Versenypályáról a garázsodba
A Cupra, korábban SEAT Sport néven ismert, a SEAT nagy teljesítményű motorsport-leányvállalata. A Cupra nevet eredetileg a SEAT kínálatának csúcskategóriás, nagy teljesítményű modelljei viselték. A név a „Cup” (kupa) és a „Racing” (verseny) szavak összevonásával jött létre, utalva a márka motorsportban elért sikereire. A márka akkor került igazán reflektorfénybe, amikor a SEAT elindult az FIA 2-literes Rally Világkupán. Az Ibiza Kit Car hatalmas sikert aratott a ralipályákon, sorozatban három gyártói bajnoki címet szerezve 1996-ban, 1997-ben és 1998-ban. Ez a siker a korábban olcsó kisautónak számító Ibizát versenyre termett hot hatch-é emelte. Az autó a brit ralibajnokságokban is jól szerepelt.
2018-ban a SEAT úgy döntött, hogy a Cuprát önálló márkává emeli, ezzel lezárva a SEAT Cupra modellek korszakát.
Külső – merész stílus, ami után megfordulnak az utcán
A tavascan egyáltalán nem olvad bele a forgalomba, hanem határozottan kitűnik. A méretei (4644/2108/1597 mm, tengelytáv: 2766 mm) tágas belsőt ígérnek, demégsem válik túltermett monstrummá, így parkolni sem kihívás, főleg a modern kamerarendszerrel. Az autó karaktere igazán különleges: futurisztikus vonalak, sci-fi filmbe illő dizájn, amit a háromszög alakú nappali menetfények (ha láttad a Predatort, akkor tudod, miről beszélek – igen, ez az a lézeres cucc amit jobb kikerülni) méginkább kiemelnek. Az első lökhárító méretes, határozott légbeömlői pedig csak fokozzák a ragadozó-szerű megjelenést.
A márkajelzés sejtelmes fényei éjszaka különösen látványosak, amit a gyerekek is imádni fognak, sőt, lehet, hogy nálatok is ez lesz az esti “wow-momentum” az esti rohangálások közben. Oldalról nézve az emelkedő övvonal a gyártó szerint kiváló légellenállási értéket (Cw 0,26) biztosít, és ez nemcsak jól néz ki, hanem a hatótávot is növeli.
Belső – stílusos tér, ami a hétköznapjaidat is feldobja
Amint beülsz, rögtön érzed: ez nem egy átlagos autó. A monokróm belső tér letisztult, mégis prémium hatást kelt. Tipikus VW-csoportos megoldásokkal találkozol (pl. ablakemelő gomb 2008-ból) de a részletekben ott van a Cupra egyedi stílusa. A két első ülés között húzódó “pikkelyes” gerinckonzol kicsit öncélú dizájnelem, de kétségtelenül látványos, amúgy én imádom, méginkább mélyíti ezt a földönkívüli ragadozó érzetet.
A 15 colos infotainment kijelző működése gyors, átláthatósága logikus, a grafikai megjelenítése pedig hibátlan, ha lenne rá opció, tuti megnézném rajta a Predatort, ha már itt tartunk. Az autóban ülve minden a helyén van, a kormány kényelmes fogású, húsz (!) funkcióval, a varrás pedig puha, nem nyom, végre egy autó, ahol gondoltak a kényesebb kezekre is. A funkciógombok legtöbbje pedig pedig nem is igazán gomb, nevezzük inkább érintőpaneleknek, amik egészen érdekes, haptikus visszajelzéssel szólnak, hogy vették az adást, amikor hozzájuk érsz.
A hátsó ülések kényelmesek és tágasak, az óriási üvegtető és a sík padló pedig tágas, világos belsőt eredményez, amit például kisgyerekes anyukaként különösen értékelni fogsz, hiszen nem kell kompromisszumot kötnöd a térérzet rovására. Az ülések persze említenem sem kell, Isofixxel szereltek. Az 540 literes csomagtartó pedig igazi kincs: alacsony padlóval hatalmas, de magasabb beállítással is jól pakolható, ide fixen befér a heti nagybevásárlás, a babakocsi, vagy akár egy kirándulásra való cucc is.
Motorizáció – erő, hatótáv és gyorsaság, Te melyiket akarod?
