Amikor 1999-ben megjelent az első X5-ös BMW, sokan legyintettek: „ez csak egy hobbiterepjáró, ki fog ilyet venni?” Aztán eltelt pár év, és a bajor márka X-szériája szépen lassan kiforgatta a hagyományos modellek árnyékából az SUV-kat. Az X3 például odáig vitte, hogy több évben is megelőzte a legendás 3-as sorozat eladásait – nem is kicsit. Így vált a márka egyik legnépszerűbb modelljévé. Ezért is figyelemre méltó, amikor a BMW merészen újratervezi a sikerrecepteket, főleg külső dizájnban. És hogy a közönség vevő-e a változásra? Az X1 vagy az új 5-ös sorozat példája alapján: nagyon is.

Lángoló vörösbe öltözött karakter

Tesztalanyunk, az új BMW X3 M50 xDrive, már első ránézésre sem akar beleolvadni a tömegbe. Tűzvörös metálfényezésével feltűnést kelt, akár egy vörös szőnyegen sétáló filmsztár. Az „Iconic Glow” világítós vesék – bennük szerényen megbújva az M-embléma – egyértelműen jelölik az autó státuszát.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Drive Me Baby 🚘👠 (@drivemebaby) által megosztott bejegyzés

Elsőre mondjuk nekem ez picit túlzásnak tűnt, de végülis megszoktam. Az M Shadowline fényszórók alapból járnak az M50-hez, és nem is kérdés, miért. Ha van még hova emelni az orr-rész karakterét, akkor ez a fényorgia biztosan megteszi. Méretei sem feltétlenül szolidak, hiszen a karosszéria 4755 mm hosszú, ami 34 mm-rel nyújtózkodott túl az elődhöz képest – ezzel már majdnem az X5 méretkategóriájában játszik.

A dizájn továbbra is határozott: szögletes, feszes vonalak mindenhol, hátul pedig egy négycsöves kipufogórendszer és sportos diffúzor jelzi, hogy itt nem csupán a szép külsőről van szó. A 21 colos felnik mögött piros M sportfékek bújnak (na jó, pöffeszkednek) meg, a fekete kipufogóvégek pedig még tovább fokozzák a komolyságot. Ez nem dísz SUV – ez egy komoly izomautó nőies csillogással.

High-tech nappali, egy csipetnyi zen-szigettel

A beltérbe beülve azonnal egy másik dimenzióba csöppenünk – a saját, elszeparált digitális világunkba. Lehet, hogy valakinek túl modern, nekem viszont kifejezetten megnyugtató ez a futurisztikus dizájn. A kijelzők stílusosan egybeolvadnak: a 12,3 colos műszeregység és a 14,9 colos központi kijelző egyetlen panorámafelületként tárul elénk. Az Android-alapú iDrive 9 rendszer pedig úgy viselkedik, mintha egy okostelefont kezelnél – sokkal barátságosabb, mint a korábbi verziók.

A My Modes funkciók külön varázst adnak az utazásnak: SPORT módban a belső tér vörös és kék M-színekbe öltözik (a klasszikus “M” színkombinációt idézve), míg RELAX üzemmódban elefántcsont és zöld tónusok uralják a teret – totális zen! A háttérképek dinamikusan változnak, mintha egy digitális művészeti kiállításon járnánk. A középkonzolon elhelyezett fizikai gombok (igen, van hangerőtekerő és iDrive tárcsa!) szintén életmentők a digitális világban.

Az ülések nemcsak kényelmesek, de gyerekjáték megtalálni a tökéletes pozíciót – legyen az vezető 155 vagy 190 centi mags. A last minute München–Budapest oda-vissza utam fájdalom és derékfájás nélkül volt letudható, sőt, valójában a világból is kimentem volna vele, ez nálam instant ötcsillag. M színű biztonsági övek, lapított M-kormány, M-emblémás középkonzol – a részletek egyszerűen imádnivalók. A középső boxban elhelyezett „totemoszlop” lehet, hogy megosztó (nekem biztosan életidegen), de legalább egyedi.

