A ŠKODA Mladá Boleslav-i főüzemében február 20-án legördült a szerelőszalagról a hétmilliomodik ŠKODA OCTAVIA. A modellsorozat kezdetei egészen 1959-ig nyúlnak vissza. A kilencvenes évek közepén a modern OCTAVIA első generációja jelenhetett meg a márka első, immár teljes egészében a Volkswagen Csoport tagjaként kifejlesztett modelljeként. Azóta az OCTAVIA sikere szolgált a cseh autógyártó további dinamikus fejlődésének alapjául. 2019 folyamán a ŠKODA összesen 363 700 darabot szállított ki ügyfeleinek „bestselleréből”. Novemberben pedig már a negyedik nemzedék ünnepelte prágai világpremierjét.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
A ŠKODA OCTAVIA gyártása 60 éve kezdődött el
A jól hangzó OCTAVIA név pont 60 évvel ezelőtt kezdte gazdagítani a ŠKODA modell kínálatát: az első kétajtós modell 1959 januárjában hagyta el a gyárat. Az „Ős-OCTAVIA” nagyvonalú térkínálattal és korszerű technikával bizonyult meggyőzőnek, s ez volt a nyolcadik független kerékfelfüggesztéssel készülő ŠKODA.
Tizenkét éves gyártása – 1964-ig lépcsőshátú, 1971-ig kombiváltozatban – alatt a ŠKODA összesen mintegy 400 ezer darabot készített e népszerű modellsorozata tagjaiból. 1959-ben az OCTAVIA SUPER-rel bemutattak egy jóval erősebb változatot is, 1960. március 10-én a Genfi Autószalonon pedig bemutatkozott a sportos ŠKODA OCTAVIA Touring Sport (TS). 1960. szeptember 11-én a ŠKODA Brnoban mutatta be először az OCTAVIA COMBI-t a vízszintesen két részben nyitható hátsó ajtóval. A kompakt külső méretei ellenére a gépkocsiban kényelmesen elfért öt személy, a hátsó üléstámlák ledöntése után a csomagtér 1050 literig volt növelhető. A kétajtós szedánt 1964-ig gyártották, az utolsó példány, egy szürke OCTAVIA SUPER április 11-én gördült le a Mlada Boleslav-i üzem gyártósoráról. Az utolsó OCTAVIA COMBI 1971. december 21-én hagyta el a Kvasiny üzem gyártósorát. 1959 és 1971 között összesen 360 000 a ŠKODA OCTAVIA-t gyártottak.
Színpadon a „bestseller”
1992-ben, röviddel azt követően, hogy a ŠKODA csatlakozott a Volkswagen-csoporthoz, megkezdődött a munka egy teljesen új modell kifejlesztésén. Az első korszerű OCTAVIA megjelenésével az OCTAVIA név az egész márka szinonimájává vált, a formatervező csapat egy összetéveszthetetlen formájú karosszériát alkotott. A széles hátsó ajtóval rendelkező OCTAVIA szedán 1996. április 4-én debütált, a párizsi Mondial de l’Automobile alkalmával pedig 1996 őszén mutatták be az első generációt.
A lépcsőshátú limuzin formavilága és térkínálata egyaránt találkozott a vásárlóközönség ízlésével, s a következő évben már mintegy 61 ezer példányban gördült ki a gyárcsarnokokból.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
A második generációval vette kezdetét a ŠKODA világméretű termelése
Ezt az utódot pedig 2004 márciusában a Genfi Autószalonon mutatta be a ŠKODA a nagyközönségnek, s az OCTAVIA II töretlenül folytatta elődje sikertörténetét, időtlen eleganciájú formavilággal és még tágasabb térkínálattal keltve mély benyomást. Emellett nagyobb csomagtér és a legkorszerűbb technika jellemezte, s az első ízben kapható közvetlen befecskendezésű benzinmotorokon túl új, hatfokozatú manuális és automata sebességváltók is megjelentek a választékban, köztük a kettős tengelykapcsolós váltóművel (DSG).
A még színvonalasabb menetkényelemről új többkaros hátsó felfüggesztések, míg a biztonságról fékasszisztenssel (Brake Assist) kiegészített, s Európában az alapfelszereltséghez tartozó blokkolásgátló berendezés (ABS), valamint négy légzsák és új aktív fejtámlák gondoskodtak. A ŠKODA összesen mintegy 2,5 milliót gyártott az OCTAVIA második generációjának tagjaiból.
2005-ben indult be az OCTAVIA II gyártása az indiai Aurangabadban, 2007-től a Shanghai Volkswagen (ma SAIC Volkswagen Automotive Co., Ltd.) készítette az OCTAVIA második nemzedékét a kínai piac számára, 2009 óta pedig az OCTAVIA Kalugában, a Volkswagen oroszországi gyárában is legördülhetett a szerelőszalagról.
A ŠKODA OCTAVIA harmadik generációjának premierje
A ŠKODA 2012-ben mutatta be „bestsellerének” harmadik nemzedékét, amelynek gyártása a következő évben Ukrajnában és Kazahsztánban is megkezdődött. Ma az OCTAVIA harmadik nemzedéke alkotja a ŠKODA modell kínálatának gerincét: ezt a változatot 2017 februárjában teljes mértékben felfrissítették. Eddig már több, mint 2,5 millióan döntöttek az e nemzedékhez tartozó gépkocsi mellett.
A ŠKODA Connect mobil online-szolgáltatásokkal az OCTAVIA először szolgált éppoly fejlett, mint kiterjedt connectivity-kínálattal. A ŠKODA eddig nagyjából 2,6 milliót készített az OCTAVIA harmadik nemzedékének tagjaiból.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
A negyedik generáció világpremierje 2019-ben
2019. november 11-én Prágában tartotta a „bestseller” negyedik generációja világpremierjét. Az új OCTAVIA még tágasabb, biztonságosabb, fejlettebb hálózati kapcsolatokat kínál és érzelemgazdagabb, mint valaha.
Hosszabb és szélesebb elődjénél, még nagyobb csomagteret kínál és a ŠKODA új formai nyelvezetének köszönhetően érzelemdúsabb vizuális stílusjegyek jellemzik. Az új utastér-koncepció az átlag feletti térkínálatot és kiemelkedő funkcionalitást igényes anyagválasztással és ötletes részletmegoldásokkal kombinálja. Az innovatív connectivity-megoldások és az új vezetői segédrendszerek még magasabb szintre emelik a kényelmet és biztonságot.
A ŠKODA AUTO igazgatótanácsának a termelés és a logisztika területeiért felelős tagja hangsúlyozta: „Az OCTAVIA a márka szíve, s a kilencvenes évek közepe óta elért sikereivel jelentős mértékben hozzájárult ahhoz, hogy a ŠKODA regionális piacvezetőből nemzetközileg is sikeres autógyártóvá válhatott.”
És most már azt is tudjuk, hogyan néz majd ki az új OCTAVIA RS iV – kattints cikkünkre, ha kíváncsi vagy az OCTAVIA negyedik generációja sportos csúcsmodelljének külsejére!