Kezdőlap Autók Kipróbáltuk Ford Mondeo Hybrid Kombi: csend, kényelem, biztonság

Ford Mondeo Hybrid Kombi: csend, kényelem, biztonság

A benzin- és villanymotorral működő autó 187 lóerős

Azóta szeretem a kombikat, amióta gyerekeim vannak. Mert jól meg lehet őket pakolni. Emlékszem, 8 hónapos volt az első fiam, amikor Horvátországba mentünk nyaralni, és nemcsak a babakocsit, hanem a kiságyát (a matraccal együtt) is be tudtuk tenni a Ford Mondeo csomagterébe. Talán béreltünk tetőboxot is, már nem emlékszem, hiszen azóta eltelt 16 év. Imádtuk azt a Mondeót, mert nagy volt és kényelmes, az akkori legmodernebb technikával felszerelt. Igaz, a férjem céges kocsija volt, és nagyon fájt, amikor vissza kellett adnia, mert munkahelyet váltott. És most, 16 év után ismét beülhettem egy Ford Mondeo kombiba! Ez a Ford Mondeo Hybrid Kombi ugyanolyan tágas és kényelmes, biztonságos és jól felszerelt autó érzetét keltette bennem, mint bő másfél évtizeddel előtti társa.

Jellegzetes elem a hátsó lámpákon átfutó és őket összekötő díszcsík

Ford Mondeo Hybrid Kombi: kevesebb fogyasztás

Természetesen sokat változott a modell ez idő alatt. Bővült a vezetéstámogató funkciók száma, modernebb lett az infotainment rendszer, a külső és belső dizájn is követi a trendeket. Ám ami a legfontosabb, hogy a benzines motor mellé egy villanymotor is került az autóba! Az általunk tesztelt 187 lóerős Ford Mondeo Hybrid Kombi (Titanium felszereltséggel) ennek köszönhetően – a gyári adatok szerint – 5,7-6,1 litert fogyaszt 100 km-en. A rendszer ugyanis automatikusan vált a hagyományosról csak elektromos üzemmódra, a legjobb teljesítmény és gazdaságosság elérése érdekében pedig a két motort akár egyszerre is működteti. Ráadásul a hybrid hatékonyságát tovább növeli a visszatápláló fékrendszer. Ennek lényege, hogy a rendszer begyűjti a fékezés közben egyébként elvesző energiát, és az akkumulátorok töltésére fordítja. Ezt egy kis ikon mutatja a kijelzőn, láthatjuk, mikor tölt éppen vissza a rendszer. Majd a végén azt is összegzi, hogy milyen hatékonysággal tudta a fékezés energiáját „újrahasznosítani.”

A kormányon lehet állítani például a rádió hangerejét, és itt is felveheted a telefont, ha hívásod van

Kulcs nélkül is megy

Az elektromos autóktól megszokott csendességgel indul a Ford Mondeo Hybrid Kombi. A kulcsnélküli indító gomb megnyomásával már életre is kel a villanymotor. Néha olyan csendben, hogy nem voltam benne biztos, jól nyomtam-e meg a gombot, és valóban beindult-e a motor. A csendes üzemmód egyébként nemcsak induláskor jellemezte a kocsit, hanem menetben is jól kiszűrte a kinti zajokat és a motor hangja is kevésbé volt hallható. Na de térjünk vissza a kulcsnélküli indításhoz! Imádom ezt a funkciót! Elég, ha a táskám mélyén valahol ott lapul a kulcs, s nem kell előkotornom. A női táskákban amúgy is mindig minden eltűnik, olykor szinte lehetetlen elővarázsolni belőlük az éppen szükséges dolgokat. Úgyhogy nem is baj, ha épp nem találom a táskámban a kulcsot. Csak legyen benne! Mert ekkor elég megérinteni a kilincset, és már nyílik is az ajtó. Kiszállásnál szintén elég egy érintés, és bezáródik a kocsi, behajtódnak az oldalsó tükrök.