A Harman Kardon hangrendszer koncertteremmé varázsolja az autót, a digitális szellőzővezérlés pedig meglepően egyszerű – csak rá kellett jönni, hogy az ajtó belső felén található. Hátul a hely bőven elég felnőtteknek is, USB-C csatlakozókkal és teljes értékű klímával is el vannak látva a hátsó navigátorok és chips-felelősök. Ezt a kocsit nemcsak vezetni élmény, de utazni is élvezet benne.

A motor, amiért imádni fogod

A szíve-lelke egy háromliteres, soros hathengeres, 398 lóerős benzinmotor, ami 48 voltos mild-hibrid támogatással dolgozik. Ne ijedj meg, ebből semmit sem fogsz érezni, mellesleg már szinte mindenki ezzel a technológiával dolgozik a nagyok közül is, hogy példának csak az Audi RSQ8-at említsem, mondjuk. Már alacsony fordulaton is lelkesen reagál, a gázpedál érintésére úgy indul meg, mint egy nagyvad a pusztán. És ahogy morog… az M-modellek védjegye ez a gépi zene.

A motor 540 Nm nyomatékot tol le nekünk, ami 1900-4800 fordulat között folyamatosan rendelkezésre áll. Ehhez jön még 20 Nm a mild-hibrid rendszer villanymotorjából, főként indulásnál. A gyorsulás lenyűgöző, az élmény pedig nyers és ösztönös – igazi „libabőr a karon” érzés. A motor finomhangolása, az égéstér és a vezérlés módosításai az elődmodellekhez képest mind azt mutatják: itt a bajor mérnökök tényleg odatették magukat.

Élményautó női szemmel

Összkerékhajtás, M Sport differenciálzár, nyolcfokozatú automata váltó, változó áttételű kormánymű – és az adaptív futómű, ami bár alaphangoláson feszes, gyönyörűen kisimítja a városi gödröket is. Nem kétség, hogy nehéz jármű a maga 2055 kilójával, de vezetés közben ebből szinte semmit nem érzel. A kanyarokat könnyedén veszi, nem dől, nem billeg – sportautósan viselkedik. SPORT módban valóban érezhetően megváltozik az autó karakterisztikája és hangja, főleg ha a kormányon elhelyezett pillangóváltóval manuálisan váltasz, de elég egyetlen gombnyomás, és máris halk, kényelmes városi társsá válik.

A valós fogyasztás 10-11 liter körül alakul, ami a teljesítmény ismeretében teljesen elfogadható. Ez nem a spórolós vonal – arra ott van a dízel, vagy a hibrid. De a vezetési élményért cserébe minden csepp benzin megéri. Az intelligens vezetéstámogató rendszerek pedig precízen és segítőkészen működnek, nem veszik ki a kezünkből a volánt, csak épp ott vannak, ha kell.

Összegzés

A BMW X3 M50 xDrive egy olyan autó, ami egyszerre sportos és praktikus. Hétköznap simán leviszi a gyereket az oviba, beparkol a bevásárlóközpontba (magától is, ha szeretnéd), hétvégén viszont gond nélkül felmegy a hegyi szerpentinekre – tempósan. A megjelenése magabiztos, a beltere elegáns és high-tech, az ereje pedig egyszerűen bámulatos. Ez az autó nem státuszszimbólum, hanem valódi társ – nőknek is.

Jelenleg az X3 xDrive 20i benzines változata 22 589 000 Ft-ról indul, emellett van belőle hibrid és kétféle dízel kivitel is. A csúcsot azonban egyértelműen az X3 M50 xDrive képviseli, melynek alapára 32 629 000 Ft – és ez gyorsan elérheti a 34 milliót, ha nem fehér színt választasz, vagy beikszelgetsz néhány extrát a konfigurátorban. De senki sem mondta, hogy ez az autó a visszafogottságról szólna.