A MINI új fejezete: egyszerre nosztalgikus és forradalmi
A háromajtós MINI Cooper új generációjának 2024-es világpremierje után néhány hónappal az ötajtós változat is bemutatkozott, hogy teljessé tegye a MINI megújult modellcsaládját. A „Charismatic Simplicity” névre keresztelt új formanyelv letisztult vonalvezetésével még jobban kiemeli a márka tradicionális értékeit. A klasszikus Mini-élményhez most modern technológiai megoldások is társulnak, amelyek új szintre emelik a brit kisautó legendás hangulatát. Az új generáció tökéletesen példázza, hogyan lehet ötvözni a hagyományos járműtervezési alapelveket a MINI ikonikus stílusjegyeivel és persze a legfrissebb fejlesztésekkel.
Klasszikus színek, modern stílus – avagy miért imádjuk a British Racing Greent
Tesztalanyunk, a MINI Cooper S 5 ajtós a klasszikus „British Racing Green” fényezéssel érkezett – és ennél jobban semmi sem tudná megtestesíteni a MINI szellemiségét. Már messziről ordít róla, hogy egy igazi brit ikonról van szó, mégis modern és friss az összkép.
Az új generáció megőrizte a MINI ikonikus, kerek első fényszóróit, amelyeket most egy nyolcszögletű hűtőrács keretez – így már első pillantásra is összetéveszthetetlen. A látványos megjelenéshez alapból járnak a LED-technológiás első fényszórók, amelyek nappali menetfénye háromféle beállítási lehetőséget kínál, teljesen személyre szabható módon. A hátulja is letisztultabb lett, a karosszéria síkjába süllyesztett, függőleges elrendezésű LED hátsó lámpák a klasszikus Mini modellek stílusát idézik – és akárcsak elöl, itt is állítható a világítási mód.
Oldalt egy látványos, típusjelzéssel díszített fekete kilincssáv fut végig, amit a 17 colos U-Spoke Vibrant Silver keréktárcsák koronáznak meg – ezek egyébként finom, szinte észrevehetetlen bronzos árnyalatot is kaptak. A látványt a lakkfekete tető teszi teljessé, ami tökéletesen passzol a vagány összhatáshoz.
Klasszikus gyökerek, futurisztikus megvalósítás
Ahogy az eredeti Mini esetében, úgy az új ötajtósban is központi szerepet kapott a legendás kör alakú műszeregység – Sir Alec Issigonis öröksége itt tovább él. Az utastér minimalista kialakítása miatt első ránézésre furának tűnhet, hogy szinte semmi sincs benne a középső kijelzőn kívül – de pont ez adja meg az egész kabin karakterét. A kormány mögé, opcionálisan kérhető Head-Up kijelző nálam nem vált be: az én magasságomhoz képest túl magasan volt, és belelógott a látóterembe, ezért inkább nem használtam.
Az utastér anyaghasználata is frissült: az újrahasznosított poliészterből készült, kéttónusú textilfelületek modern kötési technológiával készültek, szépen végigfutnak a műszerfalon és az ajtókárpitokon is. A látványos mintázat tényleg feldobja az összhatást. Az ülések perforált, Vescin bézs borítást kaptak, kétféle színkombinációban, klasszikus kontrasztvarrással. A tesztautó bézs belső tere elegáns, az ülések hosszabb utak alatt is kényelmesek voltak. A fejtámla ugyan nem állítható, de egyáltalán nem zavart. A kormány átmérője pont jó, viszont a fogása nekem kicsit vaskosra sikerült. Egy kis apróság viszont teljesen elvarázsolt: az egyik kormányküllő tulajdonképpen egy textilszíj; hasonló kis füllel találkozhatunk a középkonzol tárolórekeszén is. Olyan stílusos és játékos részlet, hogy biztos vagyok benne, én addig babrálnám, amíg kirojtosodik.
A klasszikus kapcsolósor is visszatért – modern formában. Itt kapott helyet a rögzítőfék, a váltó előválasztója, a Start/Stop gomb, a vezetési üzemmód kapcsolója és a hangerőszabályzó is, mindezt öt látványos és különálló kapcsolóval. Nagyon jól ötvözi a modern technikát és a régi idők MINI-hangulatát. A központi OLED kijelző most közelebb került a vezetőhöz, így kezelése még kényelmesebb. Átmérője 240 mm, prémium minőségű üvegborítást kapott, és lenyűgöző felbontásával valóban új szintre emeli az élményt. A MINI 9.0 operációs rendszerének hála a funkciók érintéssel vagy akár hangutasítással is vezérelhetők. Utóbbit egy animált virtuális társ – egy cuki kis kutyus avatár – teszi még élvezetesebbé.
A MINI Projektor az OLED kijelző hátoldaláról a választott vezetési üzemmód színeit és mintázatait vetíti a műszerfalra, amit a hangulatvilágítással együtt egy igazi látványshow egészít ki. Például Go-Kart módban az egész kabin dinamikus fényekbe borul, és “Woo-hoo” felkiáltással adja tudtunkra, hogy innentől jön a fun-factor! Összességében a beltér remekül ötvözi a modern technológiát a klasszikus MINI érzéssel, és minden kis részletében szerethető.
204 lóerőnyi mosoly az arcra
A MINI Cooper S szíve egy négyhengeres, 2.0 literes benzinmotor, 204 lóerős teljesítménnyel és 300 Nm-es csúcs forgatónyomatékkal. És hogy mit jelent ez a gyakorlatban? 6,8 másodperc alatt már százon vagyunk, a végsebesség pedig 242 km/h – ez egy MINI-től elvárható adrenalinbomba.
A motor hangja egyszerűen zseniális: minden gázfröccsnél azt érzed, hogy az autó ki akarja magát tépni a kezedből. Kell hozzá egy kis bátorság és főleg erős kezek, mert a MINI tényleg igazi gokart-élményt ad – de ezt minden pillanatban élvezni fogod.
Gokart-élmény felsőfokon, néha kiszámíthatatlan csavarral
A MINI Cooper S 5 ajtós vezethetősége egyszerre karakán és kiszámíthatatlan. Kanyarban néha meglepetést okozhat, ha túlzottan elbízod magad. Nem mindig mutatja ki elsőre a foga fehérjét, de ha egyszer ráérez az ember, elképesztően élvezetes partner lesz az úton.
A dinamikus futóműhangolás miatt hétköznapokon kényelmes, lendületes vezetésnél pedig precíz kormányzás és brutális fékek várnak. Az új, 625 mm átmérőjű abroncsok még stabilabbá és magabiztosabbá teszik a Cooper S-t. A hétféle vezetési mód nemcsak a belső tér hangulatát változtatja meg, hanem az autó dinamikáját, hangját – és persze nem mellesleg a fogyasztását is befolyásolja. A MINI Cooper S 5 ajtós egyszerre hozza a klasszikus MINI életérzést és a modern technológia minden vívmányát. A vezetési élmény zseniális – igazi gokart, tele szenvedéllyel –, miközben a beltér a múltat és jövőt mesterien ötvözi.
Az 5 ajtós MINI C modellváltozat jelenleg 10 405 000 Ft-tól elérhető, míg a MINI Cooper S alapára 12 065 000 Ft-tól indul. Természetesen az ár a választott felszereltségtől és az opcionális extráktól függően tovább növekedhet – de egy biztos: ez az élmény minden forintot megér!