Elég ha csak a kocsi közelében vagy a kulccsal, egy érintéssel ki tudod nyitni az ajtót

Kényelem: automata és elektromos funkciók

És ha már az automata, elektromos funkcióknál tartunk, bevallom, hogy szeretem őket. Mert kényelmesebbé, praktikusabbá teszik számomra a vezetést, az utazást. Ilyen például a 8 fokozatú automata sebességváltó, az elektromosan állítható első ülések, az elektromos ablakemelők (hátul is), a beprogramozható üléspozíció (3-féle változatot tud tárolni a rendszer: ha beszállsz, benyomod a te számodat, és az ülés magától beáll a kívánt pozícióba). Szintén kedvencem a csomagtér ajtón lévő gomb megnyomásával záródó csomagtér. És az indítókulcson lévő gomb megnyomásával is automatikusan kinyílik a csomagtér ajtaja. Természetesen az oldaltükrök is elektromosan állíthatók. Továbbá az ablaktörlő képes automatikusan érzékelni az eső intenzitását, és egy gombnyomással aktiválhatjuk a hátsó ajtókon a gyerekzárat.

A vezető melletti ajtón állíthatók az oldaltükrök pozíciói, itt vannak az ablaknyitó gombok, a központi zár és az üléspozíciót tároló memóriagombok

Fontos a biztonság

Családanyaként mindig is fontosnak tartottam a biztonságot az autóban. És bár már kamaszok a fiaim, most sem mindegy, hogy milyen kocsiba ültetem őket. A Ford Mondeo Hybrid Kombi Titanium változatában szinte minden adott a család teljes védelméhez. Hárompontos biztonsági öv mind az öt utas számára, ISOFIX rögzítési pontok a gyereküléseknek, vezető- és utasoldali légzsákok, függönylégzsák az utastér teljes hosszában, vezetőoldali térdlégzsák – csak hogy a legfontosabbak mondjam. Remélhetőleg, senkinek sem kell megtapasztalnia, milyen az, amikor kirobbannak a légzsákok. Ennek az esélyét tovább csökkenti az a vezetéstámogatói rendszer, ami az autóban található.

A hátsó ülések közé lehajtható kartámasz két pohártartót is tartalmaz

Ford Mondeo Hybrid Kombi: ezek az én a kedvenc funkcióim

A vezetéstámogató funkciók közül a number one számomra a holttérfigyelő rendszer. Hányszor előfordult már korábban, hogy ki akartam sorolni a jobb szélső sávba, és az utolsó pillanatban rántottam vissza a kormányt! Hiába néztem hátra, az oldaltükörbe, az autó épp a holtteremben haladt. A Ford Mondeo Hybrid Kombi azonban olyan oldaltükrökkel van felszerelve, amelyekben egy kis sárga villogó fény jelzi, ha egy jármű halad épp melletted, ha a holtteredbe kerül. Nagyon hasznos funkció!

Középen az analóg sebességmérő óra, két oldalt egy-egy digitális kijelző sok-sok infóval

Ugyancsak imádtam tolatóradart és -kamerát, valamint a sávtartó rendszert. Az autópályán mentem, amikor észrevétlenül ráhúzódtam az elválasztó vonalra. Ekkor az autó finoman visszafordította magától a kormányt. Csak éppen annyira, hogy észhez térjek, és ne folyjak át a másik sávba. Valószínűleg azonban még ennél is jobban szeretném a parkolási asszisztenst, amit végül nem próbáltam ki. Pedig azt ígéri, hogy az adott gomb benyomásával a kocsi felméri a helyzetet, és beáll helyetted – akár az autó méreteinél mindössze 20 százalékkal nagyobb helyre is. Legyen szó merőleges vagy párhuzamos parkolásról, megoldja a feladatot. Amint lesz rá alkalmam, ezt is tesztelni fogom!

A tolatóradar mellett nagy segítség a kamera

A felsoroltakon kívül még sok minden más is tartozik a Titanium Hybrid Kombi felszereltségébe (van, ami az alapfelszereltség része, mást külön extraként lehet kérni). Ezek részletes listáját megtaláljátok a márka hivatalos oldalán.

