tandem siklóernyő_4

Szeretem kipróbálni az extrém sportokat, még akkor is, ha egy kicsit tartok tőlük. Másztam már sziklát via ferratán, raftingoltam, csúsztam zip-line-on, egyensúlyoztam kalandpark drótkötélpályáin. Most pedig a tandem siklóernyőzés közben több száz méteres magasságban lebegtem, miközben a lábam alatt az olasz Dolomitok vonulatiban gyönyörködtem.

Egy baráti társasággal jutottam el Friuli Venezia-Giulia tartományába, ahol a Gemona közelében lévő Volo Libero Friuli tandem siklóernyős csapatával repültünk. Senki sem siklóernyőzött még közülünk, így teljes volt az izgalom. Ám a sportos, izmos guide-jaink szerencsére megnyugtattak, hogy ez az egyik legbiztonságosabb sport, és tutira minden rendben lesz.

Kipróbáltam a tandem siklóernyőzést!
Amíg várunk a szélre, lehet szelfizni

Előkészületek

Az elején mindenkinek ki kellett töltenie egy nyomtatványt, hogy nincs semmilyen komoly betegségünk, tudatában vagyunk annak, hogy mit csinálunk, és persze a személyes adatokat is meg kellett adni. Majd beültünk a dzsipekbe és felhajtottunk a közeli hegyekbe. A túravezetőink hatalmas hátizsákban hozták magukkal a szükséges felszerelést, az ernyőket, beülőket, hevedereket, sisakokat, nekünk csak sportos, kényelmes ruhát kellett húzni. A széldzseki erősen ajánlott, hiszen fent a magasban hűvösebb van, és a szél is mindig fúj.

Hátulról is jól mutatunk fent a magasban

Így szállsz fel a siklóernyővel

Amint megérkeztünk, mindenki megkapta a saját vezetőjét, nekem Mauro jutott, akivel kimondottan elégedett voltam. Mauro mindent elmagyarázott a repülés előtt, segített felvenni a hevedert, a sisakot, megmutatta, hogy mit kell majd csinálnom: elé leszek bekötve, egy kis szék szerű valamin fogok ülni, ő irányítja majd az ernyőt, nekem semmi dolgom nem lesz fent a levegőben, csak hogy élvezzem a repülést és a kilátást. Az indulás pedig így történik: miután mindent be- és összeköt Mauro, és jön egy meleg áramlat, elkezdünk lefelé szaladni együtt a hegyoldalról.

Amint felemelkedünk a földről, addig kell még futnom, vagyis futást imitálnom a levegőben, amíg ő azt nem mondja, hogy stop. Na, itt azért egy kicsit már elkezdtem izgulni, hogy mi lesz, ha nem jól csinálom?

Mauro nyugtatott, hogy bízzak benne, 8 éve repül és bejárta már szinte az egész földet siklóernyővel. Repült Új-Zélandon, Afrikában, Ausztráliában és persze Európában is a legtöbb helyen.

Szóval, beöltözünk, leültünk a hegyoldalra és vártunk. Vártuk, hogy kisüssön a nap, mert a meleg hatására a földhöz közel hirtelen felmelegszik a levegő, ami elkezd felfelé szállni: ezt az áramlatot lehet aztán elkapni, ezzel lehet felemelkedni. A siklóernyőzéshez türelem kell, mert akár két-három órát is várni kell a jó szélre. Aztán egyszer csak felpattant Mauro, és onnan nem volt megállás: szaladtunk, szaladtunk és egyszer csak már fent is voltunk! Ilyen egyszerű volt!

Alattunk az olasz Dolomitok

Fent a magasban

Persze odafent megkérdeztem, amit tuti, hogy mindenki megkérdez tőle, hogy van-e olyan, hogy egyszer csak összeesik az ernyő és leesünk. Dehogyis, mondta. Mindig van valamilyen légoszlop, ami fent tart, maximum annyi történik, hogy nem tudunk sokáig fent lebegni. Mauro taktikája az volt, hogy követtük a nagy ragadozó madarakat, mert ők is a felszálló légáramlatokat keresik, és azokra fekszenek fel. Egész sokáig tudtunk így lavírozni a levegőben, Mauro közben fotózott és videózott, a képeket és a filmet később én is megkaptam. Ezeket láthatjátok itt ti is.

Mauro tökéletes guide volt a tandem siklóernyőzésben

Amikor már fent vagy a magasban, egyáltalán nem tűnik félelmetesnek a tandem siklóernyőzés. Minden olyan nyugis és csendes, figyeled az eget, a hegyeket, alattad a falvakat, fent a madarakat. Totál megbíztam Mauróban, még akkor is, amikor megkértem, hogy mutasson egy-két trükköt. Először csak jobbra-balra hintáztatott, majd elkezdtünk sebesen körbeforogni. Na, ez már nekem is sok volt…Kicsit felkavarodott a gyomrom, de csak ennyi. Amikor kértem, rögtön abbahagyta.

Így fogsz landolni a tandem siklóernyőzés után

Kb. egy órát repültünk, majd lassan elkezdtünk ereszkedni a kijelölt helyre. Landoláskor mindössze annyi a trükk, hogy kinyújtva előre kell tartani a lábadat, és a fenekedre érkezel – amit azért nem fogsz beütni a földbe, mert alattad van az ülőke.

Széles vigyorral az arcomon érkeztem a földre, és bár remegett a kezem-lábam, fantasztikusan éreztem magam. Az adrenalinszintem biztos az egekben volt, jó néhány óra múlva sikerült csak teljesen lenyugodnom.

Ha te is szeretnéd kipróbálni, nem kell Olaszországig utaznod, itthon is lehet több helyen tandem siklóernyőzni. Például itt, itt és itt. Igaz, nálunk nincsenek olyan magas hegyek, amint az olaszoknál, de a táj itt is szép, és ha most fogsz először repülni, akkor szinte mindegy is, hogy milyen magas hegyről emelkedsz a magasba.