Jelentősen korlátozzák a leginkább környezetet szennyező autók forgalmát Barcelonában, Madridban és Belgium több városában is.
100 euró lehet a büntetés a szennyező autók sofőrjei számára
Spanyolország második legnagyobb városából, Barcelonából csaknem teljesen kitiltották a Spanyolországban 2006 előtt forgalomba helyezett dízelautókat és a 2000 előtt üzembe helyezett benzines gépkocsikat. Ezek munkanapokon, hétfőtől péntekig 7 és 20 óra között nem hajthatnak be az 1,6 millió lakosú katalán városba. A tilalom megsértésért legalább 100 euró büntetést szabnak ki rájuk. Ugyanakkor évente 10 alkalommal – 10 napra – ezek a gépjárművek is behajtási engedélyt igényelhetnek. A Spanyolországon kívül regisztrált – vagyis külföldi rendszámú -, régebbi gyártmányú autók az önkormányzattól kérhetnek behajtási engedélyt a tiltott övezetbe. Ennek hiányában őket is legalább 100 euró bírsággal sújtják.
Vitézy Dávid Facebook-oldalán jelent meg egy összefoglaló arról, hogy Barcelona intézkedései milyen hatásai lehetnek a városban élőkre. Mint írja: azok, akik a tiltásban érintett autójukat igazoltan a bontóba küldik, 3 évig ingyenes tömegközlekedést kapnak. Az intézkedés nyomán 110 ezer autót tiltanak ki Barcelonából, ennek nyomán arra számítanak, hogy 130 ezerrel nő a tömegközlekedés utasszáma.
Spanyolország fővárosban, Madridban is tovább szigorítottak a történelmi városközpontban már egy éve érvényben lévő behajtási korlátozásokon, és kiterjesztették a tiltott övezet határait, ugyanakkor az még mindig jóval kisebb a barcelonainál.
A dízelautók 17%-a ki lett tiltva belga nagyvárosokból
Az új évtől nem közlekedhetnek a szennyező autók, vagyis öregebb dízelüzemű gépkocsik Belgium legnagyobb városaiban. Brüsszelbe legfeljebb Euro-4-es környezetvédelmi besorolású dízelautók hajthatnak be, Antwerpenbe és Gentbe még ezek is csak díjfizetés ellenében és korlátolt időtartamra.
A benzin- és gázüzemi autók csak akkor hajthatnak be a három belga nagyvárosba, ha legalább az Euro-2-es normát teljesítik. A belga autóklub szerint a behajtási tilalom a szennyező autók közül a dízelautók 17 százalékát érinti. A fővárosban, Brüsszelben a jogszabály betartását automatikusan ellenőrzik a térfigyelő kamerák.
Tavaly Málta is lépett, a miniszterelnök az eMobiliy csúcstalálkozón bejelentette: mindent megtesznek annak érdekében, hogy a szigeten csak elektromos járművek közlekedhessenek. Mint mondta: a tisztább környezet és a fenntartható fejlődés érdekében venni kell a bátorságot és itt az idő változtatni. Első lépésben a Máltai-szigetcsoport második legnagyobb szigetén, Gozón várható, hogy csak e-autók közlekednek majd.