A kocsi 150 centi magas

Nemcsak okos, hanem szép is

Úgy gondolom, nem egy tipikusan női autó a Ford Mondeo Hybrid Kombi, inkább családi vagy céges kocsinak kiáltanám ki. Ennek ellenére kívül-belül megnyerő a dizájnja. Nincs túlcicomázva, ugyanakkor a túlságosan letisztult, egyszerű tervezéstől is messze áll. Elegánssá teszik a 16 colos 10 küllős könnyűfém keréktárcsák, a tetőn végigfutó krómozott díszlécek, a hátsó lámpákat összekötő és a Ford emblémán átfutó díszcsík. Az ajtókilincsek és az oldaltükrök színrefújtak, ezáltal egy kissé beleolvadnak a karosszériába.

Tekintélyt parancsoló méretek

A mostanában divatos, magasra felfutó hűtőrács erőteljessé teszi a kocsi megjelenését. A tesztautónk világos, kávébarnás színét is inkább férfiasnak gondolnám, ám amikor rásütött a nap, akkor nagyon szép, kissé csillogó arany árnyalatot kapott. És ez azért egy női szívet is képes alaposan megdobogtatni… Bár sokaknak a piros autó a nyerő, azért ez az aranyló világosbarna is szépen mutatott a balatoni tájon.

A Hybrid jelzés a jobb oldali első ajtó alján látható

Az elegáns, tekintélyt parancsoló, ám mégis visszafogott külső hasonló belsőt takar. Mindennek megvan a helye, semmi sincs túlbonyolítva. A műszerfalon középen analóg óra mutatja a sebességet, tőle jobbra és balra egy-egy kis digitális kijelző. Talán egy kicsit túl sok információt akartak a tervezők ezekbe besűríteni, így kellett egy kis idő, hogy átlássam, mi mit jelent, mit mutat. A 4,2 colos érintőképernyős kijelző grafikus megjelenítéssel készült. Egyszerű, de nagyszerű – talán ezt mondhatjuk rá. Minden benne van, ami kell, mindent mutat, amit kell. GPS, telefon, zene, klíma, mobilapplikácók, stb. A fedélzeti rendszer a legfrissebb SYNC 3-as, többek között Apple CarPlay és Android Auto szolgáltatással is működik.

Digitálisan tudod állítani a klíma valamennyi funkcióját

Fekete és kopogós?

Elsősorban a fekete szín dominál az autóban, az ülések Salerno bőr borítást kaptak, feketében. A kormány szintén fekete bőrborítást kapott, akárcsak az automata sebességváltó gombja. A ajtóbelsők sötétszürke, fekete színűek, akárcsak a teljes műszerfal. És itt említeném meg, hogy az egyik kedves utasom megjegyezte, hogy neki bizony a belül használt műanyag borítások nem nyerték el a tetszését. És valóban, talán kicsit keményebbek, kopogósabbak a kelleténél, de engem ez nem igazán zavart. Túl tudtam lendülni rajta, mivel nekem sokkal jobban számított az a sok kényelmi és biztonsági funkció, amely megkönnyítette az autó vezetését. És az sem elhanyagolható, hogy a hibrid rendszernek köszönhetően kevesebb üzemanyagot fogyaszt a Ford Mondeo Hybrid Kombi, ezáltal pedig nemcsak a pénztárcánkat, hanem a környezetet is kíméli.

Nyolc hangszórós audiorendszer került a Mondeo Hybrid Kombiba

A tesztautó néhány adata

Típus: Ford Mondeo Hybrid (HEV) Kombi Titanium, 2.0 l

Teljesítmény: 188 LE (138 kW)

Szállítható személyek száma: 5

Gyári vegyes fogyasztás: 5,7-6,1 liter

Üzemanyagtartály: 49 liter

Gyorsulás 100 km/órára: 9,4 másodperc

Max. sebesség: 187 km/óra

Csomagér: 403 liter (a hátsó ülések szinte vízszintes ledöntésével növelhető)

Mérete: 4867 x 1911 x 1501 mm

Tesztmodell alapára: 11 475 000 Ft

..és az extra felszereltségekkel: 12 910 000 Ft
És még néhány fotó…