tetovalt auto 05-lexus-tattoo
Az egyetlen és megismételhetetlen példányban elkészült tetovált autó korlátozások nélkül használható
Az autóipar és a képzőművészet találkozása számtalan csodálatos alkotásnak adott már életet. Ahhoz hasonlót azonban, amelyet Claudia De Sabe brit tetoválóművész valósított meg egy Lexus UX felületén, talán még soha senki nem kísérelt meg. A Lexus a kezdetektől fogva nagy tisztelője és aktív támogatója volt a japán kézműves tradícióknak. Ez történt most is, amikor a vállalat megrendelte a világ első tetovált autóját. Az UX szabadidőjárműre épülő tetovált autó szigorúan egyetlen példányban készült el.

A japán tetoválás történetéről

Irezumi: így nevezik azt a japán tetováló művészetet, amelynek egyedi eszközei és stílusa több száz év alatt nyerték el mai formájukat. A XVII. században jelent meg, és vált a japán kultúra egyik leghíresebb (olykor leghírhedtebb) alkotóelemévé. A bonyolult, művészi igényességű tetoválások több évszázadon át számítottak a gazdagság és a hatalom szimbólumának. A XX. század hajnalán, a nyugati kultúrák felé nyitó japán vezetés azonban nem kívánatossá nyilvánította, sőt, kriminalizálta a tetoválást. A japán társadalom ma sem nyitott a tetoválásokra – a sors fintora, hogy a kis számban fennmaradt japán mestereket világszerte a legtehetségesebb (és legdrágább) tetováló művészei között tartják számon. A japán tetoválás hosszadalmas és igen fájdalmas folyamat. Az alkotó fabotra erősített fémtűvel viszi be a bőr alá a különleges Nara tintát. Egy-egy nagyobb motívum elkészítése évekbe telhet – írja a Wikipédia.

Színpompás hal lett a tetovált autó fő motívuma

Az egyik legnépszerűbb tradicionális motívum a koi: egy dekoratív, tenyésztett pontyfajta, amelyet Japánban a szeretet és a barátság jelképeként tartanak számon. Az irezumi világában erőt, gazdagságot, határozottságot, függetlenséget, kitartást és jó szerencsét tulajdonítanak a koi grafikának. Nem véletlenül választotta ezt a színpompás halfajt témájául Claudia De Sabe, aki a hagyományos tetováló eszközök helyett egy finom hegyű kézi fúróval dolgozott. Ezzel távolította el a fehér autóról a fényezést, hogy az alatta láthatóvá váló, nyers fémlemez háromdimenziós körvonalként rajzolja ki az autó teljes oldalfalát beborító témát.

tetovalt lexus 13-lexus-tattoo-claudiatattoingkoicarp
Hat hónapon át készül a tetovált autó

Miután elkészültek a kontúrok, öt liternyi autófestéket vitt fel kézzel, kiemelve a részleteket. Végezetül aranyfüsttel díszítette, majd lelakkozta a kész munkát, így az egyetlen és megismételhetetlen példányban elkészült tetovált autó korlátozások nélkül használható. Más kérdés, hogy mindenki súlyos könnyeket ejtene akár egy apró kőfelverődés miatt is: habár a tetovált UX nem eladó, szakértők mintegy 120 000 angol fontra (kb. 46 millió Ft) becsülik az értékét.

Több munkával jár, mint egy ember kivarrása

A teljes projekt hat hónapon át tartott, a tervezéstől a leleplezésig. Csak a tetoválás (azaz a körvonalak gravírozása) egy teljes munkahetet vett igénybe. Megnehezítette a munkát, hogy az alkotó jóval nehezebben mozoghatott az autó körül, mintha egy hús-vér embert tetovált volna. Ráadásul a legapróbb tévesztés is korrigálhatatlan hibát eredményezett volna. „Amikor embert tetoválok, észben kell tartanom az izmok, a kötőszövetek elhelyezkedését és jellemzőit. Az autó esetében egészen más jelentett kihívást: itt a lemezek hullámzó, változó ívére kellett ügyelnem” – kommentálta a munkát Claudia De Sabe. Szerinte lendületes, dinamikus, áramvonalas idomaival a Lexus UX tökéletes alany volt a világ első autó-tetoválásához. Íme, a munkáról készült rövidfilm:

Fotók: Lexus

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •