bodza szörp
A bodzát nem csak szörpként érdemes felhasználni (Fotó: RitaE/Pixabay)

A bodzát már több mint 4000 éve alkalmazzák a különféle asztmás és allergiás betegségek kezelésére. Amellett, hogy ilyenkor nincs jobb, mint egy friss és finom bodzaszörp. Azt viszont már kevesen tudják, hogy a bodza felhasználása jóval túlmutat a kedvelt nyári nedűnél, fogyasztásával ugyanis az egészségünknek is kedvezünk. Mutatjuk, miért.

Miért olyan egészséges a bodza?

A bodzában több létfontosságú vitamin is megtalálható, egészen pontosan az A-, a B1-, a B2, a B3- és a C-vitamin. Bioflavonoidokban gazdag növény, ezek leginkább az antioxidáns, gyulladáscsökkentő, antibakteriális hatásaikról ismertek. A bodza egyéb további hatóanyagai segítik a vérnyomás és a vércukorszint szabályozását.

bodza felhasználása bodzavirág szörp
(Fotó: Hans Braxmeier/Pixabay)

A bodza szárított virágaiból évszázadok óta főznek egészséges, frissítő teát, illetve a belőle készült szörpöt sem kell bemutatni. Sőt lekvárt, zselét is készíthetünk belőle. És ne feledkezzünk meg a békebeli, palacsintatésztába mártott, majd olajban kisütött bodzavirágról se!

Népi orvosság

A világ számtalan pontján alkalmazzák fertőtlenítő, gyulladáscsökkentő és méregtelenítő hatása miatt. Antibakteriális és vírusölő tulajdonságaival nemcsak segít csökkenteni az allergiás panaszokat, hanem az immunrendszert is erősíti. A régi korok emberei használták az influenza, a hörghurut, a cukorbetegség, a székrekedés, a reuma, ízületi gyulladások és különféle szemirritációk kezelésére. Gargarizálásra, szájöblítésre szintén jónak vélték.

Európában, Észak-Amerikában, Afrikában és Ázsiában is előfordul, halvány krémszínű virágaival tavasszal mi is gyakran találkozhatunk – szinte a legtöbb út szélén, hiszen vadon nő. Amíg virága minden további következmény nélkül fogyasztható, addig magjai, levelei, ágai és gyökere mérgezők.

A bodza felhasználása a szépségápolásban

bodza felhasználása szépségápolás
(Fotó: Freepik)

A bodza felhasználása a szépségápolásban is megjelenik, hiszen sok természetes kozmetikum is tartalmazza ezt a növényt. Legtöbbször az arcbőr frissítésre készített tonikok és a nyugtató, tápláló arckrémek hatóanyagai között lelhetünk rá az értékes bodzára.

Forrás: Creative Kitchen/Ízes Élet