A Jaguar Racing videós podcastja, a „RE:CHARGE at Home” egy rendszeresen jelentkező, bennfentes információkat tartalmazó sorozat, melynek házigazdája Amanda Stretton és Vernon Kay. A műsorban minden alkalommal más-más vendéget hívnak meg a Formula-E –a világ első elektromos autóverseny-sorozatának – világából. Az ötödik részben Mitch Evans Formula-E versenyző mérnökei, Josep Roca és egy női mérnök, Cristina Manas felfedik, hogy mi kell ahhoz, hogy megnyerjünk egy elektromos autóversenyt. Emellett a Panasonic Jaguar Racing mérnökei arról is beszélnek, hogy mennyire fontos az autóversenyzővel való kapcsolat. Cikkünkben Cristina Manas női teljesítménymérnök munkájára koncentrálunk, lejjebb pedig megtekinthető a teljes epizód.
Cristina Manas: Formula-E női mérnök
Az interjúból kiderül, hogy Cristina Manas végzettségét tekintve szimulációkra szakosodott autóipari mérnök. Mesterdiplomáját megszerezve rögtön felkarolta őt az angol Williams Advanced Engeneering cég, amely a Forma 1-ben szerzett negyven éves mérnöki tapasztalatait mára már számos iparágban hasznosítja.
A női mérnök Mensas a Williamsnél szimulációs teljesítménymérnök munkakörben dolgozik, kimondottan elektromos versenyautókon. Így került végül a Formula-E versenysorozatába, ahol a Panasonic Jaguar Racing csapatában közvetlenül a Mitch Evans új-zélandi pilóta versenyautóján dolgozik társával, a versenymérnök Josep Rocaval.
A versenymérnöktől eltérően egy teljesítménymérnök nem közvetlenül az autón és a pilótával dolgozik. Fő területe sokkal inkább az autóból származó adatok feldolgozása. Cristina feladata, hogy a szabadedzéseken a kocsi több száz érzékelőjéből gyűjtött adatokat elemezve kitalálja azokat a beállításokat, amelyekkel a kocsi a legoptimálisabban teljesít majd.
Mikor arról kérdezték, hogy mi a munkájának egyik legnehezebb része, a női mérnök azt válaszolta, hogy az, amikor arra kell kérnie a versenyzőt, hogy fogja vissza magát a pályán. “Mitch feladata pilótaként, hogy a lehető legtöbbet hozza ki az autóból, a lehető leggyorsabban menjen a pályán. Így néha nehezemre esik, hogy arra kérjem, hogy az ösztönei helyett rám hallgasson és az adatok maximális kinyerése érdekében legyen lassabb, mint a megszokott.” Ez nem véletlen, hiszen olykor a gyorsaság nem minden, az adatok szempontjából pedig a lassabb tempó is nagyon fontos. Cristina ezek összességéből tudja kiszámolni például a gumik optimális teljesítményét úgy, hogy azok a lehető legkevésbé kopjanak el.
A cikk a következő oldalon folytatódik.