPlay és az Android Auto.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Különleges szolgáltatások városi autózáshoz
Kia második generációs UVO Connect telematikai rendszere több különleges szolgáltatást is kínál- Például forgalmi információkat, időjárás előrejelzést, érdekes helyeket, üzemanyagárakat, valamint a közeli parkolóhelyek elérhetőségét és árait. A hangfelismerő szolgáltatás segítségével a felhasználók szóban is utasíthatják a rendszert, címet, vagy helyet diktálhatnak a navigációnak. De kérhetnek időjárási információkat, sőt, akár szöveges üzeneteket is küldhetnek. Az új online navigáció minden korábbinál pontosabban képes kiszámítani az érkezés várható idejét. A Last Mile Navigation szolgáltatással pedig akkor is folytatható a célbavezetés, ha az autót már leparkoltuk. Ez a funkció különösen olyan zsúfolt városi környezetben hasznos, ahol a parkolóhelyek általában távolabb esnek a városközpontoktól.
Turbós benzinesek és Hybrid 48V hajtáslánc
Az új Stonic GT Line a Kia friss Hybrid 48V ‘EcoDynamics+’ hajtásláncával is elérhető. Ebben egy ‘Smartstream’ sorozatú 1,0 literes T-GDi (turbós és közvetlen befecskendezéses) benzinmotor dolgozik együtt a 48V-os elektromos segédhajtással. A benzines és az elektromos hajtás együtt nem csak dinamikus, de takarékos is. A villanymotorként is működő generátor a motorfékben összegyűjtött mozgási energiákat egy kompakt méretű, 48V-os lítiumion-polimer szerkezetű akkumulátorba gyűjti, és gyorsításkor közvetlenül a benzinmotor főtengelyére behajtva adja vissza. Ettől egyszerre javul a rugalmasság, és csökken a károsanyag emisszió. A generátoros hajtás, és az áramtermelés közötti átmenet észrevehetetlenül finom és egyenletes.
Az új Smartstream benzinmotor vezérlésének időzítése, és szelepeinek nyitvatartási ideje is folyamatosan változó, így a működés és az égési folyamatok mindig pontosan a pillanatnyi teljesítményigényhez igazíthatók. Az 1,0 literes háromhengeres erőforrás 100 és 120 lóerős kivitelben is elérhető, mindkettőhöz jár a Drive Mode Select kapcsoló, választható ‘Eco’, ‘Sport’ és ‘Normal’ üzemmóddal.
Így működik a Stonic GT Line kuplungpedálja
A Stonic GT Line alapfelszereltségének része a Kia új, intelligens kézi sebességváltója (az iMT) is, a hétfokozatú duplakuplungos erőátvitel (7DCT) pedig rendelhető. Az iMT ötletes mechanikus kuplungpedál-kapcsolat nélküli (clutch-by-wire) rendszere hatásosan hozzájárul a fogyasztás csökkentéséhez is, miközben használatával nem csorbul a kézi kapcsolások szabadsága és élvezete. Az iMT-ben a kuplungpedál mozdulásakor elektronika működteti a tengelykapcsolót. A Hybrid 48V hajtáslánccal együttműködve, így a benzinmotor jóval korábban leállítható (már az autó gurulása közben is), mint a Kia hagyományos startstop rendszereivel. A motor menet közbeni leállításával működő úgynevezett vitorlázásra Eco üzemmódban mindkét sebességváltó képes, akár 125 km/h sebességig. A motor minden esetben azonnal újraindul, amint a vezető bármelyik pedált megnyomja. A Stonic GT elektromos segédhajtás nélkül is elérhető, az 1,0 literes T-GDi motor 100 lóerős változatával, hatfokozatú kézi-, vagy hétsebességes duplakuplungos (7DCT) sebességváltóval.
A Stonic GT Line gyártása októberben indul Koreában, a Sohari üzemben. Az európai értékesítés 2020 negyedik negyedévében kezdődik.