A több, mint 80 évnyi autóipari múlttal büszkélkedő Nissan logó elképesztő fejlődésen ment keresztül az évek során. Márkaidentitása azonban mit sem változott. A Nissan ma is ugyanúgy a „Nap terméke”, mint majd egy évszázaddal ezelőtt.
Az örök érvényű Nissan jelkép
A japán karakterekkel írott Nissan lefordítva annyit tesz: Naptermék, avagy a Nap születése. Története pedig a 30-as években kezdődött. Yoshisuke Aikawa egyesítette a Tobata Foundry Co., Ltd. holdingját a Nihon Sangyo és Dat Motorcar Co. cégekkel. Így jött létre egy közös fúzió, melynek eredménye a Nissan névre keresztelt vállalat lett. A megalakult cég együttesen kezdte el árulni a Nissan és Datsun járműveket. Ehhez azonban szükségük volt egy márkalogóra, amelyet ekkora még a Datsunk dizájnjából örökítettek át. Felhasználták a márka emblémájának motívumát és stílusát is. Így jött létre az első logó: egy kék téglalap és a márkanév bevésett fehér betűkkel, valamint egy vörös kör a háttérben, ami a felkelő Napot szimbolizálta.
David Bihanic professzor, a grafikai szimbolizmus szakértője később megerősítette, hogy már az első márkalogó is emblematikusan utal a márka japán gyökereire, mely rokon értelmű a japán zászlón jelen lévő vörös koronggal. Az első márkalogót egészen az 1970-es évekig használták. Azóta összesen négy újra-vizionálás történt, de mégis mindegyik logó meg tudta tartani szerves kapcsolatát a cég örökségével és kultúrájával.
Eltérő Nissan logó, eltérő embléma
Ahogyan a járművek egyre inkább fejlődtek az évek múlásával, megjelent egy új igény is. Az autógyártók szerették volna, ha a járműveken szereplő márkaemblémák kortárs stílusban tükrözik a nevüket, elválasztva a stabilabb, tradicionális márkalogótól. A Nissan pedig igyekezett mindent megtenni, hogy elégedettséget érjen el, ezért emblémák egész sorát vonultatta fel, eltérő grafikai stílusokban.
A Nissan emblémák legjobb példái a 20. század közepéről származnak. A formális, nagybetűs NISSAN embléma megszokottá vált az 50-es években, ám mégis felváltotta a dőlt betűstílus a 60-as években. Ez a változás a mozgalmasság érzetét adta egy olyan időszakban, ahol az autóbirtoklás vágya virágzott és a személyes szabadság felértékelődött. Az 1960-as években megjelent logó esetében már a nagybetűs N-t is elhagyták.
A Nissan logójának története a következő oldalon folytatódik.
Az elkövetkezendő évtizedek újabb változást kívántak. A trend a pimasz, üzlet-fókuszú 80-as évek irányába változott. Ez volt az individuális státusz és az önkifejezés korszaka, mely a vastag betűtípusú, csillogó, metál emblémák felemelkedését hozta. Ezek sokszor régiónként, akár modellenként is változtak.
A végső márka születése
A cég számára nagyon hamar világosság vált, hogy amennyiben erős, globális márka-jelenlétet szeretnének elérni, egységes vizuális identitásra van szükség. Így jelent meg metál, egyszínű dizájnnal 2001-ben az új logó. Az új formaterv a modern ipar szimbólumaként tört be a piacra, és ettől kezdve egységesen jelen volt minden Nissan modellen. Bihanic professzor magyarázata szerint az indusztriális stílusú dizájn, mely a 2001-es frissítésen szerepelt „elterjedté vált szinte minden autógyártónál: 3D kiemelés, vékony betűvastagság és metálszürke, mely árnyék és tükröződés effektet biztosított”.
A 2020-as évekbe lépve újabb korszakhoz érkezett el a világ és a Nissan egyaránt. Kezdetét vette az elektronikus világ fejezete. A Nissan egy új, leegyszerűsített logóval mutatkozott be, mely büszkén szerepelt elsőként a vadonatúj zéró-emissziós Nissan Ariya orrán. Az új márka egy karcsúbb, egyszínű „flat” 2-D formátumot alkalmaz, vékonyabb vonalakkal és élesebb definícióval. Ennek ellenére, az ismerős „Nap korong forma a Nissan felirattal a közepén” koncepciónak köszönhetően az örökség továbbra sincs elfeledve. Tsutomu Matsuo, a Nissan haladó-dizájn részlegének helyettes igazgatója szerint: „Az új Nissan logó a múltbéli változatokból átemelt vezérüzenetet kommunikálja: Ha erős, eltökélt a hited, ezzel akár a Napot is meghódíthatod.”
A Nissan logó 2020-as megtestesülése sokkal inkább egy evolúció, mintsem egy teljesen új megtestesülés. A cég Nissan Intelligent Mobility-n keresztül a zéró-emisszió világ felé tartó, folyamatban lévő utazásáról beszél, miközben megtartja az innováció és a hagyomány szellemét.
Ha érdekel, nekünk hogy tetszett a Nissan elektromos autója, olvasd el tesztünket: Nissan Leaf: teszteltük Európa legnépszerűbb e-autóját!
Sőt, tudtad, hogy Dobó Kata a Leaf márkakövete? Interjúnkat itt találod: Dobó Kata kislánya szerint menő, hogy az anyukája elektromos autót vezet