új Kia Stonic
- A felfrissített Stonic 2020 harmadik negyedévében érkezik meg az európai piacokra

Bemutatták a Kia Stonic alaposan felfrissített új változatát, ami új, magas hatásfokú, tiszta és takarékos üzemű ‘Smartstream’ hajtásláncokkal gazdagodott. Ezek sorában a Hybrid 48V ‘EcoDynamics+’ rendszer, és a márka friss fejlesztésű intelligens kézi sebességváltója is megjelent.

A Kia Stonic 2017 végén jelent meg Európában, és gyorsan a márka negyedik legsikeresebb modelljévé lépett elő (a Ceed, a Sportage és a Picanto mögött). Eddig összesen több mint 150.000 darab talált belőle gazdára.

Új hajtáslánc intelligens kézi sebességváltóval

A felfrissített Stonicban a Kia új, EcoDynamics+ benzinmotoros Hybrid 48V hajtáslánca is megjelenik. Ebben a márka 1.0 literes, közvetlen befecskendezéses, turbós (T-GDi) háromhengerese dolgozik együtt a 48V-os elektromos segédhajtással. Az eredmény: kiváló hatásfok és dinamikusabb viselkedés a hagyományos hajtásláncokban veszteségbe menő energiák megtakarításával, majd újbóli felhasználásával. A rendszer a motorfék-energiákat saját 48V-os akkujába gyűjti, és a hagyományos fogyasztókat is ellátó szíjhajtású generátort gyorsításkor motorként dolgoztatva segíti a benzinmotor munkáját. Ugyanakkor a benzinmotor a hagyományos startstop rendszerekhez képest többször és hosszabb ideig leállhat (a generátor startstop üzemben a benzinmotor indításának feladatát is átveszi), ami további megtakarítást jelent.

A Kia Stonic villanymotorként is működtethető generátorja automatikusan, a hajtáslánc igényeitől függően kapcsol áramtermelésből motorüzembe. Gyorsításkor szíjhajtásán keresztül közvetlenül a benzinmotor főtengelyére hajt be. Így csökken a belsőégésű gép terhelése, vele együtt a fogyasztás, illetve az emisszió is. Motorfékben generátorként dolgozik a rendszer és emelt gerjesztéssel egyszerre tölti a 12V-os fedélzeti és a 48V-os hajtáslánci akkut.

kia stonic felfrissítve
A frissítés célja a modell piaci pozíciójának megerősítése az európai piacon

Az új Smartstream motor a Kia Stonic korábbi, Kappa sorozatú 1.0 l-es T-GDi benzinesét váltja le. A friss háromhengeres folyamatosan változó vezérlésű (CVVD), így a motorirányítás az égésfolyamatokat mindig a pillanatnyi teljesítményigényekhez igazíthatja. Az új Smartstream motorok teljesítménye azonos a korábbiakéval (100 és 120 LE), de a sebességváltó típusától függően forgatónyomatékuk kissé megnőtt. A 120 LE-s változat hétfokozatú duplakuplungos sebességváltóval a korábbinál 16%-kal több, összesen 200 Nm nyomatékot szolgáltat.

Az új EcoDynamics+ hajtáslánc a 100 és a 120 LE-s motorváltozattal egyaránt elérhető, és Drive Mode Select kapcsoló is jár mindkettővel (Eco, Sport, és Normal beállítás választható).

Ezt tudja a Kia Stonic új sebességváltója

Az EcoDynamics+ modellek a Kia új, intelligens kézi sebességváltójával (IMT) is megrendelhetők. A tisztán elektronikus tengelykapcsoló működtetésű (clutch-by-wire) erőátvitellel a Hybrid 48V hajtás hatásfoka tovább nő, így a CO2 kibocsátás is csökken. Az új váltó további előnye, hogy meghagyja a vezetőnek a kézi kapcsolások szabadságát, és élvezetét. Az IMT váltó kuplungműködtetése teljesen mechanikus kapcsolat nélküli, tisztán elektronikus. Használatával a benzinmotor korábban leállítható, mint a hagyományos startstop rendszerekkel, így csökken az üzemanyag-fogyasztás.

ülések a stonicban
Így néz ki belülről a frissített modell

Mindkét sebességváltó (az IMT és a 7DCT is) képes fogyasztás nélküli “vitorlázó” üzemmódra is. Ez az üzemmód akár 125 km/h-s sebességig is működőképes, a motor azonnal újraindul, amint a vezető hozzáér bármelyik pedálhoz.

A cikk a következő oldalon folytatódik. 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
1
2
3