Kezdőlap Koronavírus Meddig tart még a járvány? Hogyan változtak a vásárlási szokásaink?

Meddig tart még a járvány? Hogyan változtak a vásárlási szokásaink?

Fotó: Glix.hu

Mikorra várható  koronavírus-járvány vége Magyarországon? Hogyan változtak az elmúlt hetekben a bevásárlási szokásaink? Ilyen és hasonló kérdésekre kereste a választ a Nielsen. A kutatás alapján a magyarok egyharmada arra számít, hogy a COVID-19 koronavírus 4-6 hónapon belül véget ér, 5 százalék szerint viszont 12 hónapnál is tovább tart, derült ki a reprezentatív felméréséből. A kutatás arra is rávilágított, hogy rövid idő alatt jelentősen megváltoztak a fogyasztási szokásaink. Ez pedig abban nyilvánult meg, hogy alkalmazkodva a járványügyi korlátozásokhoz, egyre többen döntenek az online élelmiszer-rendelés mellett.

Közel van már a koronavírus-járvány vége?

A Nielsen kutatás alapján a németek 31%-a, a hollandok 26%-a szerint a vírus hosszú távon (12+ hónap) velünk marad. Ezzel szemben az európai járvány epicentrumának számító Olaszországban a válaszadók mintegy háromnegyede (73%) úgy vélekedik, hogy a COVID-19 járvány középtávon (4-12 hónap) lecseng. A magyar válaszadók közel fele (49%) szerint a járvány 4-12 hónapon belül érhet véget.

(Fotó: Pete Linforth/Pixabay)

A szociális távolságtartás (social distancing) új normája arra sarkallta a fogyasztókat, hogy átgondolják a hagyományos boltokban történő vásárlások gyakoriságát, illetve a járványkamra feltöltéséhez szükséges termékkategóriák körét. Lengyel-, Olasz- és Franciaországban a vásárlók jelentős része (sorrendben 80, 78 és 72%-uk) kevesebb alkalommal megy el a boltba a pandémia miatt. Az oroszok közel kétharmada viszont pontosan annyiszor jár el, mint korábban. A magyarok 71%-a is ritkábban megy boltba saját bevallása szerint.

A cikk a következő oldalon folytatódik.

Online élelmiszer rendelés az új norma

A Nielsen-kutatás adatai szerint megugrott az e-kiskereskedelem. Csak Olaszországban 162%-kal nőtt az online kiskereskedelem értékbeli forgalma március végén. Franciaországban február 10. és március 15. között 90%-kal ugrott meg az e-kiskereskedelmi megrendelések értékbeli forgalma. Spanyolországban három hét alatt közel 60%-kal lőtt ki az e-kiskereskedelem értékben. Magyarországon a bevásárlási láz csúcspontján, a 13-14. héten a hazai kiskereskedelem is háromszámjegyű növekedést produkált online.

(Fotó: Urban-family.com)

A COVID-19 miatt alapjaiban változtak meg a bevásárlási szokásaink. A járványhelyzet előtt Kelet-Európában átlagosan tízből egy fogyasztó próbálta ki az online élelmiszer rendelés adta lehetőségeket. Mostanra pedig már elmondható, hogy a fogyasztók alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez. A korlátozások és a szociális távolságtartás bevezetésével hajlamosabbak vagyunk házhoz rendelni az élelmiszert. A Nielsennél arra számítunk, hogy új szakaszba lép az online bevásárlás, mely a krízis elhárulta után is beépül a fogyasztói magatartási mintázatokba” – mondta Kurucz Péter, a kereskedői kapcsolatok igazgatója.

Ami a magyarok étkezési szokásait illeti, 48%-uk többet főz, mint a járvány előtt, az ételrendelésre 13%-kal többen voksolnak, míg az elviteles opcióval közel 10% él gyakrabban.

Minél tovább húzódik el, minél távolabb van a koronavírus-járvány vége, annál jobban berögzülhetnek a most kialakuló rutinok. Ez pedig számtalan új lehetőséget tartogat a piaci szereplőknek, vélekedett Johan Sjöstrand, a Nielsen nyugat- és közép-európai, valamint csendes-óceáni régiójáért felelős elnöke.