A Tavascan az Endurance kivitelben 286 lóerős villanymotorral érkezik, amivel 6,8 másodperc alatt éred el a 100 km/h-t, ha néha sietned kell a reggeli ovibejelentkezés és a munkahely között, ez nem lesz akadály. A végsebesség 180 km/h, ami bőven elég a hétköznapi használathoz, sok is, hacsak nem a német autópályán fogod használni.
Hatótáv? A WLTP szerint 568 km, és ami külön öröm: ez az érték hőszivattyús fűtéssel értendő, tehát a téli hideg sem csapja agyon a hatótávot. Mondjuk, hogy ezt majdnem a gyakorlatban is hozta, nekem belefért egy kis városi toporgás mellett egy Győr- Budapest oda vissza, és másnap még Zsámbékra is elgurultam vele Budáról, mondjuk onnan már nem jöttem volna vissza, ha nem tudom feltölteni. Apropó töltés. Otthon a 11 kW-os fali töltővel 8 óra alatt feltölt, szóval ha este bedugod, reggelre készen áll. DC villámtöltőn 28 perc alatt 10-ről 80%-ra tölt pont elég egy kávé és egy péksüti idejére, a teljes feltöltés kb 50 percet vesz igénybe. Ami nagyobb probléma az az, hogy a gyártó nem mellékel hozzá DC gyorstöltő kábelt, ezt magadnak kell beszerezned, ha szükséged van rá. A rekuperáció, vagyis a fékezéskor való visszatöltés három fokozatban állítható, így még hatékonyabban gazdálkodhatsz az energiával. Aki nem vezetett még villanyautót, annak szívből ajánlom mielőbb megtanulni jól használni ezt a feature-t, a városban egyenlő az örök élettel.
Vezethetőség – nagy test, de könnyű irányítás
Nem kell műszaki beállítottságú nőnek lenned ahhoz, hogy élvezd ezt az autót. Nem kell indítgatni, csak beülsz, rálépsz a fékre, “sebességbe” teszed és már gurulsz is. Ez a módszer egyszerű, gyors, és nagyon kényelmes.
A 286 lóerő a hátsó kerekeken elég ahhoz, hogy még egy 2,2 tonnás SUV-t is dinamikusan mozgass. A súlypont alacsony, így az autó stabilan veszi a kanyarokat, a fordulóköre pedig meglepően kicsi (10,2 m), ez a városi szűk helyeken is nagy előny, főleg, ha gyerekekkel, kutyával vagy csomagokkal a hátsó ülésen manőverezel, közben pedig a férjed akar profi szintű vezetéstechnikai tanácsokkal ellátni. A 360 fokos kamerarendszer és a könnyű kormányzás miatt a parkolás így stresszmentes, még egy nagyobb bevásárlóközpont miniatűr mélygarázsában is.
Összegzés – úttörő stílus, amit nem lehet nem észrevenni
A Cupra Tavascan egy merész, karakteres választás, tényleg. Gyönyörű kívül-belül, erős, kényelmes, és ami a legfontosabb: praktikus egy elfoglalt, sokfelé szaladgáló nőnek is. Viszont, mint minden elektromos autónál, igazán akkor éri meg, ha otthon tudod tölteni. Gyorstöltőt viszonylag nehéz gyorsan találni itthon, mert vagy foglalt, vagy nem működik, vagy előregisztrációt igényel, és a QR kód hatodszorra történő leolvasása után sem enged be a rendszer, miközben a bankkártyád már kapott egy 30 000 forintos terhelést (igen, tapasztalati szitu), nyilvános töltőn lógni sokáig pedig nem opció egy rohanós napon. Azonban ha ez megoldott, és fontos neked, hogy az autód ne csak egy eszköz legyen, hanem egy feltűnő, stílusos társ a mindennapokban, aki ha akarod, akkor az Alient is levadássza, akkor a Tavascan igazán jó választás lehet. A Tavascan júniustól lesz kapható, az alapmodell ára 18 996 660 Ft-tól indul. Tesztautóm 20,3 millió forintba kerül, a gyártói oldalon található konfigurátorral könnyen személyre szabhatod a preferenciáid szerint összeállított változatot te is. Ha a konszern házán belül gondolkozol, akkor a Škoda Enyaq 85 vagy a Volkswagen ID.4 lehet még érdekes alternatíva.